Miestne referendum v obecnej samospráve

Vydáno: 22 minút čítania
Miestne
referendum
v obecnej samospráve
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Príspevok je venovaný právnej analýze miestneho referenda, t.j. referenda na úrovni obecnej samosprávy. Článok má charakter právnej analýzy platnej právnej úpravy, tiež je zameraný aj na viaceré perspektívy možného budúceho vývoja právnej úpravy miestneho referenda, a to tým, že kritizuje slabé stránky a nedostatky terajšej právnej úpravy tohto inštitútu.
Podľa ust. Čl. 30 ods. 1 zákona č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „Ústava SR") občania majú
právo zúčastňovať sa priamo na správe vecí verejných
. Pod správou vecí verejných treba rozumieť aj účasť osoby na politickom živote v obciach. Uplatňovanie tohto práva umožňuje taká organizácia územnej samosprávy, ktorá vytvára predpoklady pre všetkých obyvateľov zúčastňovať sa na jej správe a bezprostredne rozhodovať o verejných záležitostiach na základe priameho a konkrétneho prejavu vôle.
Toto právo má obligatórny charakter, pretože podľa Ústavy SR sa základné práva a slobody zaručujú na území Slovenskej republiky všetkým. Právo zúčastňovať sa na správe vecí verejných predstavuje svojou povahou
kolektívne právo
, keďže oprávnený subjekt ho môže realizovať výlučne spolu s ostatnými oprávnenými subjektmi. Zákonodarca upravuje prvú a v súčasnosti kľúčovú formu priamej demokracie v podmienkach slovenskej obecnej samosprávy, a to inštitút miestneho referenda v § 11a zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o obecnom zriadení").
Podstatou miestneho referenda ako formy priamej demokracie je vymedzenie jeho povahy ako
doplnkového
ad hoc
mechanizmu k permanentne fungujúcim voleným orgánom obce
. Uvedená povaha je výrazom tzv. suplementárnej povahy bezprostrednej demokracie vo vzťahu k zastupiteľskej demokracii vo všeobecnosti. Tejto zákonnej konštrukcii miestneho referenda zodpovedá aj jeho praktické uplatňovanie v podmienkach slovenskej obecnej samosprávy, kde má miestne
referendum
charakter občasne využívaného inštitútu, navyše spravidla s neplatnými výsledkami hlasovania.
Napriek faktickému
subsidiárnemu
(podpornému) charakteru priamej demokracie v modernom usporiadaní územnej samosprávy je zákonná garancia možnosti uplatnenia priamych foriem demokracie v obecnej samospráve nevyhnutná. Právny predpis musí stanovovať možnosti dobrovoľnej realizácie obyvateľom zvolených foriem priamej demokracie (najmä miestne
referendum
, verejné zhromaždenie obyvateľov obce, petičné právo, žiadosti o informácie), ako aj dôsledky vznikajúce z takejto realizácie.
Účelom právnej úpravy miestneho referenda je aktivizácia občianskeho potenci