Nepodpísanie uznesenia zastupiteľstva starostom

Vydáno: 16 minút čítania
Nepodpísanie uznesenia zastupiteľstva starostom
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Katedra ústavného práva a správneho práva Právnická fakulta UPJŠ v Košiciach
V príspevku sa venujem jednej z aplikačne konfliktných oblastí medzi obecným zastupiteľstvom a starostom obce. Pochopenie všetkých zákonných aspektov nepodpísania uznesenia obecného zastupiteľstva starostom obce sa však môže stať vhodným mechanizmom na zabezpečenie zákonnosti a efektívnosti rozhodnutí obecného zastupiteľstva, a nie naopak, zbytočných napätí medzi orgánmi obce.
Spôsob realizácie pozastavenia výkonu uznesenia
Nepodpísanie uznesenia prijatého obecným zastupiteľstvom starostom obce predstavuje dôležitú súčasť systému vzájomných bŕzd a protiváh medzi orgánmi obce, ktorý je súčasťou širších kontrolných mechanizmov v obecnej samospráve. Tento inštitút, ktorý sa nazýva tev. sistačné právo starostu zákonodarca upravuje v § 13 ods. 6, 7 a 8 zákona č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení").
Sistačným právom tak starosta obce môže ovplyvniť účinky rozhodovania obecného zastupiteľstva.
* * *
Sistačná právomoc spočíva v možnosti starostu obce pozastaviť výkon uznesenia obecného zastupiteľstva, ak sa domnieva, že odporuje zákonu alebo je pre obec zjavne nevýhodné tým, že ho nepodpíše v lehote určenej na podpis, t.j. 10 dní odo dňa schválenia obecným zastupiteľstvom.
Zákonodarca stanovuje jednotne lehotu na podpísanie uznesení obecného zastupiteľstva
kogentne,
t.j. táto lehota je stanovená zákonom bez možnosti odchýlenia sa vnútornou úpravou obce na dobu 10 kalendárnych dní.
Ak starosta obce v tejto lehote uznesenie obecného zastupiteľstva nepodpíše, nastáva
ipso facto
(tým samým