Tvorba a vydávanie všeobecne záväzných nariadení a vnútorných predpisov obcí
Cieľom tohto príspevku je predstaviteľom obcí a miest poskytnúť relevantné informácie
súvisiace s normotvorbou obcí, t.j. sprostredkovať teoretické poznatky a praktické odporúčania pri
vydávaní dvoch druhov normatívnych právnych aktov slovenských obcí, a to:
1. všeobecne záväzných nariadení obce a
2. vnútorných predpisov obce.
Účelom článku teda nemá byť dôsledná analýza niektorého z úsekov obecnej správy
regulovaného jednotlivými všeobecne záväznými nariadeniami obce – napr. problematika miestnych daní
a poplatkov alebo sociálne zabezpečenie, či úprava životného prostredia obce.
Jeho účelom je sprostredkovať čitateľom informácie o:
1. povahe normatívnych aktov obce,
2. členení normatívnych aktov obce,
3. procese tvorby normatívnych aktov obce,
4. publicite normatívnych aktov obce.
Pojem všeobecne záväzných nariadení obce
Inštitút všeobecne záväzných nariadení („VZN“) obce je konkretizovaný, vychádzajúc z
Čl. 68 a
Čl. 71 Ústavy Slovenskej republiky č.
460/1992 Zb., v
§ 6 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z.
n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení“).
Samotný zákon o obecnom zriadení nedefinuje, čo je
to všeobecne záväzné nariadenie, ale upravuje:
- V § 6 ods. 1 zákona o obecnom zriadení:
„Obec môže vo veciach
územnej samosprávy
vydávať všeobecne
záväzné nariadenia; všeobecne záväzné nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou Slovenskej
republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovila súhlas Národná
rada Slovenskej republiky a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným
zákonom.“
- V § 6 ods. 2 zákona o obecnom zriadení:
„Vo veciach, v ktorých obec plní
úlohy štátnej správy
,
môže vydávať všeobecne záväzné nariadenia len na základe splnomocnenia zákonom a v jeho medziach.
Také všeobecne záväzné nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými
zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom,
so zákonmi, s nariadeniami vlády, so všeobecne záväznými predpismi ministerstiev a ostatných
ústredných orgánov štátnej správy.“
Normotvornou
činnosťou obce sa rozumie činnosť obce spočívajúca v tvorbe
právnych noriem, v ich zdokonaľovaní, zmene a rušení. Vychádzajúc z uvedeného teória správneho práva
všeobecne záväzné nariadenie definuje ako normatívny právny akt vydaný obecným zastupiteľstvom,
ktorého obsah je záväzný pre všetky fyzické osoby a právnické osoby trvalo alebo prechodne sa
zdržiavajúce na t