Miestne referendum v obecnej samospráve (III.)

Vydáno: 16 minút čítania
Miestne
referendum
v obecnej samospráve (III.)
JUDr.
Jozef
Tekeli
(Dokončenie z minulého čísla)
Po analýze hmotnoprávnych aspektov miestneho referenda v prvej a druhej časti článku je tretia časť venovaná procesnoprávnym inštitútom spojeným s touto formou priamej demokracie.
Procesný postup pri organizácii miestneho referenda
Vzhľadom na význam inštitútu miestneho referenda ako formy priamej demokracie sa tzv. veľkou novelou zákona o obecnom zriadení č. 102/2010 Z.z. účinnou
od 1. apríla 2010 rozšírila jeho zákonná úprava
týkajúca sa najmä spôsobu kreovania komisie pre miestne
referendum
a náležitostí oznámenia o vyhlásení miestneho referenda, a to v nových odsekoch 6 a 7 paragrafu 11a zákona o obecnom zriadení.
Zákon ukladá obecnému zastupiteľstvu povinnosť po vyhlásení miestneho referenda zriadiť na hlasovanie a sčítavanie hlasov
ad hoc
komisiu pre miestne
referendum
.
Zákonodarca zároveň stanovil
lehotu,
v ktorej je obecné zastupiteľstvo takúto komisiu povinné konštituovať. Táto lehota je vyjadrená legislatívnym spojením
„bezodkladne"
po vyhlásení miestneho referenda. Legislatívne spojenie „bezodkladne" neznamená z hľadiska právnej interpretácie „okamžite (ihneď)", t.j. na tom istom zasadnutí obecného zastupiteľstva, na ktorom sa vyhlasuje samotné miestne
referendum
, ale obsahovo zodpovedá požiadavke „najskôr ako to bude možné s ohľadom na konkrétne okolnosti".
Napriek takémuto výkladu však bude v aplikačnej praxi žiaducim pravidlom, aby sa obecné zastupiteľstvo uznieslo na zriadení komisie pre miestne
referendum
a jej personálnom obsadení spravidla na tom istom rokovaní obecného zastupiteľstva, na ktorom sa uznáša o vyhlásení miestneho referenda. Uvedené zodpovedá požiadavke náležitej a zodpovednej prípravy využitia tak dôležitého inštitútu, ako je vyhlásenie miestneho referenda, ako aj požiadavke zabezpečenia dostatočného časového intervalu pre kvalitnú prípravu aj samotné uskutočnenie a riadny priebeh miestneho referenda.