Zhromaždenie obyvateľov obce — zaznávaná forma výkonu samosprávy
obce
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
V súčasnom období je možné stretnúť sa s viacerými iniciatívami, ktoré usilujú o
zvýšenie významu a širšie uplatnenie inštitútov priamej demokracie na úkor demokracie nepriamej.
Tieto iniciatívy svoje názory odôvodňujú predovšetkým komparatívnym dovolaním sa na uplatňovanie
jednotlivých foriem priamej demokracie v iných štátoch, napr. Švajčiarsku. Primárnym cieľom tohto
príspevku je poskytnúť právnu analýzu inštitútu zhromaždenia obyvateľov obce ako jednej z foriem
priamej demokracie. Článkom chcem však aj upozorniť, že pre reálnu presaditeľnosť jednotlivých
právnych inštitútov nezohráva rozhodujúcu úlohu len ich samotné legálne zakotvenie, ale predovšetkým
právna tradícia a právna kultúra, a to tak na celoštátnej úrovni, ako aj na miestnej
úrovni.
Na miestnej úrovni v slovenských obecných samosprávach nie je ani realizácia tak miestnych
referend, ani uskutočňovanie zhromaždení obyvateľov obce ako foriem priamej demokracie historicky
vžitá. Z uvedeného vyplýva nutnosť zachovania subsidiárneho (podporného) charakteru týchto právnych
inštitútov. Uvedené konštatovanie však nič nemení na požiadavke ich dôslednejšej zákonnej
úpravy.
Podľa ust. § 4 ods. 2 zákona č. 369/1990
Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len
„zákon o obecnom zriadení") samosprávu obce vykonávajú
obyvatelia obce:
a)
orgánmi obce,
b)
miestnym referendom,
c)
zhromaždením obyvateľov obce.
Dikcia zákona
„samosprávu obce vykonávajú obyvatelia obce"
je vyjadrením
demokratického usporiadania
obecnej samosprávy aj samotného štátu, ktorý dobrovoľne obmedzil
časť svojej suverenity v prospech mi