Portál pre obce,
rozpočtové a príspevkové organizácie

Online časopis

Administratívnoprávne odporúčania ohľadne tvorby práva pre starostov

Dátum:

Administratívnoprávne odporúčania ohľadne tvorby práva pre starostov
JUDr. Ing.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
V súvislosti s procesom decentralizácie a demokratizácie systému verejnej správy považujem za kľúčové vyzdvihnúť predovšetkým zmenené podmienky fungovania miestnej samosprávy. Proces decentralizácie verejnej správy vo svojej podstate znamená presun právomocí zo štátnej správy smerom k samospráve. S týmto prebiehajúcim procesom sa zmenil aj náhľad na organizačnú a funkčnú úroveň výkonu miestnej samosprávy, nakoľko táto musí zabezpečovať procesy delegované na ňu štátnou správou, ako sú napríklad zriaďovateľské pôsobnosti v regionálnom školstve, správe kultúry alebo v sociálnej oblasti.
V kontexte uvedených súvislostí sa menia aj spôsoby ovplyvňovania správania sa obyvateľov obce jednotlivými obcami, pričom dôležitým nástrojom, ako dosiahnuť zmenu v ich správaní sú nariadenia obcí, ktoré predstavujú významný prameň správneho práva. Samozrejme, pre tvorbu práva obcami platia veľmi prísne pravidlá, ktorých nedodržanie môže mať v konečnom dôsledku za následok právnu neúčinnosť takýchto nariadení obcí a miest.
Právne mantinely pre normotvornú právomoc obcí sú ustanovené právnym poriadkom štátu. Napríklad Ústava SR ustanovuje vo svojich jednotlivých Článkoch ústavnoprávne, interpretačné pravidlá, ktoré sú kľúčové pre celý legislatívny proces, teda aj pre komunálnu legislatívu obecných parlamentov v danom rozsahu. Ide napríklad o Čl. 1, ustanovujúci princíp právnej istoty, ktorý sa v podmienkach samosprávy stotožňuje s potrebou určitej stability nariadení obce, Čl. 2 ods. 2, ktorý limituje moc platným právom, čo sa v plnom rozsahu vzťahuje aj na samosprávu a jej konanie.
V neposlednom rade ešte spomeniem Čl. 71 ods. 2 Ústavy SR, podľa ktorého sa požaduje vnútorná aj vonkajšia konzistentnosť právneho poriadku SR. Uvedený Článok má spojenie s normotvornou pôsobnosťou obcí, nakoľko v prípade originálnych kompetencií nemôže isť normotvorná pôsobnosť obce do rozporu s Ústavou SR a zákonmi a pri delegovaných kompetenčných okruhoch nemôže ísť normotvorná právomoc obce do rozporu aj s vykonávacími právnymi predpismi štátu, ktorými sú napr. nariadenia vlády, vyhlášky, opatrenia a výnosy ministerstiev. Tieto ústavnoprávne pravidlá sú konkretizované v jednotlivých nálezoch Ústavného súdu SR, ktoré budem analyzovať a charakterizovať ich ako odporúčania pre starostov obcí v záujme napomôcť im pri tvorbe práva na ich obecnom úrade.
Obec ako subjekt správneho práva s normotvornou právomocou
Normotvorná právomoc obce je len jedným z kompetenčných okruhov obce ako subjektu práva, ktorý však podstatným spôsobom ovplyvňuje jej rozvoj.
V prvej časti tohto príspevku budem analyzovať obec ako subjekt správneho práva, využijem pritom aktuálne poznatky vedy správneho práva a názory uznávaných odborníkov.
Ako ďalší cieľ si kladiem poskytnúť analýzu nálezov Ústavného súdu SR s uvedením ich čiastočného výkladu, čo by malo pomôcť starostom jednotlivých obcí vo forme odporúčaní, ako usmerňovať vlastných zamestnancov na obecných úradoch pri tvorbe nariadení samosprávy. V praxi je totiž možné zaznamenať prípady takých nariadení obce, ktoré nerešpektujú jednotlivé ústavnoprávne zásady ustanovené aj v nálezoch Ústavného súdu SR, napr. prílišné ukladanie právnych povinností obyvateľom samosprávy. Takýto právny stav však v konečnom dôsledku môže spôsobiť problémy konkrétnej obci v podobe protiústavnosti jej nariadení v rozsahu ich rozpornosti s právnym poriadkom štátu.
Ako posledný cieľ tohto príspevku si kladiem dosiahnutie
synergie
(spolupráca, súčinnosť) všeobecno-teoretických poznatkov a aplikačnej praxe.
Analýza právneho pojmu samospráva ako súčasti správneho práva
Samospráva je ďalšou štrukturálnou súčasťou pojmu verejná správa.
„V tomto zmysle je samospráva časťou správy štátu decentralizovanou na subjekty neštátneho charakteru. Poznáme územnú a záujmovú samosprávu."
Názorové línie na definíciu pojmu miestna samospráva sú rozdielne.
„Za všeobecné a podstatné črty miestnej samosprávy možno považovať najmä:
-
samosprávna organizácia predstavuje právne vymedzený súbor osôb,
-
tento súbor má kompetencie rozhodovať spoločné záležitosti (veci),
-
takéto organizačné a kompetenčné vyčlenenie má trvalý charakter,
-
oprávnenia rozhodovať spoločné záležitosti (veci) majú samostatný charakter."
Môžeme rozlišovať politický pojem miestnej samosprávy, v kontexte ktorého chápeme miestnu samosprávu ako demokratickú a decentralizovanú štátnu správu vykonávanú zástupcami obyvateľov v konkrétne stanovenej oblasti. V intenciách právneho pojmu miestnej samosprávy chápeme miestnu samosprávu ako verejnoprávnu korporáciu odlišnú od štátu a jej členmi sú obyvatelia územia.
„Miestna samospráva v právnom zmysle je teda verejná korporácia, ktorej je zverená určitá časť verejnej moci nad osobami a vecami na spravovanom území"
V nadväznosti na pochopenie významu miestnej samosprávy je nevyhnutné vnímať predovšetkým jej pozíciu v kontexte teórie dualizmu práva. Teória dualizmu právneho systému je známa už z obdobia rímskeho práva a delí právo na verejné a súkromné. Opodstatnenosť tézy dualizmu práva sa odvíja od jednotlivých právnych teórií.
„Právne relevantné - aj z dnešného pohľadu - sú teória záujmová, mocenská (subordinačná), organická (subjektov)."
Teória záujmová vychádza z princípu, že verejné právo napĺňa verejné záujmy a súkromné právo napĺňa individuálne záujmy jednotlivcov. Teória subordinačná odvíja delenie práva na verejné a súkromné z pohľadu rôzneho právneho postavenia účastníkov právneho vzťahu. Teória organická sa odvíja od účasti vo verejnoprávnych korporáciách.
Pre zobrazenie článku nemáte dostatočné oprávnenia.

Odomknite si prístup k odbornému obsahu na portáli.
Prístup k obsahu portálu majú len registrovaní používatelia portálu. Pokiaľ ste už zaregistrovaný, stačí sa prihlásiť.

Ak ešte nemáte prístup k obsahu portálu, využite 10-dňovú demo licenciu zdarma (stačí sa zaregistrovať).



Bezplatný odpovedný servis pre predplatiteľov

Vaše otázky môžete zadať na www.otazkyodpovede.sk.