Dôvod hodný osobitného zreteľa ako forma štátnej a minimálnej pomoci

Vydáno: 14 minút čítania
Dôvod hodný osobitného zreteľa ako forma štátnej a minimálnej pomoci
doc. JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
advokát
Dňa 1. januára 2016 nadobudol účinnosť zákon č. 358/2015 Z.z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o štátnej pomoci) - ďalej len "zákon o štátnej a minimálnej pomoci". Zákon o štátnej a minimálnej pomoci zavádza nové povinnosti obcí pri poskytovaní priamej aj nepriamej štátnej pomoci a minimálnej pomoci. Príspevok upozorňuje na jednu z oblastí, v ktorých obce nepriamu štátnu alebo minimálnu pomoc často poskytujú. Touto oblasťou je nakladanie s majetkom obce - prevod vlastníctva alebo nájom majetku obce - z dôvodu hodného osobitného zreteľa.
Podstata novej právnej úpravy
V oblasti právnej regulácie štátnej a minimálnej pomoci obce často nerešpektujú povinnosti ukladané im zákonnou úpravou. Dôvodom je nízke právne povedomie o jej existencii, prijatie novej zákonnej úpravy a aplikácia priamo záväzných európskych nariadení.
Zákon o štátnej a minimálnej pomoci zrušil a nahradil zákon č. 231/1999 Z.z. o štátnej pomoci v z. n. p. Podľa úpravy zákona, účinnej do 31.12.2015, mali obce povinnosti pri nakladaní s vlastníctvom obce z dôvodu hodného osobitného zreteľa voči štátu oznamovaciu povinnosť, ktorú boli povinné plniť vo vzťahu k Ministerstvu financií Slovenskej republiky.
Podstata novej právnej úpravy štátnej pomoci a minimálnej pomoci podľa tohto zákona spočíva v nasledovnom:
1.
Mení sa orgán štátu, voči ktorému si obec plní povinnosti.
Týmto orgánom po 1.1.2016 je
Protimonopolný úrad Slovenskej republiky ako tzv. koordinátor,
namiesto dovtedajšieho Ministerstva financií Slovenskej republiky.
2.
Dôsledne sa legálne rozlišuje: štátna pomoc a minimálna pomoc.
3.