Miestne
referendum
v obecnej samospráveJUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Príspevok je venovaný právnej analýze miestneho referenda, t.j. referenda na úrovni
obecnej samosprávy. Článok má charakter právnej analýzy platnej právnej úpravy, tiež je zameraný aj
na viaceré perspektívy možného budúceho vývoja právnej úpravy miestneho referenda, a to tým, že
kritizuje slabé stránky a nedostatky terajšej právnej úpravy tohto inštitútu.
Podľa ust. Čl. 30 ods. 1 zákona č. 460/1992
Zb. Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „Ústava SR") občania
majú
právo zúčastňovať sa priamo na správe vecí verejných
. Pod správou vecí verejných treba
rozumieť aj účasť osoby na politickom živote v obciach. Uplatňovanie tohto práva umožňuje taká
organizácia územnej samosprávy, ktorá vytvára predpoklady pre všetkých obyvateľov zúčastňovať sa na
jej správe a bezprostredne rozhodovať o verejných záležitostiach na základe priameho a konkrétneho
prejavu vôle.Toto právo má obligatórny charakter, pretože podľa Ústavy SR sa základné práva a slobody
zaručujú na území Slovenskej republiky všetkým. Právo zúčastňovať sa na správe vecí verejných
predstavuje svojou povahou
kolektívne právo
, keďže oprávnený subjekt ho môže realizovať
výlučne spolu s ostatnými oprávnenými subjektmi. Zákonodarca upravuje prvú a v súčasnosti kľúčovú
formu priamej demokracie v podmienkach slovenskej obecnej samosprávy, a to inštitút miestneho
referenda v § 11a zákona č. 369/1990 Zb. o
obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len
„zákon o obecnom zriadení").Podstatou miestneho referenda ako formy priamej demokracie je vymedzenie jeho povahy ako
doplnkového
ad hoc
mechanizmu k permanentne fungujúcim voleným orgánom obce
. Uvedená povaha je
výrazom tzv. suplementárnej povahy bezprostrednej demokracie vo vzťahu k zastupiteľskej demokracii
vo všeobecnosti. Tejto zákonnej konštrukcii miestneho referenda zodpovedá aj jeho praktické
uplatňovanie v podmienkach slovenskej obecnej samosprávy, kde má miestne referendum
charakter
občasne využívaného inštitútu, navyše spravidla s neplatnými výsledkami hlasovania.Napriek faktickému
subsidiárnemu
(podpornému) charakteru priamej demokracie v
modernom usporiadaní územnej samosprávy je zákonná garancia možnosti uplatnenia priamych foriem
demokracie v obecnej samospráve nevyhnutná. Právny predpis musí stanovovať možnosti dobrovoľnej
realizácie obyvateľom zvolených foriem priamej demokracie (najmä miestne referendum
, verejné
zhromaždenie obyvateľov obce, petičné právo, žiadosti o informácie), ako aj dôsledky vznikajúce z
takejto realizácie.Účelom právnej úpravy miestneho referenda je aktivizácia občianskeho potenci