Všeobecne záväzné nariadenia obce a ich vybrané aspekty

Vydáno: 21 minút čítania
Všeobecne záväzné nariadenia obce a ich vybrané aspekty
Vydávanie všeobecne záväzných nariadení predstavuje významný prostriedok regulácie spoločenských vzťahov v podmienkach obce. Ide o normatívny právny akt, ktorým sa zakladajú, menia alebo rušia subjektívne práva a povinnosti dotknutých subjektov a ktorý obce využívajú na dosahovanie zamýšľaných cieľov pri výkone svojej činnosti. Tak ako v iných oblastiach práva, aj v problematike prijímania všeobecne záväzných nariadení je možné identifikovať viaceré sporné situácie, ktoré môžu v podmienkach ich vydávania nastať. V tomto príspevku pozornosť venujem vybraným aspektom procesu schvaľovania všeobecne záväzných nariadení a ich jednotlivým osobitostiam.
Právny základ vydávania všeobecne záväzných nariadení (VZN) jednotkami územnej samosprávy sa nachádza v Čl. 68 a Čl. 71 Ústavy Slovenskej republiky. V zmysle Čl. 68 Ústavy SR, môžu obce, mestá a vyššie územné celky vo veciach územnej samosprávy a na zabezpečenie úloh vyplývajúcich pre samosprávu vydávať všeobecne záväzné nariadenia.
Ústavný Súd Slovenskej republiky v tejto súvislosti v jednom zo svojich nálezov konštatoval, že normotvornú právomoc podľa Čl. 68 obce síce môžu uplatňovať bez zákonného splnomocnenia, nemôžu ju však uplatňovať v neobmedzenej miere na úpravu všetkých spoločenských vzťahov existujúcich v ich územnom obvode. Táto právomoc obcí sa môže uplatniť len v tej časti správy ich vnútorných vecí, ktorou realizujú územnú samosprávu podľa Čl. 65 Ústavy SR (Nález II. ÚS 19/97).
Podľa Čl. 71 Ústavy SR môžu jednotky územnej samosprávy vydávať nariadenia aj v rámci preneseného výkonu štátnej správy, vyžaduje sa však kumulatívne splnenie troch podmienok:
- prvou je ohraničenie vydávania nariadení územnou pôsobnosťou obce,
- druhou je osobitné zákonné zmocnenie na takúto normotvornú činnosť a
- treťou podmienkou je vykonávanie tejto činnosti v medziach týchto zákonných ustanovení.
Vo vzťahu k normotvornej činnosti obcí podľa Čl. 68 a Čl. 71 Ústavy SR je potrebné uviesť, že ju môžu uplatňovať len tak, aby nimi vydané všeobecne záväzné nariadenia boli v súlade s takými ustanoveniami Ústavy SR, ktoré s predmetom nariadenia súvisia (Nález Ústavného súdu SR sp. zn. II. ÚS 8/97).
Špecifikáciu právomoci jednotiek územnej