Posúdenie sťažnosti z hľadiska jej obsahu

Vydáno: 26 minút čítania
Posúdenie sťažnosti z hľadiska jej obsahu
JUDr.
Helena
Spišiaková
Keď sa obyvatelia obce obracajú na obecné úrady so svojimi podaniami, v ktorých sa domáhajú ochrany svojich práv, tak často svoje podanie nazvú, resp. označia ako sťažnosť. Cieľom tohto článku je objasniť, ako sa takéto podania posudzujú v zmysle ustanovení zákona č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach v znení zákona č. 289/2012 Z.z. (ďalej len „zákon o sťažnostiach"), a to najmä z hľadiska
obsahu podania
. Mnohokrát totiž podanie označené ako sťažnosť vôbec nie je sťažnosťou a obec vtedy takéto podanie ani nevybavuje ako sťažnosť.
V článku som použila dva prípady z praxe, kedy obec podanie označené ako „sťažnosť":
-
vybavuje podľa osobitného predpisu,
-
nevybavuje, ale vráti ho podateľovi.
Príklad č. 1:
Na obecný úrad boli doručené dve sťažnosti na majiteľov psov. Jeden pes údajne spôsobil škodu vo výške 180 €, tým, že usmrtil kačky, husi, sliepky. V druhom prípade pes niekoľkokrát vnikol do areálu firmy, kde ohrozoval zamestnancov a usmrtil už dvoch strážnych psov. V oboch prípadoch sťažovatelia uviedli, komu pes patrí. Aký je ďalší postup?
V prvom rade sa žiada zdôrazniť, že ani jedna z
„dvoch sťažností"
aj kde boli podania označené názvom „sťažnosť"
nie je sťažnosťou
podľa zákona o sťažnostiach.
Z tohto dôvodu budem v ďalšom texte používať výraz „podatelia" a nie „sťažovatelia".
Zákon o sťažnostiach
definuje pojem
„sťažnosť"
v ust.
§ 3
nasledovne:
„(1) Sťažnosť je podanie fyzickej osoby alebo právnickej osoby (ďalej len „sťažovateľ"), ktorým
a)
sa domáha ochrany svojich práv alebo právom chránených záujmov, o ktorých sa domnieva, že boli porušené činnosťou alebo nečinnosťou (ďalej len „činnosť") orgánu verejnej správy,
b)
poukazuje na konkrétne nedostatky, najmä na porušenie právnych predpisov, ktorých
odstránenie je v pôsobnosti orgánu verejnej správy.
(2)
Podanie sa posudzuje podľa obsahu.
(3)
Ak podanie obsahuje viacero častí, z ktorých
a)
niektoré nie sú sťažnosťou podľa § 4, orgán verejnej správy vybaví ako sťažnosť iba tie časti podania, ktoré sú sťažnosťou podľa tohto zákona; časti podania, ktoré nie sú sťažnosťou, orgán verejnej správy sťažovateľovi nevráti a v oznámení výsledku prešetrenia sťažnosti uvedie dôvody ich neprešetrenia,
b)
všetky sú sťažnosťami podľa tohto zákona, avšak na vybavenie niektorých nie je orgán verejnej správy príslušný, vybaví iba tie časti sťažnosti, na ktorých vybavenie je príslušný; ostatné časti sťažnosti postúpi podľa § 9 orgánu verejnej správy príslušnému na ich vybavenie."
Ust. § 4 zák