Miestne
referendum
v obecnej samospráve (III.)JUDr.
Jozef
Tekeli
(Dokončenie z minulého čísla)
Po analýze hmotnoprávnych aspektov miestneho referenda v prvej a druhej časti článku je
tretia časť venovaná procesnoprávnym inštitútom spojeným s touto formou priamej
demokracie.
Procesný postup pri organizácii miestneho
referenda
Vzhľadom na význam inštitútu miestneho referenda ako formy priamej demokracie sa tzv.
veľkou novelou zákona o obecnom zriadení č.
102/2010 Z.z. účinnou
od 1. apríla 2010 rozšírila
jeho zákonná úprava
týkajúca sa najmä spôsobu kreovania komisie pre miestne referendum
a
náležitostí oznámenia o vyhlásení miestneho referenda, a to v nových odsekoch 6 a 7 paragrafu 11a
zákona o obecnom zriadení.Zákon ukladá obecnému zastupiteľstvu povinnosť po vyhlásení miestneho referenda zriadiť
na hlasovanie a sčítavanie hlasov
ad hoc
komisiu pre miestne referendum
.Zákonodarca zároveň stanovil
lehotu,
v ktorej je obecné zastupiteľstvo takúto
komisiu povinné konštituovať. Táto lehota je vyjadrená legislatívnym spojením „bezodkladne"
po vyhlásení miestneho referenda. Legislatívne spojenie „bezodkladne" neznamená z hľadiska právnej
interpretácie „okamžite (ihneď)", t.j. na tom istom zasadnutí obecného zastupiteľstva, na ktorom sa
vyhlasuje samotné miestne referendum
, ale obsahovo zodpovedá požiadavke „najskôr ako to bude možné s
ohľadom na konkrétne okolnosti".Napriek takémuto výkladu však bude v aplikačnej praxi žiaducim pravidlom, aby sa obecné
zastupiteľstvo uznieslo na zriadení komisie pre miestne
referendum
a jej personálnom obsadení
spravidla na tom istom rokovaní obecného zastupiteľstva, na ktorom sa uznáša o vyhlásení miestneho
referenda. Uvedené zodpovedá požiadavke náležitej a zodpovednej prípravy využitia tak dôležitého
inštitútu, ako je vyhlásenie miestneho referenda, ako aj požiadavke zabezpečenia dostatočného
časového intervalu pre kvalitnú prípravu aj samotné uskutočnenie a riadny priebeh miestneho
referenda.