Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Analýza obsahových súčasti organizačného poriadku spoločného obecného úradu

Dátum:

Analýza obsahových súčasti organizačného poriadku spoločného obecného úradu
JUDr. Ing.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
Právnická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave
Právnická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave
Predmetom tohto článku je problematika fungovania spoločného obecného úradu, predovšetkým jeho organizácia a funkčné zabezpečenie jeho jednotlivých aktivít. V úvode tohto príspevku poukážem na jednotlivé ciele, ktoré sa v ňom pokúsime naplniť.
Organizačný poriadok
spoločného obecného úradu (ďalej len „organizačný poriadok SoCÚ") ako podstatný právny základ pre jeho organizáciu a fungovanie upravuje úlohy spoločného obecného úradu ako výkonného orgánu, ktorý nemá právnu subjektivitu a je organizačnou súčasťou obce, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu. Ešte pred analýzou jednotlivých obsahových súčastí organizačného poriadku SoCÚ uvediem všeobecnú charakteristiku spoločného obecného úradu, pokúsim sa zaujať stanovisko k spoločnému obecnému úradu, ktorý napĺňa dôležité úlohy delegovanej štátnej správy, ktoré sú mu určené platnou právnou úpravou.
Organizačný poriadok SoCÚ nemá v súčasnosti platnú právnu úpravu, zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení") neustanovuje taxatívny výpočet náležitostí organizačného poriadku SOcÚ, ako je tomu v prípade zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu, ust. § 20a ods. 2 a 3 tohto zákona taktiež neobsahuje ani splnomocňovacie ustanovenie na vydanie vykonávacej vyhlášky Ministerstva vnútra SR.
V kontexte uvedených súvislostí, t.j.
absencie platnej právnej úpravy
si kladiem za cieľ uviesť formálno-právne aspekty, t.j. aspekty týkajúce sa procesu tvorby a schvaľovania organizačného poriadku SOcÚ, nakoľko ani v tejto rovine neexistuje zhoda v názoroch ohľadne procesu schvaľovania tohto významného právneho aktu riadenia.
Materiálnoprávne náležitosti organizačného poriadku SOcÚ rovnako zákon o obecnom zriadení neustanovuje, a preto sa pokúsim o naznačenie jednotlivých obsahových súčastí organizačného poriadku SOcÚ s poskytnutím ich charakteristiky, s cieľom pomôcť jednotlivým starostom obcí a primátorom miest pri tvorbe svojich organizačných poriadkov SOcÚ, ktoré tvoria podstatu organizácie a fungovania spoločného obecného úradu.
V rámci návrhu jednotlivých obsahových súčastí
organizačného poriadku SOcÚ
treba poukázať na to, že organizačný poriadok SOcÚ by nemal obsahovať len organizačnú štruktúru spoločného obecného úradu, a to jeho vnútornú organizačnú štruktúru, ako aj organizačné právne vzťahy spoločného obecného úradu k obci, ktorá je sídlom spoločného obecného úradu, ale taktiež právne vzťahy k ostatným obciam, ktoré sú zmluvnými stranami spoločného obecného úradu a aj funkčné kroky, ktoré spoločný obecný úrad vykonáva v rámci jednotlivých konaní delegovanej miestnej štátnej správy.
V rámci procesnej časti organizačného poriadku SOcÚ budem zároveň prihliadať aj na špecifiká, ktoré súvisia s osobitnou právnou úpravou upravujúcou procesy, ktoré prebiehajú v rámci delegovanej štátnej správy. Uvedenú osobitnú právnu úpravu predstavuje napr. zákon č. 50/1976 Zb. zákon o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. pre oblasť územného plánovania a stavebného poriadku, zákon č. 448/2008 Z.z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/199
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.