Fenomén žobrania v slovenských obciach
Žobranie na verejných priestranstvách predstavuje závažný, aktuálny, no nepochybne tiež aj
historicky determinovaný spoločenský problém. Môžeme ho bez výhrad považovať za nežiadúci
sociopatologický jav.
Tento článok predstavuje sociologicko-právny pohľad na žobranie na verejne prístupných miestach,
tak z hľadiska ústavnej koncepcie základných práv a slobôd, a to:
•
ČI. 16 ods. 1
(nedotknuteľnosť osoby a jej súkromia),•
ČI. 17 ods. 1
(osobná sloboda) a•
ČI. 44 ods. 1 a 2
(právo na priaznivé životné prostredie)Ústavy Slovenskej republiky (ďalej len „ústava“), ako aj z hľadiska samosprávnych oprávnení obcí
vlastnou normotvorbou obmedzovať vyššie uvedené základné práva a slobody.
Podľa môjho názoru je chybou viesť akékoľvek úvahy nad inštitútom základných práv a slobôd bez
poukazu na sociologické súvislosti s nimi bezprostredne spojené, keďže základné práva a slobody, tak
ako ich vymedzuje vo svojej II. hlave ústava, sú tou oblasťou právneho poriadku každého štátu, v
ktorej sa v najširšej miere prejavuje rozmer práva, v zmysle ktorého je právo spoločenským
fenoménom, tzn. vzniká, vyvíja sa a existuje vždy v rámci spoločnosti a nikdy nie mimo nej. Takéto
značne prirodzeno-právne chápanie možno v najčistejšej podobe badať najmä u skupiny základných
ľudských práv a slobôd, v mnohých štátoch označovaných ako osobné práva, do ktorej zaraďujeme aj
týmto príspevkom skúmané Čl. 16 a
Čl. 17 ústavy.
Ľudia, vrstva obyvateľov nachádzajúcich sa v sociálnej alebo hmotnej núdzi, ktorí sa nedokážu
uživiť vlastnými prostriedkami, tvoria prirodzenú súčasť každej spoločnosti. Pre človeka v núdzi je
však nepríjemné, že prijímaním takejto pomoci sa zároveň vystavuje kontrole a zásahom do súkromia zo
strany verejnej moci. Niektoré ohrozené skupiny sa v minulosti, podobne ako dnes, dostávali do
situácií hmotnej núdze pomerne často. Tradične sem patrili telesne a duševne postihnutí - m