Možnosti kontroly obecnej samosprávy zo strany občianskej
verejnosti
JUDr.
Jozef
Tekeli
V zmysle § 4 ods. 3 písm. e) zákona č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len
„zákon o obecnom zriadení") je obec pri výkone
samosprávy povinná utvárať celkový účinný systém kontroly a vytvárať vhodné organizačné, finančné,
personálne a materiálne podmienky na jeho nezávislý výkon. Takto vybudovaný štandardný vnútorný
kontrolný systém v samospráve vhodne dopĺňajú právne inštitúty, ktoré majú svojím zameraním prispieť
k ďalšiemu zvýšeniu miery kontroly v slovenskej samospráve. Ide predovšetkým o inštitúty, ktoré
umožňujú vo forme rôznych prejavov priamej demokracie obyvateľom samosprávnych celkov aj ľubovoľným
iným fyzickým a právnickým osobám podieľať sa na kontrole v obciach. Fenomén priamej demokracie je
prejavom ústavného práva podieľať sa na správe vecí verejných priamo.
K takto charakterizovaným právnym nástrojom spoločenskej kontroly samosprávy patria
najmä:
1. režim povinného hromadného zverejňovania informácií a sprístupňovania informácií na
žiadosť
podľa zákona č. 211/2000 Z.z. o slobodnom
prístupe k informáciám (zákon o slobode informácii) v z. n. p.,2. režim sťažností
podľa zákona č. 9/2010
Z.z. o sťažnostiach v z. n. p. a3. režim petícií
podľa zákona č. 85/1990
Zb. o petičnom práve v z. n. p.Slobodný prístup k informáciám
Najvýznamnejším právnym predpisom, ktorý v súčasnosti upravuje v slovenskom právnom
poriadku inštitút spoločenskej kontroly verejnej správy je zákon č.
211/2000 Z.z. o slobodnom prístupe k informáciám
(zákon o slobode informácii) v z. n. p. (ďalej len „zákon o slobode informácií"). Právna úprava
spoločenskej kontroly verejnej správy sa v našom právnom poriadku po spoločenských zmenách v roku
1989 presadzovala len veľmi dlho a ťažko - od vyčlenenia petícií z vládnej vyhlášky č. 150/1958 Ú.v.
o vybavovaní sťažností, oznámení a podnetov pracujúcich v roku 1990, cez proces schvaľovania
zákona o sťažnostiach od roku 1992 do roku 1998
(Pozn. autora: v roku 1998 bol schválený prvý zákon o sťažnostiach publikovaný v Zbierke zákonov
SR pod č. 152/1998 Z.z.),
až po režim podnetov
smerujúcich k získavaniu informácií v roku 2000.Môžeme však konštatovať, že po nasledujúcom legislatívnom vývoji, ktorý nastúpil po
účinnosti zákona o slobode informácií od 1. januára
2001 sa inštitút slobodného prístupu k informáciám stal nepochybne najdôležitejšou formou kontroly
verejnej správy zo strany verejnosti.
Otázka „dobrej správy" či jej princípov je totiž horúcou témou na národnej, ale aj
európskej úrovni. Zásada transparentnosti je upravená v Čl.
1 a Čl. 10 Zmluvy o Európskej únii, ako aj v
Čl. 15 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
Transparentné nakladanie s verejnými prostriedkami je možné považovať za súčasť princípu
otvorenosti, transparentnosti, ako aj súčasť práva na prístup k informáciám ako základných princípov
dobrej správy. Podľa Čl. 2 ods. 1 Ústavy
Slovenskej republiky č. 460/19