Ako je to v skutočnosti s tzv. zbavovaním sa nepohodlných poslancov obecných zastupiteľstiev? (II.)(Právna interpretácia)

Vydáno: 16 minút čítania
Ako je to v skutočnosti s tzv. zbavovaním sa nepohodlných poslancov obecných zastupiteľstiev? (II.)(Právna interpretácia)
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
(Dokončenie z č. 6/2014 časopisu)
V prvej časti príspevku sa autor venoval vysvetleniu ústavne konformného výkladu nezlučiteľnosti poslanca obecného zastupiteľstva s jeho pracovnoprávnym vzťahom k obci. Ako je obec ako subjekt verejnej správy povinná ústavne konformne vykladať právne normy demonštroval autor na príklade rozhodnutia Ústavného súdu SR v prípade obce S. V druhej časti príspevku autor analyzuje druhú relevantnú otázku inštitútu inkompatibility poslaneckého mandátu, a to závislosť práce vykonávanej pre obec. Táto otázka je tiež demonštrovaná na praktických príkladoch z judikatúry a aplikačnej praxe.
V praxi môže nastať množstvo zaujímavých alternatívnych prípadov. Vždy teda bude potrebné vychádzať z
okolností konkrétneho prípadu
. Ako dobrý názorný príklad slúži aj analyzovaný prípad obce S.
V danom prípade obce S. bola voči sťažovateľovi uplatnená nezlučiteľnosť výkonu funkcie poslanca obecného zastupiteľstva s pracovnoprávnym vzťahom s obcou
takej zanedbateľnej intenzity
, že neodôvodňuje zásah orgánov verejnej moci, ktorý by narúšal podstatu základného práva priamo sa zúčastňovať na správe vecí verejných. Dôvod nezlučiteľnosti mohol trvať iba v rozmedzí štyroch dní, t.j. od pondelka 27. decembra 2010 (deň, keď sťažovateľ zložil sľub poslanca obecného zastupiteľstva) do štvrtka 30. decembra 2010, v období, keď sa nekonalo žiadne zasadnutie obecného zastupiteľstva, a teda v čase, keď nemohli dôsledky „dobiehajúceho" pracovnoprávneho vzťahu s obcou
žiadnym spôsobom reálne ovplyvniť výkon volenej funkcie zvoleného poslanca o