Cestovné náhrady

OAO ID: 1668 Zodpovedané: 27. 03. 2013

Plné znění otázky

Na základe Vašej odpovede ohľadom zákona o cestovných náhradach poprosím o vysvetlenie § 5 ods. 5 zákona č. 283/2002 Z. z. o cestovných náhradách v z. n. p. Zo znenia ktorého vyplýva, že zamestnávateľ môže so zamestnancom, ktorému častá zmena pracoviska vyplýva z osobitnej povahy povolania, dohodnúť v pracovnej zmluve odchylne od tohto zákona podmienky na poskytovanie stravného, ako aj nižšie sumy stravného, najviac však o 25 % z ustanovenej sumy stravného. Z uvedeného vyplýva, že vyplácať diéty (podľa vyplneného cestovného príkazu) vo výške o 25 % vyššej, než je suma stravného stanovená opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR, je poskytovanie stravného v zmysle zákona o cestovných náhradách (ide o ustanovenie tohto zákona), a teda v zmysle § 19 ods. 2 písm. d) zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v z. n. p., z čoho vyplýva, že ide o oprávnený daňový výdavok a následne nie je potrebné dodaniť ani príjem zamestnancov podľa § 5 ods. 5 písm. a) ZDP. Je naša interpretácia správna? Zároveň ak vychádzame z ustanovenia § 5 ods. ods. 3 zákona o cestovných náhradách, ak zamestnávateľ vyslaním na pracovnú cestu, ktorá trvá menej ako 5 hodín, neumožní zamestnancovi stravovať sa zvyčajným spôsobom, môže mu poskytnúť stravné až do sumy stravného ustanovenej pre časové pásmo 5-12 hodín alebo zabezpečiť bezplatné stravovanie. Keďže naši zamestnanci uvedené spĺňajú a cca 10 dní v mesiaci práve v čase obeda musia absolvovať pracovné cesty v trvaní menej ako 5 hodín, z nášho pohľadu majú nárok na poskytnutie stravného v čase 5-12 hodín a vzhľadom na spoločné ustanovenia zákona o cestovných náhradách možno náhrady podľa uvedeného zákona paušalizovať. Máme za to, že náš postup je v zmysle zákona o cest. náhradách správny a aj tieto náhrady sú teda daňovo uznané.

Odpověď

Související dokumenty

Súvisiace články

Vyúčtovanie príspevkov na cestovné
Použitie verejných prostriedkov na reprezentáciu a propagáciu
Právne postavenie a platové pomery starostov obcí (6. časť)
Účtovanie športového klubu – kolektív
Preplatenie pracovnej cesty
Stravovanie zamestnancov (II.)
Výška náhrady pri použití súkromného motorového vozidla
Paušalizácia cestovných náhrad
Práca v zahraničí a cestovné náhrady
Prenájom poľných ciest
Zmeny v cestovných náhradách od 1. januára 2025
Vyslanie zamestnanca na pracovnú cestu
Cestovné náhrady
Postavenie poslancov obecného zastupiteľstva v mzdovej učtárni (2. časť)
Pracovná cesta starostu obce
Pracovná cesta zamestnanca
Základná finančná kontrola v príkladoch
Vysielanie starostu na pracovné cesty
Cestovné príkazy
Obstaranie stravných lístkov a cenín v obci

Súvisiace otázky a odpovede

Stravné
Vyplácanie záloh / cestovných náhrad na účet zamestnanca
Nárok na tuzemské stravné
Nárok na tuzemské stravné
Nárok spoločníka a konateľa v jednej osobe na cestovné náhrady a stravné
Cestovné náhrady a daňový výdavok
Stravné a vreckové zahraničie
Cestovné náhrady
Nárok na cestovné náhrady
Nárok zamestnanca na cestovné náhrady
Dokladovanie stravného
preplatenie pracovnej cesty.
Vyúčtovanie zahraničnej pracovnej cesty v dvoch menách - je to možné?
Odmietnutie preddavku na zahraničnú pracovnú cestu
Vyúčtovanie cestovnych náhrad konateľa do právnickej osoby, automobil je majetkom SZČO
Výška náhrady pri použití súkromného MV
Strava na služobnej ceste hradené firemnou kreditnou kartou
Zahraničná pracovná cesta
Krátenie stravného na ZPC - pobyt v dvoch krajinách

Súvisiace predpisy

§ 5 odst. 5 zákona č. 283/2002 Z.z. o cestovných náhradách
§ 152 zákona č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce
§ 19 odst. 2 písm. d) zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov
§ 5 odst. 5 písm. a) zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov