Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Kontrola správnosti postupu hlavného kontrolóra obce

Dátum: Rubrika: Z právnej praxe

 

Medzi základné požiadavky na výkon kontrolnej činnosti patria odbornosť a legalita (zákonnosť). V činnosti každého kontrolného orgánu je však prítomné tzv. riziko kontroly, t.j., keď kontrolný orgán nezistí všetky relevantné nedostatky alebo keď jeho kontrolné zistenia budú nesprávne. V praxi obcí nastávajú situácie, keď postup hlavného kontrolóra pri výkone kontroly nebol vykonaný podľa ustanovení príslušných právnych predpisov. Zároveň výsledky kontrol hlavných kontrolórov vo viacerých prípadoch nemajú oporu v zákone. Opodstatnenou je preto otázka, či správa hlavného kontrolóra je preskúmateľná alebo nepreskúmateľná iným orgánom. Alebo naopak, či existuje zákonom stanovená možnosť, ako zabezpečiť nezávislý objektívny prieskum kontrolných zistení hlavného kontrolóra. Na takomto prieskume majú záujem najmä kontrolované subjekty, ktoré sa so závermi kontroly hlavného kontrolóra vôbec nemusia stotožňovať.

 

Hlavný kontrolór a správne konanie
Hlavný kontrolór nie je orgánom obce, ale je obligatórnym zamestnancom obce. V rámci vnútorného kontrolného systému obce má hlavný kontrolór kľúčové postavenie, okrem neho však vykonávajú kontrolnú činnosť v obci aj iné subjekty. Hlavný kontrolór je v rovine pracovnoprávnych vzťahov podriadený starostovi obce, napr. pokiaľ ide o otázky dodržiavania pracovnej disciplíny a pod.
V rovine kontrolnej činnosti a zodpovednosti za ňu
(napr. kvalita výkonu kontrolnej činnosti, dodržiavanie povinností hlavného kontrolóra pri výkone kontroly a pod.)
je zodpovednosť hlavného kontrolóra daná výlučne vo vzťahu k obecnému zastupiteľstvu.
Podľa § 11 ods. 4 písm. j) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") rozsah činnosti hlavného kontrolóra určuje obecné zastupiteľstvo, ktorému sa za výkon činností aj zodpovedá.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Výstupy kontrolných činností hlavného kontrolóra predstavujú podklad na ďalšie konanie a rozhodovanie starostu obce, prípadne obecného zastupiteľstva.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hlavný kontrolór môže vykonať finančnú kontrolu poskytnutej dotácie na základe oprávnenia udeleného obecným zastupiteľstvom podľa § 18d a nasl. zákona o obecnom zriadení. Ak na základe výsledku finančnej kontroly bude preukázané, že dotácia bola použitá v rozpore s účelom zmluvy o poskytnutí dotácie, obec je oprávnená rozhodovať o povinnosti vrátiť tieto finančné prostriedky v správnom konaní podľa § 31 ods. 10 zákona č. 523/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len zákon č. 523/2004 Z.z.") s následným vymáhaním podľa § 71 ods. 1 zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v z. n. p. (ďalej len "správny poriadok"):
"Ak účastník konania nesplní v určenej lehote dobrovoľne povinnosť uloženú mu rozhodnutím, ktoré je vykonateľné, alebo zmierom schváleným správnym orgánom alebo ním zostaveným výkazom nedoplatkov (ďalej len "rozhodnutie"), ich výkon sa uskutoční. Ak v rozhodnutí nebola určená lehota na plnenie, určí ju orgán, ktorý uskutočňuje výkon rozhodnutia; lehota nesmie byť kratšia, než ustanovuje osobitný zákon."
Keďže hlavný kontrolór vykonáva svoju funkciu na základe voľby obecným zastupiteľstvom a plní základné povinnosti vyplývajúce z jeho funkcie najmä voči obecnému zastupiteľstvu, tak
obecné zastupiteľstvo kontroluje i plnenie povinností hlavného kontrolóra pri výkone kontrolnej činnosti
. V kompetencii obecného zastupiteľstva je preto podľa § 18a ods. 9 písm. b) zákona o obecnom zriadení i odvolanie hlavného kontrolóra z funkcie v prípade, keď zanedbáva povinnosti vyplývajúce z jeho funkcie a bol na to aspoň raz písomne upozornený obecným zastupiteľstvom.
V prípade zanedbávania povinností zo strany hlavného kontrolóra obce je na jeho odvolanie potrebné minimálne predchádzajúce písomné upozornenie formou uznesenia obecného zastupiteľstva na vyčítané nedostatky adresované hlavnému kontrolórovi a opakovaný výskyt nedostatkov pri výkone jeho kontrolnej činnosti.
Hlavný kontrolór vykonáva svoju činnosť nezávisle a nestranne v súlade s pravidlami kontrolnej činnosti ustanovenými v zákone č. 357/2015 Z.z. o finančnej kontrole a audite a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o finančnej kontrole a audite").
Ak hlavný kontrolór zistí pri výkone finančnej kontroly nedostatky, je povinný v intenciách § 22 zákona o finančnej kontrole a audite ako oprávnená osoba vypracovať návrh čiastkovej správy alebo návrh správy
(ďalej len "návrh správy"). Návrh správy obsahuje okrem základných povinných informácií podľa § 22 ods. 3 zákona o finančnej kontrole a audite najmä opis zistených nedostatkov, označenie konkrétnych ustanovení, ktoré boli porušené a návrhy a odporúčané opatrenia na odstránenie zistených nedostatkov. Súčasťou návrhu správy je i stanovenie lehoty na vyjadrenie sa povinnej osoby k zisteným nedostatkom, navrhnutým odporúčaniam a k lehote uloženej na predloženie zoznamu splnených opatrení, ktoré boli prijaté na nápravu nedostatkov a na odstránenie príčin ich vzniku. V záverečnej fáze kontroly hlavný kontrolór vyhotovuje
správu o výsledku finančnej kontroly
, ktorej zaslaním povinnej osobe je finančná kontrola skončená.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Hlavný kontrolór nie je oprávnený rozhodnúť o právach a povinnostiach kontrolovaného subjektu (napr. o povinnosti vrátiť finančné prostriedky na účet obce z ne­oprávnene použitej dotácie), keďže hlavný kontrolór na účely zákona o finančnej kontrole a audite nevystupuje ako správny orgán.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Kontrolný proces nie je správnym konaním, ale je procesným postupom
sui generis
v oblasti verejnej správy. Kontrolný proces má vlastný špecifický obsah a zameranie a predstavuje samostatný druh výkonu správy. Úlohou kontroly ako špecifickej správy vecí verejných, ktorý sa zameriava na hospodárenie s verejnými financiami, je prispievať k dynamickej rovnováhe kontrolovaného systému a k odstraňovaniu nedostatkov, ktoré ovplyvňujú správne fungovanie verejnej správy.
Podľa § 31 ods. 10 zákona č. 523/2004 Z.z.:
"Ak porušenie finančnej disciplíny, za ktoré sa ukladá odvod a penále podľa tohto zákona a ukladá sa alebo sa môže uložiť pokuta podľa tohto zákona,
zistí pri výkone kontroly alebo auditu podľa osobitného predpisu orgán, ktorý nie je oprávnený na uloženie sankcie
podľa tohto paragrafu a § 32
a protiprávny stav nie je odstránený podľa tohto zákona alebo osobitného zákona
, je povinný oznámiť porušenie finančnej disciplíny orgánu vykonávajúcemu kontrolu, auditujúcemu orgánu alebo orgánu dozoru štátu podľa odseku 9."
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Do právomocí hlavného kontrolóra nespadá ukladanie sankcií ani auto­ritatívne rozhodovanie o právach a povinnostiach, keďže nie je orgánom verejnej správy oprávneným rozhodovať o právach, právom chránených záujmoch a povinnostiach fyzických a právnických osôb. Vnútorná kontrola v samospráve, ktorá je náplňou činnosti hlavného kontrolóra nemá represívny charakter. V rámci spätnej väzby má slúžiť na zlepšenie kontrolovaných činností.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Rozhodnutie o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach kontrolovaných subjektov (napr. rozhodnutie o nezákonnosti použitia dotácie) spadá až do právomoci obce, ktorá rozhoduje ako správny orgán v správnom konaní.
Podľa § 1 ods. 2 správneho poriadku:
"Správnym orgánom je štátny orgán, orgán územnej samosprávy, orgán záujmovej samosprávy, fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorej zákon zveril rozhodovanie o právach, právom chránených záujmoch alebo povinnostiach fyzických osôb a právnických osôb v oblasti verejnej správy."
Obec ako orgán verejnej správy je podľa § 2 písm. f) zákona o finančnej kontrole a aud
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.