V súčasnom období mnohé obce zverejňujú dokumenty na elektronickej úradnej tabuli zriadenej na webových sídlach obcí. Tieto obce si neuvedomujú, že týmto nie je splnená povinnosť elektronického zverejňovania dokumentov podľa zákona č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v z. n. p. (ďalej len "zákon o e-Governmente"). Zverejňovanie dokumentov na elektronickej úradnej tabuli ako spôsob zverejňovania dokumentov v obci obvyklým spôsobom nemožno zamieňať s povinným elektronickým zverejňovaním dokumentov na Centrálnej úradnej tabuli (ďalej len "CUET") prevádzkovanej Úradom vlády SR. Veľa obcí, resp. miest ani nevie, že CUET existuje. Článok vysvetľuje rozdiely medzi zverejňovaním na webovom sídle obce a na CUET. Zároveň opisuje povinnosti obcí pri elektronickom zverejňovaní podľa zákona o e-Governmente na CUET.
Rozdiel medzi zverejňovaním dokumentov na webovom sídle obce a na CUET
Preferovaným spôsobom publikácie informácií sa v súčasnosti stáva zverejňovanie na webovom sídle obce.
Uplatňuje sa zásada, že všetko, čo sa zverejňuje na fyzickej úradnej tabuli obce, zverejní sa aj na webovom sídle obce. Právne záväzná je však stále formálna publikácia na fyzickej úradnej tabuli. Webové sídlo obce zvyšuje mieru transparentnosti
v podmienkach obecnej samosprávy. Ak obec nemá zriadené webové sídlo, môže použiť iný vhodný spôsob zverejnenia, ktorý je v obci obvyklý, napríklad miestnu tlač či miestny rozhlas - čo sa v súčasnosti týka minimálneho počtu obcí.----------------------------------------------------------------------------------------------------
Z uvedeného vyplýva, že
obce nemusia mať na svojom webovom sídle zriadenú
"úradnú tabulu". Zákonodarca výslovne hovorí len o povinnosti zverejňovania na webovom sídle obce. Jednou z možností (nie povinností) pre obce/mestá je práve zriadenie úradnej tabule na svojom webovom sídle.----------------------------------------------------------------------------------------------------
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Pojem elektronická úradná tabuľa podľa zákona o e-Governmente je totožný s pojmom "centrálna úradná elektronická tabuľa", a nie s pojmom "úradná tabuľa na webovom sídle obce".
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Ustanovenie § 34 zákona o e-Governmente
opisuje zverejňovanie dokumentov na CUET.
CUET
je elektronické úložis