Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Obmedzenia a právomoci volených orgánov, štatutárov a zamestnancov obce

Dátum:

Obmedzenia a právomoci volených orgánov, štatutárov a zamestnancov obce
Bc.
Jozef
Sýkora
MBA
Prostredie územnej samosprávy, ako aj štátnej správy, obsahuje vzhľadom na výkon práce vo verejnom záujme (aj pri výkone volených orgánov), množstvo obmedzení, ale aj právomocí. Práve vybranými obmedzeniami a právomocami sa bude príspevok zaoberať, a to pri menovaní vybraných skutočností a ich porovnaní s normatívnymi právnymi predpismi a ich aplikovaní do praktického života subjektu verejnej správy.
Samotný súlad právomocí a obmedzení, ktoré budú predmetom príspevku, v súvislosti so zákonným znením platným v oblasti verejnej správy ponúka čitateľovi prehľadnú orientáciu v oblasti zákona č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon č. 552/2003 Z.z."), zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), ako aj ústavného zákona č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení zákona č. 545/2005 Z.z. (ďalej len "ústavný zákon") v nadväznosti na zákon č. 400/2009 Z.z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
Starosta obce ako štatutárny orgán pozemkového spoločenstva
V prípade pozemkového spoločenstva treba uviesť, že zákon č. 97/2013 Z.z. o pozemkových spoločenstvách v z. n. p. neustanovuje obmedzenie, podľa ktorého by starosta obce nemohol figurovať v pozemkovom spoločenstve, ktoré sa definuje ako právnická osoba. Starosta obce je povinný postupovať v zmysle zákona o obecnom zriadení. V zmysle ustanovenia § 13 ods. 3 zákona o obecnom zriadení funkcia starostu obce nie je zlučiteľná s funkciou podľa osobitného predpisu. Podľa čl. 2 ústavného zákona sa vzťahujú jeho ustanovenia (právomoci a obmedzenia) aj na starostov obcí.
V súlade s ústavným zákonom sa definuje rozpor záujmov ako skutočnosti keď verejný funkcionár pri výkone svojej funkcie uprednostní osobný záujem pred verejným záujmom.
Podľa ust. čl. 5 ústavného zákona verejný funkcionár nesmie byť:
-
štatutárnym orgánom alebo členom štatutárneho orgánu,
-
členom riadiaceho, kontrolného alebo dozorného orgánu právnickej osoby, ktorá bola zriadená na výkon podnikateľskej činnosti okrem valného zhromaždenia a členskej schôdze.
Taktiež verejný funkcionár nesmie
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.