Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Miestne referendum v obecnej samospráve

Dátum:

Miestne
referendum
v obecnej samospráve
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Príspevok je venovaný právnej analýze miestneho referenda, t.j. referenda na úrovni obecnej samosprávy. Článok má charakter právnej analýzy platnej právnej úpravy, tiež je zameraný aj na viaceré perspektívy možného budúceho vývoja právnej úpravy miestneho referenda, a to tým, že kritizuje slabé stránky a nedostatky terajšej právnej úpravy tohto inštitútu.
Podľa ust. Čl. 30 ods. 1 zákona č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „Ústava SR") občania majú
právo zúčastňovať sa priamo na správe vecí verejných
. Pod správou vecí verejných treba rozumieť aj účasť osoby na politickom živote v obciach. Uplatňovanie tohto práva umožňuje taká organizácia územnej samosprávy, ktorá vytvára predpoklady pre všetkých obyvateľov zúčastňovať sa na jej správe a bezprostredne rozhodovať o verejných záležitostiach na základe priameho a konkrétneho prejavu vôle.
Toto právo má obligatórny charakter, pretože podľa Ústavy SR sa základné práva a slobody zaručujú na území Slovenskej republiky všetkým. Právo zúčastňovať sa na správe vecí verejných predstavuje svojou povahou
kolektívne právo
, keďže oprávnený subjekt ho môže realizovať výlučne spolu s ostatnými oprávnenými subjektmi. Zákonodarca upravuje prvú a v súčasnosti kľúčovú formu priamej demokracie v podmienkach slovenskej obecnej samosprávy, a to inštitút miestneho referenda v § 11a zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení").
Podstatou miestneho referenda ako formy priamej demokracie je vymedzenie jeho povahy ako
doplnkového
ad hoc
mechanizmu k permanentne fungujúcim voleným orgánom obce
. Uvedená povaha je výrazom tzv. suplementárnej povahy bezprostrednej demokracie vo vzťahu k zastupiteľskej demokracii vo všeobecnosti. Tejto zákonnej konštrukcii miestneho referenda zodpovedá aj jeho praktické uplatňovanie v podmienkach slovenskej obecnej samosprávy, kde má miestne
referendum
charakter občasne využívaného inštitútu, navyše spravidla s neplatnými výsledkami hlasovania.
Napriek faktickému
subsidiárnemu
(podpornému) charakteru priamej demokracie v modernom usporiadaní územnej samosprávy je zákonná garancia možnosti uplatnenia priamych foriem demokracie v obecnej samospráve nevyhnutná. Právny predpis musí stanovovať možnosti dobrovoľnej realizácie obyvateľom zvolených foriem priamej demokracie (najmä miestne
referendum
, verejné zhromaždenie obyvateľov obce, petičné právo, žiadosti o informácie), ako aj dôsledky vznikajúce z takejto realizácie.
Účelom právnej úpravy miestneho referenda je aktivizácia občianskeho potenciálu, t.j. zvýšenie miery občianskej participácie na rozhodovacích procesoch v obecnej samospráve. Tým sa má dosiahnuť zapojenie širokého spektra subjektov do správy komunálnych záležitostí, najmä tých, ktorí o to záujem majú a zároveň ho aj prejavia. Miestne
referendum
plní aj funkciu špecifickej spätnej väzby vo vzťahu k fungovaniu orgánov obce, zjednodušene vyjadrené funkciu kontroly, ktorej naplnenie umožňuje prostredníctvom foriem priamej demokracie vykonávať kontrolu činnosti zastupiteľských orgánov.
V podmienkach obecnej samosprávy vystupuje mimoriadne do popredia spôsobilosť miestneho referenda a foriem priamej účasti občanov na samospráve obce vôbec, stať sa nástrojom na riešenie problémov spojených s konfliktnými situáciami a názorovými rozpormi medzi orgánmi obce, ako aj rôznorodými záujmami v územnom obvode obce.
Využitím miestneho referenda môže dôjsť k riešeniu otázok, ktoré sú zablokované nemožnosťou dosiahnuť konsenzus v obecnom zastupiteľstve alebo vo vzťahoch medzi obecným zastupiteľstvom a starostom obce.
V súvislosti s uvedenými pozitívom uplatnenia tejto priamej formy demokracie však treba poukázať na niekoľko rizík:
-
Formulovanie otázok v každom miestnom referende musí vždy vychádzať z určitého zjednodušenia a zovšeobecnenia spoločenskej aj právnej reality. Konečná verzia otázky v miestnom referende teda častokrát nemusí zodpovedať náročnosti danej problematiky a niekedy ani vystihnúť jej podstatu.
-
Nebezpečenstvom je skutočnosť, že volené orgány sa v niektorých prípadoch snažia využitím miestneho referenda „ospravedlniť" určité rozhodnutie alebo svoju predchádzajúcu činnosť alebo nečinnosť.
-
Pri využití hlasovania širokou skupinou osôb, spoločenstvom obyvateľov obce, sa spravidla minimalizuje odborná diskusia k predmetu rozhodovania. Takáto forma kolektívneho rozhodovania v mnohých prípadoch podlieha psychológii davu, pre ktorú je charakteristická častá náladovosť, ovplyvniteľnosť emóciami a gradácia nespokojnosti so stavom komunálnych záležitostí v danej obci.
Miestne
referendum
bolo do účinnosti „veľkej novely" zákona o obecnom zriadení (zákon č. 102/2010 Z.z.), t.j. do 31. marca 2010 v tomto zákone upravené ako hlasovanie obyvateľov obce s legislatívnou skratkou
„miestne
referendum
".
Predmetnou novelou sa zákonodarca usiloval dosiahnuť cieľ spočívajúci v podrobnejšej úprave organizácie miestneho referenda, pričom zároveň uskutočnil terminologické zmeny v príslušných ustanoveniach zákona o obecnom zriadení, vzhľadom na terminológiu Ústavy SR, ktorá ustanovuje o miestnom referende.
Od 1. apríla 2010 teda aj zákon o obecnom zriadení používa výlučne pojem „miestne
referendum
" a nie alternatívne pojem „hlasovanie obyvateľov obce", čím sa termi
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.