Nepodpísanie uznesenia zastupiteľstva starostom
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Katedra ústavného práva a správneho práva Právnická fakulta UPJŠ v
Košiciach
V príspevku sa venujem jednej z aplikačne konfliktných oblastí medzi obecným
zastupiteľstvom a starostom obce. Pochopenie všetkých zákonných aspektov nepodpísania uznesenia
obecného zastupiteľstva starostom obce sa však môže stať vhodným mechanizmom na zabezpečenie
zákonnosti a efektívnosti rozhodnutí obecného zastupiteľstva, a nie naopak, zbytočných napätí medzi
orgánmi obce.
Spôsob realizácie pozastavenia výkonu
uznesenia
Nepodpísanie uznesenia prijatého obecným zastupiteľstvom starostom obce predstavuje
dôležitú súčasť systému vzájomných bŕzd a protiváh medzi orgánmi obce, ktorý je súčasťou širších
kontrolných mechanizmov v obecnej samospráve. Tento inštitút, ktorý sa nazýva tev. sistačné právo
starostu zákonodarca upravuje v § 13 ods. 6,
7 a
8 zákona č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení v
znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom
zriadení").
Sistačným právom tak starosta obce môže ovplyvniť účinky rozhodovania obecného
zastupiteľstva.
* * *
Sistačná právomoc spočíva v možnosti starostu obce pozastaviť výkon uznesenia obecného
zastupiteľstva, ak sa domnieva, že odporuje zákonu alebo je pre obec zjavne nevýhodné tým, že ho
nepodpíše v lehote určenej na podpis, t.j. 10 dní odo dňa schválenia obecným
zastupiteľstvom.
Zákonodarca stanovuje jednotne lehotu na podpísanie uznesení obecného zastupiteľstva
kogentne,
t.j. táto lehota je stanovená zákonom bez možnosti odchýlenia sa vnútornou úpravou
obce na dobu 10 kalendárnych dní.Ak starosta obce v tejto lehote uznesenie obecného zastupiteľstva nepodpíše, nastáva
(tým samým
ipso facto