Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Ako je to v skutočnosti s tzv. zbavovaním sa nepohodlných poslancov obecných zastupiteľstiev? (Právna interpretácia)

Dátum:

Ako je to v skutočnosti s tzv. zbavovaním sa nepohodlných poslancov obecných zastupiteľstiev? (Právna interpretácia)
JUDr.
Jozef
Tekeli,
PhD.
Článok je zameraný na inštitút nezlučiteľnosti výkonu funkcií a činností tzv. obecných funkcionárov - poslancov obecných zastupiteľstiev. Tento článok sa teda nevenuje inkompatibilite starostu obce. Dôvodom je skutočnosť, že mojim zámerom je ponúknuť dôslednú právnu analýzu problému, ktorý sa v poslednom období stal mimoriadne diskutovaným v odbornej verejnosti, ako aj predmetom judikatúry. Tento problém dokonca presiahol úzko profesionálny rámec, vnútil sa mu politický podtext a stal sa objektom záujmu širokej občianskej verejnosti. Naznačeným problémom je inkompatibilita poslanca obecného zastupiteľstva s jeho pracovnoprávnym vzťahom k obci. Mimoriadne náročná právna analýza tohto vzťahu totiž v zásade presahuje schopnosti predstaviteľov samosprávy ústavne konformne aplikovať príslušné ustanovenia zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení").
V oblasti obecnej samosprávy je
nezlučiteľnosť výkonu funkcií a činností
obecných funkcionárov (ďalej len "inkompatibilita") premetom úpravy zákona o obecnom zriadení, ktorý má, pokiaľ ide o režim inkompatibility, charakter osobitného predpisu vo vzťahu k ústavnému zákonu č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z.z. (ďalej len "ústavný zákon o ochrane verejného záujmu").
Inštitút inkompatibility funkcie poslanca obecného zastupiteľstva
upravuje ust. § 11 ods. 2 zákona o obecnom zriadení.
Funkcia poslanca obecného zastupiteľstva je
nezlučiteľná s funkciou:
a)
starostu,
b)
zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený,
c)
štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej obcou, v ktorej bol zvolený,
d)
podľa osobitného zákona.
U poslancov
mestských zastupiteľstiev slovenských miest a poslancov miestnych zastupiteľstiev mestských častí Bratislavy a Košíc
je inštitút inkompatibility poslancov doplnený aj právnou úpravou ústavného zákona o ochrane verejného záujmu.
V praktickej rovine však treba, rovnako ako u starostu obce, aj u poslanca zastupiteľstva dôsledne rozlišovať medzi:
-
nezlučiteľnosťou funkcií
na strane jednej a
-
nemožnosťou kandidovať na funkciu
poslanca obecného zastupiteľstva na strane druhej, tzn., že na funkciu poslanca obecného zastupiteľstva môže
kandidovať každý, kto spĺňa zákonné podmienky pasívneho volebného práva
t.j. volič, u ktorého nenastali prekážky vo výkone volebného práva podľa § 2 ods. 2 písm. b) a d) zákona č. 346/1990 Zb. o voľbách do orgánov samosprávy obcí v znení neskorších predpisov a
nezlučiteľnosť funkcií sa skúma až v momente začatia jeho funkčného obdobia.
Základné
právo na nediskriminačný prístup k voleným funkciám
podľa Čl. 30 ods. 4 Ústavy SR ako predpoklad realizácie základného práva podieľať sa priamo na správe vecí verejných podľa
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.