Ako je to v skutočnosti s tzv. zbavovaním sa nepohodlných poslancov obecných zastupiteľstiev? (Právna interpretácia)

Vydáno: 15 minút čítania
Ako je to v skutočnosti s tzv. zbavovaním sa nepohodlných poslancov obecných zastupiteľstiev? (Právna interpretácia)
JUDr.
Jozef
Tekeli,
PhD.
Článok je zameraný na inštitút nezlučiteľnosti výkonu funkcií a činností tzv. obecných funkcionárov - poslancov obecných zastupiteľstiev. Tento článok sa teda nevenuje inkompatibilite starostu obce. Dôvodom je skutočnosť, že mojim zámerom je ponúknuť dôslednú právnu analýzu problému, ktorý sa v poslednom období stal mimoriadne diskutovaným v odbornej verejnosti, ako aj predmetom judikatúry. Tento problém dokonca presiahol úzko profesionálny rámec, vnútil sa mu politický podtext a stal sa objektom záujmu širokej občianskej verejnosti. Naznačeným problémom je inkompatibilita poslanca obecného zastupiteľstva s jeho pracovnoprávnym vzťahom k obci. Mimoriadne náročná právna analýza tohto vzťahu totiž v zásade presahuje schopnosti predstaviteľov samosprávy ústavne konformne aplikovať príslušné ustanovenia zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení").
V oblasti obecnej samosprávy je
nezlučiteľnosť výkonu funkcií a činností
obecných funkcionárov (ďalej len "inkompatibilita") premetom úpravy zákona o obecnom zriadení, ktorý má, pokiaľ ide o režim inkompatibility, charakter osobitného predpisu vo vzťahu k ústavnému zákonu č. 357/2004 Z.z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z.z. (ďalej len "ústavný zákon o ochrane verejného záujmu").
Inštitút inkompatibility funkcie poslanca obecného zastupiteľstva
upravuje ust. § 11 ods. 2 zákona o obecnom zriadení.
Funkcia poslanca obecného zastupiteľstva je
nezlučiteľná s funkci