Dňa 3. júna 2025 prijala Národná rada SR zákon č. 154/2025 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 55/2017 Z.z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Prostredníctvom tejto novely došlo aj k novelizácii zákona výkone práce vo verejnom záujme a zákona o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme. V príspevku prinášame prehľad prijatých zmien podľa ich účinnosti v oboch zákonoch.
Účinnosť novely bola naplánovaná postupne, niektoré jej časti nadobudli účinnosť 1. júla 2025 a ďalšie nadobudnú účinnosť 1. januára 2026.
Zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p.
(ďalej len „zákon č. 552/2003 Z.z.“)
<•>
zmeny účinné od 1.7.2025
Úprava definície pojmu „zamestnanec“
Prostredníctvom novely došlo k úprave textácie § 2 zákona č. 552/2003 Z.z., ktorý vymedzuje definície pojmov, s ktorými zákon v texte narába. Novelizáciou prešla definícia pojmu zamestnanec.
Podľa § 1 ods. 4 zákona č. 552/2003 Z.z. sa na pracovnoprávne vzťahy zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme vzťahuje zákon č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov, ak zákon č. 552/2003 Z.z. alebo osobitný predpis neustanovuje inak.
Do 30.6.2025 sa zamestnancom na účely zákona č. 552/2003 Z.z. rozumela fyzická osoba, ktorá je v pracovnoprávnom vzťahu k zamestnávateľovi, ktorý je uvedený v § 1 ods. 2, pri výkone práce vo verejnom záujme.
Zákon č. 552/2003 Z.z. za zamestnanca považoval (a naďalej aj považuje) aj osobu, ktorá vykonáva funkciu štatutárneho orgánu a ktorá je v pracovnoprávnom vzťahu k zamestnávateľovi.
Aby bolo jednoznačné, že sa predmetná právna úprava vzťahuje aj na zamestnancov vykonávajúcich prácu na základe dohôd o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru, bolo potrebné uvedené doriešiť explicitne aj v texte zákona č. 552/2003 Z.z.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Novelizované znenie § 2 ods. 1 zákona č. 552/2003 Z.z. (účinné od 1.7.2025) uvádza, že:
„Zamestnanec podľa tohto zákona je fyzická osoba, ktorá je v pracovnoprávnom vzťahu na základe pracovnej zmluvy alebo dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru k zamestnávateľovi uvedenému v § 1 ods. 2 pri výkone práce vo verejnom záujme, ako aj štatutárny orgán, ktorý je v pracovnoprávnom vzťahu k zamestnávateľovi.“
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Pracovnoprávnym vzťahom sa nerozumie len pracovný pomer, ale aj právny vzťah založený dohodou o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru (t.j. dohodou o vykonaní práce, dohodou o pracovnej činnosti, dohodou o brigádnickej práci študentov), avšak v texte zákona č. 552/2003 Z.z. táto explicitná textácia chýbala.
Novela tak explicitne upravila postavenie zamestnanca - dohodára k výkonu práce vo verejnom záujme a k zamestnávateľovi podľa zákona č. 552/2003 Z.z.
Predpoklady výkonu práce vo verejnom záujme
Fyzická osoba, ktorá sa uchádza o zamestnanie vo verejnej službe, musí spĺňať predpoklady výkonu práce vo verejnom záujme, ktoré ustanovuje § 3 zákona č. 552/2003 Z.z. Zamestnancom u zamestnávateľa, ktorý pôsobí v tzv. verejnej službe, sa podľa zákona č. 552/2003 Z.z. môže stať fyzická osoba, ktorá spĺňa tieto predpoklady:
a)
má spôsobilosť na právne úkony v plnom rozsahu,
b)
je bezúhonná,
c)
spĺňa kvalifikačné predpoklady a osobitné kvalifikačné predpoklady, ak to vyžaduje osobitný predpis,
d)
má zdravotnú spôsobilosť na prácu, ktorú má vykonávať, ak to vyžaduje osobitný predpis,
e)
bola zvolená alebo vymenovaná, ak tento zákon alebo osobitný predpis voľbu alebo vymenovanie ustanovuje ako predpoklad vykonávania práce vo verejnom záujme,
f)
je oprávnená na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami podľa osobitného predpisu, ak sa takéto oprávnenie na dohodnutú prácu vyžaduje,
g)
má poverenie podľa vnútorných predpisov príslušnej cirkvi alebo náboženskej spoločnosti, ak vyučuje náboženstvo.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Predpoklad ohľadne spôsobilosti na právne úkony v plnom rozsahu však podľa novelizovaného § 3 ods. 3 zákona č. 552/2003 Z.z. nemusí spĺňať zamestnanec v pracovnoprávnom vzťahu na základe dohody o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru, ktorý vykonáva prácu v oblasti sociálnych vecí a rodiny, ak to povaha práce dovoľuje.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Ide napr. o výkon práce v oblasti sociálnych vecí a rodiny podľa osobitných predpisov, ako napr. zákon č. 453/2003 Z.z. o orgánoch štátnej správy v oblasti sociálnych vecí, rodiny a služieb zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákon č. 345/2022 Z.z. o inšpekcii v sociálnych veciach a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Úprava pracovného poriadku
Okrem všeobecne záväzných právnych predpisov sa pracovné pomery zamestnancov pracujúcich vo verejnom záujme riadia aj internými predpismi zamestnávateľa, ktoré bližšie upravujú práva a povinnosti týchto zamestnancov. Jedným z takých interných predpisov je napríklad pracovný poriadok.
Pracovný poriadok v podstate bližšie definuje práva a povinnosti zamestnancov uvedené v zákone č. 552/2003 Z.z. aj v Zákonníku práce. Na rozdiel od Zákonníka práce zákon č. 552/2003 Z.z. ukladá zamestnávateľovi povinnosť, nie možnosť, vydať pracovný poriadok.
Ak u zamestnávateľa pôsobia zástupcovia zamestnancov, zamestnávateľ musí vydať pracovný poriadok len po predchádzajúcom súhlase zástupcov zamestnancov. Ak by zamestnávateľ vydal pracovný poriadok bez ich súhlasu, bol by takýto pracovný poriadok neplatný. V prípade, keď u zamestnávateľa vôbec nepôsobia zástupcovia zamestnancov, je zamestnávateľ oprávnený vydať pracovný poriadok aj bez súhlasu zástupcov zamestnancov.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Prostredníctvom novely došlo k úprave textácie § 12a zákona č. 552/2003 Z.z. S účinnosťou od 1.7.2025 predmetné (novelizované ustanovenie) stanovuje zamestnávateľovi povinnosť upraviť v pracovnom poriadku alebo v inom vnútornom predpise podrobnosti pri uzatváraní dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru, ktoré môže zamestnávateľ na plnenie svojich úloh alebo na zabezpečenie svojich potrieb uzatvárať s fyzickými osobami len výnimočne.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Z uvedeného vyplýva, že v súvislosti so zmenami týkajúcimi sa dohodárov, ktoré priniesla novela, by mal zamestnávateľ do pracovného poriadku zapracovať aj skutočnosti obsiahnuté v § 224 ods. 1 a 2 Zákonníka práce (napr. podmienky ohľadne vedenia evidencie dohôd o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru a ďalšie podmienky ich zamestnávania), ako aj skutočnosti poukazujúce na výnimočnosť uzatvárania týchto dohôd.
<•>
zmeny účinné od 1.1.2026
Predpoklady výkonu práce vo verejnom záujme
Podľa aktuálneho znenia § 3 ods. 5 zákona č. 552/2003 Z.z.
„Fyzická osoba, ktorá je štátnym občanom Slovenskej republiky, poskytne na účel preukázania bezúhonnosti podľa odseku 4 pred uzavretím pracovnoprávneho vzťahu zamestnávateľovi, ktorý je súčasne služobným úradom podľa osobitného predpisu, údaje potrebné na vyžiadanie výpisu z registra trestov. Údaje podľa prvej vety zamestnávateľ, ktorý je súčasne služobným úradom podľa osobitného predpisu, zašle pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu prostredníctvom centrálneho informačného systému štátnej služby v elektronickej podobe Generálnej prokuratúre Slovenskej republiky (ďalej len „generálna prokuratúra“) na vydanie výpisu z registra trestov; generálna prokuratúra a krajská prokuratúra zašlú pred vznikom pracovnoprávneho vzťahu údaje podľa prvej vety v elektronickej podobe prostredníctvom informačného systému generálnej prokuratúry registru trestov na vydanie výpisu z registra trestov.“
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Od 1.1.2026 však bude predmetné ustanovenie nahradené nasledujúcim textom:
„Bezúhonnosť sa preukazuje výpisom z registra trestov nie starším ako tri mesiace. Bezúhonnosť možno preukázať aj verejnou listinou vydanou na účel podľa osobitného predpisu.“
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
V súčasnosti je možné (na účely preukázania splnenia predpokladov podľa zákona č. 552/2003 Z.z.) preukázať bezúhonnosť výpisom z registra trestov a odpisom z registra trestov, ktoré sú verejnými listinami.
Od 1.1.2026 nadobudne účinnosť nová právna úprava verejných listín vydávaných z registra trestov, a preto bolo potrebné túto skutočnosť zohľadniť v úprave preukazovania bezúhonnosti v súvislosti s obsadzovaním pracovných miest pri výkone práce vo verejnom záujme.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Od 1.1.2026 bude teda možné preukazovať bezúhonnosť aj ďalšími druhmi verejných listín, napr. podľa zákona č. 215/2004 Z.z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákona č. 138/2019 Z.z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Novela priniesla zmeny aj do zákona č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 553/2003 Z.z.“). Niektoré zmeny nadobudli účinnosť 1.7.2025, ďalšie nadobudli účinnosť 1.9.2025 a posledné zmeny vstúpia do účinnosti k 1.1.2026.
Zákon č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme
<•>
zmeny účinné od 1.7.2025
Zmeny v tom, na koho sa zákon č. 553/2003 Z.z. neaplikuje
S účinnosťou od 1.7.2025 novela v zákone č. 553/2003 upravila okruh osôb, na ktoré sa tento zákon neaplikuje. Konkrétne ide o týchto zamestnancov:
-
-
zamestnancov zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately poskytujúcich starostlivosť v profesionálnej rodine,
-
vrcholových športovcov,
-
členov posádky lietadla alebo technikov údržby lietadiel v správe alebo užívaní Ministerstva vnútra SR alebo Ministerstva obrany SR.
Zamestnanci zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, ktorí neposkytujú starostlivosť v profesionálnej rodine alebo nie sú zamestnancami v štátnej službe, sú naďalej odmeňovaní podľa zákona č. 553/2003 Z.z.
Príplatok za služobné motorové vozidlo
Zmenou prešlo aj ustanovenie § 4 zákona č. 553/2003 Z.z. týkajúce sa platu zamestnancov. Do textu zákona sa dostal pojem „príplatok za služobné motorové vozidlo“. Podmienky vyplácania tohto príplatku ustanovuje § 14b zákona č. 553/2003 Z.z.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Podľa novelizovaného znenia § 14b zákona č. 553/2003 Z.z. platí, že zamestnancovi, ktorý jazdí služobným motorovým vozidlom, môže zamestnávateľ priznať príplatok za služobné motorové vozidlo do výšky 13 € mesačne.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
V prípade, že ide o zamestnanca, ktorý má služobné motorové vozidlo pridelené do trvalej starostlivosti a týmto vozidlom jazdí, patrí príplatok za služobné motorové vozidlo do výšky 20 € mesačne za predpokladu, ak starostlivosť o pridelené služobné motorové vozidlo a jeho vedenie je nad rámec pracovných povinností tohto zamestnanca.
Podmienky poskytovania príplatku za služobné motorové vozidlo má zamestnávateľ upraviť buď v kolektívnej zmluve, alebo vo vnútornom predpise.
Osobný príplatok
Vďaka novele prešiel úpravou aj § 10 ods. 2 zákona č. 553/2003 Z.z. a podmienky zníženia, zvýšenia či odobratia osobného príplatku. Aj táto zmena nadobudla účinnosť od 1.7.2025.
Zmena spočíva v možnosti zamestnávateľa zvýšiť, znížiť alebo odobrať osobný príplatok aj v prípade zmeny druhu práce dohodnutého v pracovnej zmluve.
Odmena zamestnanca
S účinnosťou od 1.7.2025 došlo k zmenám aj v poskytovaní odmeny podľa § 20 zákona č. 553/2003 Z.z.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Podľa § 20 ods. 1 písm. h) novelizovaného zákona č. 553/2003 Z.z. môže poskytnúť zamestnávateľ zamestnancovi odmenu
„pri prvom skončení pracovného pomeru po preukázaní nároku na predčasný starobný dôchodok, starobný dôchodok alebo invalidný dôchodok, najviac v sume trojnásobku jeho naposledy priznaného funkčného platu, ak požiada o poskytnutie uvedeného dôchodku pred skončením pracovného pomeru alebo do 10 dní po jeho skončení“
.*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Do textu zákona bol pridaný aj ďalší dôvod na poskytnutie odmeny. Podľa § 20 ods. 1 písm. i) novelizovaného zákona č. 553/2003 Z.z. môže poskytnúť zamestnávateľ zamestnancovi odmenu podľa kolektívnej zmluvy vyššieho stupňa. Odmenu dohodnutú v kolektívnej zmluve je možné poskytnúť aj bez návrhu vedúceho zamestnanca.
Novela upravila aj poskytovanie odmeny za prácu pri príležitosti letných dovoleniek a odmenu za prácu pri príležitosti vianočných sviatkov. Túto odmenu je možné poskytnúť aj bez návrhu vedúceho zamestnanca. (§ 20 ods. 3 novelizovaného zákona č. 553/2003 Z.z.)
Plat zamestnanca, ktorý je odborným garantom pre verejné obstarávanie
Podľa prechodného ustanovenia § 32ia novelizovaného zákona č. 553/2003 Z.z. určí zamestnávateľ zamestnancovi, ktorý je odborným garantom na verejné obstarávanie, tarifný plat podľa predpisov účinných od 1.7.2025.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
V prípade, ak je tarifný plat takto určený nižší ako tarifný plat, ktorý patril zamestnancovi podľa predpisov účinných do 30.6.2025, zamestnancovi, ktorý je odborným garantom na verejné obstarávanie, patrí aj rozdiel do sumy tarifného platu priznaného podľa predpisov účinných do 30.6.2025.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
<•>
zmeny účinné od 1.9.2025
Príplatok riaditeľa školy
Vďaka novele sa do textu zákona č. 553/2003 Z.z. vkladá nové ustanovenie, a to § 8a, ktorý upravuje príplatok riaditeľa školy. Predmetné ustanovenie nadobudlo účinnosť 1.9.2025. Novela zaviedla aj podrobnosti priznávania, vyplácania aj odoberania tohto príplatku.
Podľa § 8a ods. 1 novelizovaného zákona č. 553/2003 Z.z. patrí príplatok:
-
riaditeľovi materskej školy,
-
riaditeľovi základnej školy a
-
riaditeľovi strednej školy
za plnenie povinností podľa osobitných predpisov (podľa zákona č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) okrem príplatku podľa § 8 aj príplatok riaditeľa školy mesačne v sume 10 % z platovej tarify platovej triedy a pracovnej triedy, do ktorej je zaradený.
Podľa § 8a ods. 2 zákona č. 553/2003 Z.z. prizná tento príplatok zriaďovateľ školy aj osobe, ktorá
-
obsadila podľa osobitného predpisu (čiže podľa § 5 ods. 9 zákona č. 552/2003 Z.z.) voľné miesto riaditeľa materskej školy, riaditeľa základnej školy alebo riaditeľa strednej školy,
-
bola podľa osobitného predpisu (§ 3 ods. 10 zákona č. 596/2003 Z.z.) poverená vedením školy do vymenovania nového riaditeľa materskej školy, riaditeľa základnej školy alebo riaditeľa strednej školy.
Zriaďovateľ školy prizná príplatok riaditeľa školy odo dňa začiatku výkonu činnosti riaditeľa školy alebo poverenia vedením školy.
Zriaďovateľ školy odoberie príplatok riaditeľa školy odo dňa nasledujúceho po skončení výkonu činnosti riaditeľa školy alebo poverenia vedením školy.
Príplatok riaditeľa školy sa určuje pevnou sumou, ktorá sa zaokrúhľuje na 50 eurocentov nahor.
<•>
zmeny účinné od 1.1.2026
Výkon práce vo verejnom záujme v zahraničí
Ďalšia zmena nadobudne účinnosť od 1.1.2026 a dotkne sa výkonu práce vo verejnom záujme v zahraničí.
V prípade zamestnanca, ktorý podľa pracovnej zmluvy vykonáva práce vo verejnom záujme v zahraničí, sa pri určení tarifného platu a zvýšenia platovej tarify zamestnanca postupuje podľa novelizovaného § 22 ods. 1 zákona č. 553/2003 Z.z.
Takémuto zamestnancovi sa poskytuje zahraničný funkčný plat, ktorým je funkčný plat počas výkonu práce v zahraničí vynásobený platovým koeficientom podľa osobitného predpisu, ktorým je § 149 zákona č. 55/2017 Z.z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov a podľa ktorého
„Platový koeficient príslušného štátu na kalendárny rok sa určí ako súčin
a)
pomeru finančného ohodnotenia úradníka Európskej komisie v Bruseli zaradeného do funkčnej skupiny AD v triede 5 v prvom stupni k finančnému ohodnoteniu platovej tarify štátneho zamestnanca vo funkcii odborný radca,
b)
pomeru priemeru indexov životných nákladov príslušného štátu dočasného vyslania podľa štatistiky Organizácie Spojených národov k priemeru indexov životných nákladov Belgicka podľa štatistiky Organizácie Spojených národov a
c)
koeficientu regulácie určeného v závislosti od zdrojových možností štátneho rozpočtu Ministerstvom financií Slovenskej republiky v spolupráci s ministerstvom zahraničných vecí.“
Záver
Niektoré zmeny, ktoré novela priniesla, sú novou právnou úpravou, ako napr. úprava príplatku riaditeľa školy, niektoré sú skôr explicitným vyjadrením, aby sa sprecizovala doterajšia právna úprava (napr. úprava pojmu zamestnanec v zákone č. 552/2003 Z.z.).