Nezlučiteľnosť funkcie starostu obce
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Príspevok je zameraný na inštitút tzv. inkompatibility výkonu funkcie starostu obce s
inými funkciami a činnosťami podľa zákona č. 369/1990
Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len
„zákon o obecnom zriadení")., ako aj podľa osobitných
predpisov. Zvláštna pozornosť je venovaná stretu funkcie starostu obce a paralelného výkonu
podnikateľskej činnosti starostom obce, keďže v tomto smere dochádza k najčastejším pochybeniam v
aplikačnej praxi a najmä k nezodpovedaným otázkam starostov obcí a poslancov obecných
zastupiteľstiev.
Funkcia
starostu obce
je podľa § 13
ods. 3 zákona o obecnom zriadení nezlučiteľná s funkciou:a)
poslanca,
b)
zamestnanca obce, v ktorej bol zvolený,
c)
štatutárneho orgánu rozpočtovej organizácie alebo príspevkovej organizácie zriadenej
obcou, v ktorej bol zvolený,
d)
predsedu samosprávneho kraja,
e)
vedúceho zamestnanca orgánu štátnej správy,
f)
podľa osobitného zákona.
V praktickej rovine treba však u starostu obce, keďže ide o priamo voleného funkcionára
verejnej správy, dôsledne
rozlišovať
medzi:-
nemožnosťou kandidovať na funkciu
starostu obce na jednej strane
a-
nezlučiteľnosťou funkcií
na druhej strane.To znamená, že na funkciu starostu obce môže
kandidovať
každý, kto spĺňa zákonné
podmienky pasívneho volebného práva [t.j. volič, u ktorého nenastali prekážky vo výkone volebného
p