Ako je to v skutočnosti s tzv. zbavovaním sa nepohodlných poslancov obecných
zastupiteľstiev? (Právna interpretácia)
JUDr.
Jozef
Tekeli,
PhD.
Článok je zameraný na inštitút nezlučiteľnosti výkonu funkcií a činností tzv. obecných
funkcionárov - poslancov obecných zastupiteľstiev. Tento článok sa teda nevenuje inkompatibilite
starostu obce. Dôvodom je skutočnosť, že mojim zámerom je ponúknuť dôslednú právnu analýzu problému,
ktorý sa v poslednom období stal mimoriadne diskutovaným v odbornej verejnosti, ako aj predmetom
judikatúry. Tento problém dokonca presiahol úzko profesionálny rámec, vnútil sa mu politický podtext
a stal sa objektom záujmu širokej občianskej verejnosti. Naznačeným problémom je inkompatibilita
poslanca obecného zastupiteľstva s jeho pracovnoprávnym vzťahom k obci. Mimoriadne náročná právna
analýza tohto vzťahu totiž v zásade presahuje schopnosti predstaviteľov samosprávy ústavne konformne
aplikovať príslušné ustanovenia zákona č. 369/1990 Zb.
o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len
"zákon o obecnom zriadení").
V oblasti obecnej samosprávy je
nezlučiteľnosť výkonu funkcií a činností
obecných
funkcionárov (ďalej len "inkompatibilita") premetom úpravy
zákona o obecnom zriadení, ktorý má, pokiaľ ide o
režim inkompatibility, charakter osobitného predpisu vo vzťahu k ústavnému zákonu č.
357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone
funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č.
545/2005 Z.z. (ďalej len "ústavný zákon o ochrane
verejného záujmu").Inštitút inkompatibility funkcie poslanca obecného zastupiteľstva
upravuje ust.
§ 11 ods. 2 zákona o obecnom
zriadení.Funkcia poslanca obecného zastupiteľstva je
nezlučiteľná s funkci