Analýza obsahových súčastí registratúrneho poriadku spoločného obecného
úradu
JUDr. Ing.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
Predmetom príspevku je problematika analýzy jednotlivých obsahových súčastí
registratúrneho poriadku spoločného obecného úradu, ktorý je podstatným dokumentom pre akúkoľvek
manipuláciu s každou písomnosťou – registratúrnym záznamom, ktorý sa používa v rámci činnosti
spoločného obecného úradu. Pri správe registratúrneho záznamu vzniká špecifická situácia,
nakoľko
spoločný obecný úrad (SOcÚ) je subjektom, ktorý nemá vlastnú právnu subjektivitu
,
takže povinným subjektom v danom prípade správy registratúrnych záznamov je obec, ktorá vykonáva
činnosti spoločného obecného úradu. Predmetom príspevku teda bude analýza celého procesu správy
registratúrnych záznamov príslušnou obcou vykonávajúcou úlohy spoločného obecného úradu, a to od
prijatia predmetného registratúrneho záznamu, až po jeho vyradenie v rámci procesu vyraďovacieho
konania.Právny stav je daný zákonom č. 395/2002
Z.z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len
„zákon o archívoch a registratúrach“), ako aj vyhláškou Ministerstva vnútra SR č.
628/2002 Z.z., ktorou sa vykonávajú niektoré
ustanovenia zákona o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej
len „vykonávacia vyhláška“).
Cieľom príspevku je preto poskytnutie rámcovej analýzy spoločného obecného úradu ako formy
riešenia problémov v súvislosti s výkonom delegovaných kompetencií samosprávy, a to podľa aktuálnych
poznatkov vedy správneho práva a správnej vedy.
Budeme sa zaoberať aj analýzou jednotlivých obsahových súčastí registratúrneho poriadku
spoločného obecného úradu, ktorý je podstatným právnym dokumentom pre každú manipuláciu s akýmkoľvek
registratúrnym záznamom. Z uvedeného teda vyplýva, že nemožno vyvíjať akúkoľvek aktivitu bez
manipulácie s písomnosťami, čo však v prípade spoločných obecných úradov vyžaduje špecifický
prístup, nakoľko v porovnaní s inými formami integrácie v prípade samosprávy, napríklad v porovnaní
so zlučovaním obcí a združením obcí,
spoločný obecný úrad nemá vlastnú právnu subjektivitu
,
čo spôsobuje fakt, že jednotlivé právne úkony súvisiace s výkonom správy registratúrnych záznamov
musí vykonávať obec, ktorá je centrálou výkonu delegovaných kompetencií.Vzhľadom na to, že príspevok priamo súvisí s príspevkom
„Analýza súčastí zmluvy o
zriadení spoločného obecného úradu“
, ktorý bol publikovaný v časopise Právo pre ROPO a obce v
praxi č. 11/2012
a registratúrny poriadok súvisí s problematikou spoločného obecného úradu,
poskytnem v úvodnej časti tohto príspevku aspoň rámcovú analýzu spoločných obecných úradov v
kontexte správnej vedy.Stručná charakteristika spoločného obecného
úradu
V tejto časti považujem za potrebné aspoň rámcovou formou poukázať na základné atribúty
spoločného obecného úradu ako spôsobu integrácie správy delegovaných kompetenčných okruhov. Určité
oblasti týkajúce sa spoločných obecných úradov platná právna úprava opomína, a ponecháva ich na tzv.
komunálnu legislatívu, ktorú predstavuje vydávanie normatívnych interných inštrukcií, ktoré sú
značne rozdielne, a preto je potrebné, podľa môjho názoru, ponúknuť obciam určitú „šablónu“ pre
tvorbu napr.
registratúrnych p