Možnosti kontroly obecnej samosprávy zo strany občianskej verejnosti

Vydáno: 26 minút čítania
Možnosti kontroly obecnej samosprávy zo strany občianskej verejnosti
JUDr.
Jozef
Tekeli
V zmysle § 4 ods. 3 písm. e) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len „zákon o obecnom zriadení") je obec pri výkone samosprávy povinná utvárať celkový účinný systém kontroly a vytvárať vhodné organizačné, finančné, personálne a materiálne podmienky na jeho nezávislý výkon. Takto vybudovaný štandardný vnútorný kontrolný systém v samospráve vhodne dopĺňajú právne inštitúty, ktoré majú svojím zameraním prispieť k ďalšiemu zvýšeniu miery kontroly v slovenskej samospráve. Ide predovšetkým o inštitúty, ktoré umožňujú vo forme rôznych prejavov priamej demokracie obyvateľom samosprávnych celkov aj ľubovoľným iným fyzickým a právnickým osobám podieľať sa na kontrole v obciach. Fenomén priamej demokracie je prejavom ústavného práva podieľať sa na správe vecí verejných priamo.
K takto charakterizovaným právnym nástrojom spoločenskej kontroly samosprávy patria najmä:
1. režim povinného hromadného zverejňovania informácií a sprístupňovania informácií na žiadosť
podľa zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám (zákon o slobode informácii) v z. n. p.,
2. režim sťažností
podľa zákona č. 9/2010 Z.z. o sťažnostiach v z. n. p. a
3. režim petícií
podľa zákona č. 85/1990 Zb. o petičnom práve v z. n. p.
Slobodný prístup k informáciám
Najvýznamnejším právnym predpisom, ktorý v súčasnosti upravuje v slovenskom právnom poriadku inštitút spoločenskej kontroly verejnej správy je zákon č. 211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám (zákon o slobode informácii) v z. n. p. (ďalej len „zákon o slobode informácií"). Právna úprava spoločenskej kontroly verejnej správy sa v našom právnom poriadku po spoločenských zmenách v roku 1989 presadzovala len veľmi dlho a ťažko - od vyčlenenia petícií z vládnej vyhlášky č. 150/1958 Ú.v. o vybavovaní sťažností, oznámení a podnetov pracujúcich v roku 1990, cez proces schvaľovania zákona o sťažnostiach od roku 1992 do roku 1998
(Pozn. autora: v roku 1998 bol schválený prvý zákon o sťažnostiach publikovaný v Zbierke zákonov SR pod č. 152/1998 Z.z.),
až po režim podnetov smerujúcich k získavaniu informácií v roku 2000.
Môžeme však konštatovať, že po nasledujúcom legislatívnom vývoji, ktorý nastúpil po účinnosti zákona o slobode informácií od 1. januára 2001 sa inštitút slobodného prístupu k informáciám stal nepochybne najdôležitejšou formou kontroly verejnej správy zo strany verejnosti.
Otázka „dobrej správy" či jej princípov je totiž horúcou témou na národnej, ale aj európskej úrovni. Zásada transparentnosti je upravená v Čl. 1 a Čl. 10 Zmluvy o Európskej únii, ako aj v Čl. 15 Zmluvy o fungovaní Európskej únie. Transparentné nakladanie s verejnými prostriedkami je možné považovať za súčasť princípu otvorenosti, transparentnosti, ako aj súčasť práva na prístup k informáciám ako základných princípov dobrej správy. Podľa Čl. 2 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky č. 460/19