Analýza obsahových súčastí registratúrneho poriadku spoločného obecného úradu

Vydáno: 23 minút čítania
Analýza obsahových súčastí registratúrneho poriadku spoločného obecného úradu
JUDr. Ing.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
Predmetom príspevku je problematika analýzy jednotlivých obsahových súčastí registratúrneho poriadku spoločného obecného úradu, ktorý je podstatným dokumentom pre akúkoľvek manipuláciu s každou písomnosťou – registratúrnym záznamom, ktorý sa používa v rámci činnosti spoločného obecného úradu. Pri správe registratúrneho záznamu vzniká špecifická situácia, nakoľko
spoločný obecný úrad (SOcÚ) je subjektom, ktorý nemá vlastnú právnu subjektivitu
, takže povinným subjektom v danom prípade správy registratúrnych záznamov je obec, ktorá vykonáva činnosti spoločného obecného úradu. Predmetom príspevku teda bude analýza celého procesu správy registratúrnych záznamov príslušnou obcou vykonávajúcou úlohy spoločného obecného úradu, a to od prijatia predmetného registratúrneho záznamu, až po jeho vyradenie v rámci procesu vyraďovacieho konania.
Právny stav je daný zákonom č. 395/2002 Z.z. o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o archívoch a registratúrach“), ako aj vyhláškou Ministerstva vnútra SR č. 628/2002 Z.z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o archívoch a registratúrach a o doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „vykonávacia vyhláška“).
Cieľom príspevku je preto poskytnutie rámcovej analýzy spoločného obecného úradu ako formy riešenia problémov v súvislosti s výkonom delegovaných kompetencií samosprávy, a to podľa aktuálnych poznatkov vedy správneho práva a správnej vedy.
Budeme sa zaoberať aj analýzou jednotlivých obsahových súčastí registratúrneho poriadku spoločného obecného úradu, ktorý je podstatným právnym dokumentom pre každú manipuláciu s akýmkoľvek registratúrnym záznamom. Z uvedeného teda vyplýva, že nemožno vyvíjať akúkoľvek aktivitu bez manipulácie s písomnosťami, čo však v prípade spoločných obecných úradov vyžaduje špecifický prístup, nakoľko v porovnaní s inými formami integrácie v prípade samosprávy, napríklad v porovnaní so zlučovaním obcí a združením obcí,
spoločný obecný úrad nemá vlastnú právnu subjektivitu
, čo spôsobuje fakt, že jednotlivé právne úkony súvisiace s výkonom správy registratúrnych záznamov musí vykonávať obec, ktorá je centrálou výkonu delegovaných kompetencií.
Vzhľadom na to, že príspevok priamo súvisí s príspevkom
„Analýza súčastí zmluvy o zriadení spoločného obecného úradu“
, ktorý bol publikovaný v časopise
Právo pre ROPO a obce v praxi č. 11/2012
a registratúrny poriadok súvisí s problematikou spoločného obecného úradu, poskytnem v úvodnej časti tohto príspevku aspoň rámcovú analýzu spoločných obecných úradov v kontexte správnej vedy.
Stručná charakteristika spoločného obecného úradu
V tejto časti považujem za potrebné aspoň rámcovou formou poukázať na základné atribúty spoločného obecného úradu ako spôsobu integrácie správy delegovaných kompetenčných okruhov. Určité oblasti týkajúce sa spoločných obecných úradov platná právna úprava opomína, a ponecháva ich na tzv. komunálnu legislatívu, ktorú predstavuje vydávanie normatívnych interných inštrukcií, ktoré sú značne rozdielne, a preto je potrebné, podľa môjho názoru, ponúknuť obciam určitú „šablónu“ pre tvorbu napr.
registratúrnych p