Ako ovplyvnia voľby do orgánov samosprávy obci zostavenie rozpočtu
obce?
Ing.
Ingrid
Konečná Veverková
Základnou legislatívnou normou, ktorá vymedzuje postavenie rozpočtu obce je zákon č.
369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len
„zákon o obecnom zriadení"). Podľa
§ 4 ods. 3 cit. právneho predpisu obec pri výkone
samosprávy zostavuje a schvaľuje rozpočet, ktorý je základom jej finančného hospodárenia. Oprávneným
orgánom, ktorý schvaľuje rozpočet obce, je obecné zastupiteľstvo. V roku 2014 sa obdobie
zostavovania a schvaľovania rozpočtu obce prelína s obdobím konania volieb do orgánov samosprávy
obcí.
Voľby do orgánov samosprávy obcí sa konajú 15. novembra 2014. Podľa
§ 11 ods. 1 zákona o obecnom zriadení sa funkčné
obdobie obecného zastupiteľstva končí zložením sľubu poslancov novozvoleného obecného
zastupiteľstva. Funkčné obdobie obecného zastupiteľstva sa teda nekončí uskutočnením volieb dňa 15.
novembra 2014, ale trvá až do zloženia sľubu poslancov novozvoleného obecného zastupiteľstva. Obecné
zastupiteľstvo je tak oprávnené uznášať sa na uzneseniach a vykonávať všetky svoje kompetencie až do
zloženia sľubu novozvolených poslancov obecného zastupiteľstva.
V praxi územných samospráv je obvyklé, že obecné zastupiteľstvo, napriek tomu, že má
oprávnenie rozhodovať a uznášať sa na uzneseniach a vykonávať všetky svoje kompetencie, v období do
zloženia sľubu nových poslancov, tieto svoje oprávnenia a kompetencie nevyužíva. Výnimkou môže byť
len konanie obecného zastupiteľstva vo výnimočných prípadoch, ak má obecné zastupiteľstvo riešiť
vážne úlohy, ktoré mu ako jedinému oprávnenému orgánu vyplývajú zo
zákona o obecnom zriadení a ktoré, ak by sa
nevyriešili v tomto období, znamenali by pre obec vážne dôsledky (napr. keby ich neriešením vznikla
obci škoda a pod.).
Čo z uvedených záverov vyplýva pre zostavovanie a schvaľovanie
rozpočtu?
Podľa § 4 ods. 3 zákona o obecnom
zriadení obec pri výkone samosprávy z