Nahrávanie ústneho pojednávania pri prejednávaní priestupkov

Vydáno: 12 minút čítania
Ostatná novela zákona o priestupkoch zákonom č. 380/2024 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (ďalej len „novela“), s účinnosťou od 1. februára 2025 medzi iným zaviedla aj možnosť vyhotovenia zvukového záznamu z ústneho pojednávania.
Podľa dôvodovej správy k uvedenému zákonu:
Navrhovanou úpravou sa zavádza fakultatívna možnosť pre správne orgány zaznamenávať priebeh ústneho pojednávania vo forme zvukového záznamu. Dôvodom navrhovanej úpravy je skutočnosť, že v aplikačnej praxi sa často vyskytujú prípady, v ktorých dochádza k situáciám, kedy obvinení vystupujú konfliktne, sú vulgárni, dokonca až agresívni, či už k ostatným účastníkom konania, svedkom, alebo zamestnancom správneho orgánu.
Vyvstala preto potreba ochrany osôb zúčastnených na ústnom pojednávaní, vrátane zamestnancov správneho orgánu v súvislosti s účasťou konfliktných osôb. Vyhotovovanie zvukového záznamu bude prostriedkom na preukázanie tohto konania. Navrhovaná úprava je koncipovaná ako fakultatívna možnosť správneho orgánu, ktorý si vyhodnotí potrebu vyhotovovania zvukového záznamu vzhľadom na osobitosti konkrétnej veci, o ktorej sa má pojednávať.
Povinnosť uskutočniť ústne pojednávanie pri prejednávaní priestupku vyplýva zo znenia :
(1)
O priestupku koná správny orgán v prvom stupni ústne pojednávanie.
V neprítomnosti obvineného z priestupku možno vec prejednať len vtedy, ak sa odmietne dostaviť na ústne pojednávanie, hoci bol riadne predvolaný, alebo sa nedostaví bez náležitého ospravedlnenia alebo bez dôležitého dôvodu.
(2)
Ak je obvineným z priestupku mladistvý
, správny orgán na ústne pojednávanie predvolá aj zákonného zástupcu mladistvého a orgán sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately. Ak je mladistvý na základe rozhodnutia podľa osobitných predpisov8b) zverený do osobnej starostlivosti fyzickej osobe alebo je na základe rozhodnutia súdu podľa osobitných predpisov8c) umiestený v zariadení, správny orgán upovedomí o nariadenom ústnom pojednávaní aj tieto osoby. Rozhodnutie o priestupku sa oznamuje všetkým osobám podľa prvej a druhej vety; ak bol mladistvému uložený probačný program alebo iný výchovný program, rozhodnutie sa oznamuje aj probačnému a mediačnému úradníkovi súdu, v ktorého obvode má mladistvý obvyklý pobyt.
______________________________
8b) Napríklad § 44 ods. 3 písm. a) a b) zákona č. 36/2005 Z.z. o rodine a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov.
8c) Napríklad § 365 Civilného mimosporového poriadku, § 44 ods. 3 písm. c) zákona č. 36/2005 Z.z. o rodine a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov.
Zákon o priestupkoch v § 74 neupravuje všetky podrobnosti o ústnom pojednávaní, avšak podľa § 51 zákona o priestupkoch platí, že ak nie je v zákone o priestupkoch alebo v inom zákone ustanovené inak, vzťahujú sa na konanie o priestupkoch všeobecné predpisy o správnom konaní. Týmto predpisom je zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v z. n. p. (ďalej len „správny poriadok“).
Správny poriadok upravuje
ústne pojednávanie v § 21
nasledovne:
(1)
Správny orgán nariadi ústne pojednávanie,
ak to vyžaduje povaha veci, najmä ak sa tým prispeje k jej objasneniu, alebo
ak to ustanovuje osobitný zákon
. Ak sa má pri ústnom pojednávaní uskutočniť ohliadka, uskutočňuje sa ústne pojednávanie spravidla na mieste ohliadky.
(2) Na ústne pojednávanie správny orgán
prizve všetkých účastníkov konania a požiada ich, aby pri ústnom pojednávaní uplatnili svoje pripomienky a námety
. Osobitné zákony ustanovia, v ktorých prípadoch sa na neskôr uplatnené pripomienky a námietky neprihliada; na túto skutočnosť musia byť účastníci konania výslovne upozornení.
(3)
Ústne pojednávanie je neverejné,
pokiaľ osobitný zákon alebo správny orgán neustanovia inak.
O ústnom pojednávaní je správny orgán (napr. obec)
povinný vyhotoviť zápisnicu
a jej náležitosti opäť upravuje správny poriadok v nasledovne:
(1) O ústnych podaniach a o dôležitých úkonoch v konaní, najmä o vykonaných dôkazoch, o vyjadreniach účastníkov konania,
o ústnom pojednávaní
a o hlasovaní
správny orgán spíše zápisnicu
.
(2)
Zo zápisnice musí byť najmä zrejmé, kto, kde a kedy konanie uskutočňoval, predmet konania, ktoré osoby sa na ňom zúčastnili, ako konanie prebiehalo, aké návrhy boli podané a aké opatrenia sa prijali
; v zápisnici o hlasovaní sa uvedie aj výrok rozhodnutia a výsledok hlasovania.
(3)
Zápisnicu podpisujú
po prečítaní všetky osoby, ktoré sa na konaní zúčastnili, a zamestnanec (člen) správneho orgánu uskutočňujúceho konanie, zápisnicu o hlasovaní všetci prítomní členovia správneho orgánu.
Odopretie podpisu
, dôvody tohto odopretia a námietky proti obsahu zápisnice sa v nej zaznamenajú.
Spomínaná novela upravujúceho ústne pojednávanie , a tieto stanovujú podmienky pre nahrávanie, resp. vyhovenie zvukového záznamu z ústneho pojednávania.
Správny orgán môže vyhotoviť z priebehu ústneho pojednávania na účely konania o priestupku zvukový záznam. Správny orgán o tejto skutočnosti vopred upovedomí osoby prítomné na ústnom pojednávaní. Vyhotovený zvukový záznam sa uchová na nosiči dát, ktorý sa po skončení ústneho pojednávania pripojí k administratívnemu spisu.
Z citovaného ustanovenia teda vyplýva, že správny orgán (napr. obec) môže vyhotoviť z priebehu ústneho pojednávania na účely konania o priestupku zvukový záznam. Ide o možnosť a
nie povinnosť
vyhotoviť zvukový záznam, a ak správny orgán túto možnosť nevyužije, tak sa z ústneho pojednávania vyhotoví len klasická písomná zápisnica s náležitosťami podľa § 22 ods. 2 správneho poriadku.
Forma
písomnej zápisnice
je praktickejšia pri príprave zamestnanca správneho orgánu na pojednávanie a prehľadnosťou v spise, keďže sú v nej
zachytené podstatné skutočnosti
, na rozdiel od zvukového záznamu na technickom zariadení, na ktorom je zachytené všetko. Paralelné zaznamenávanie priebehu ústneho pojednávania zvukovým záznamom, a tiež písomnou zápisnicou bude spravidla odôvodnené praktickosťou vedenia konania, možnosťou kopírovať text zápisnice napr. do odôvodnenia rozhodnutia vo veci priestupku, a aj prehľadnejšou a rýchlejšou orientáciou v spise predovšetkým pre odvolací orgán. Novela zákona o priestupkoch totiž nestanovuje povinnosť správneho orgánu vyhotoviť doslovný prepis zvukového záznamu z ústneho pojednávania.
Vyhotovovanie zvukového záznamu z ústneho pojednávania má viesť k dodržiavaniu zákonnosti a dôstojnosti pojednávania a správania sa všetkých osôb prítomných v miestnosti a zvukový záznam môže byť použitý aj pri riešení prípadných
námietok
týkajúcich sa správnosti a úplnosti zápisnice.
Zvukový záznam sa nebude vyhotovovať v prípade, ak sa na ústne pojednávanie
nedostaví žiadny z predvolaných
. Správny orgán je totiž povinný vyhotoviť zápisnicu aj v prípade, ak sa na predvolaní nedostavia na ústne pojednávanie. Táto povinnosť vyplýva zo stanoviska Konzultačného zboru Ministerstva vnútra SR pre aplikáciu správneho poriadku z 2. februára 2009 č. 22, uverejneného vo vestníku vlády SR, čiastka 3/2009.
Pri výbere druhu
prostriedkov
, ktorými zabezpečuje dôstojný a nerušený priebeh ústneho pojednávania, zamestnanec správneho orgánu vychádza zo spôsobu a formy rušenia priebehu ústneho pojednávania, a to od miernejších, ktorými sú upozornenie či napomenutie a výstraha vykázaním z miesta pojednávania, až po závažné, za ktoré treba považovať
vykázanie z miesta pojednávania a poriadkovú pokutu
(pozri § 45 správneho poriadku).
Správny orgán je však povinný o tom, že z priebehu ústneho pojednávania bude vyhotovený zvukový záznam,
vopred upovedomiť osoby prítomné
na ústnom pojednávaní. Posúdenie vhodnosti a účelnosti vyhotovenia zvukového záznamu z priebehu ústneho pojednávania je v pôsobnosti správneho orgánu a zákon
nevyžaduje súhlas osôb prítomných
na ústnom pojednávaní. Zamestnanec správneho orgánu diktuje zápisnicu o ústnom pojednávaní nahlas tak, aby prítomní diktované znenie počuli.
Záznam sa môže vyhotoviť pomocou zabudovaného nahrávacieho zariadenia alebo pomocou prenosného diktafónu. Takto vyhotovený záznam je potrebné uchovať na
nosiči dát
(napríklad na CD), ktorý sa po skončení pojednávania
pripojí k administratívnemu spisu
. Zvukový záznam tvorí súčasť spisu alebo sa v administratívnemu spise urobí poznámka, kde je zvukový záznam uložený. Doba uloženia vyhotoveného zvukového záznamu zodpovedá dobe uloženia administratívneho spisu, ktorého je súčasťou.
Vyhotovený zvukový záznam je
súčasťou spisu
. Subjekty uvedené v § 23 správneho poriadku, ktoré majú právo nazerať do spisov, sú oprávnené žiadať od správneho orgánu vyhotovenie
kópie zvukového záznamu
o priebehu ústneho pojednávania. O kópiu môže účastník konania požiadať pred začatím, v priebehu, ale aj po skončení ústneho pojednávania. Ak sa vyhotovila kópia zvukového záznamu pre túto osobu, pri jeho odovzdaní (zaslaní) tejto osobe sa vyhotoví
záznam o nazeraní do spisov
.
Osoba prítomná na ústnom pojednávaní môže z priebehu ústneho pojednávania vyhotovovať zvukový záznam; o tejto skutočnosti vopred upovedomí správny orgán a osoby prítomné na ústnom pojednávaní.
Keďže ústne pojednávanie je
neverejné
, môžu sa na ňom zúčastniť iba
účastníci konania
(pozri § 72 zákona o priestupkoch),
ich zástupcovia a predvolané osoby
(svedkovia, znalci, tlmočníci, zákonní zástupcovia mladistvého, t.j. osoby vo veku od 14 do 18 rokov a pod.), a to na účel, na ktorý boli predvolaní, a na čas potrebný na vykonanie úkonu.
Citovaný odsek 4 výslovne zakotvuje v priestupkovom konaní možnosť účastníka konania (prípadne aj ďalších osôb prítomných na ústnom pojednávaní) zaznamenať si priebeh pojednávania pomocou technického zariadenia určeného na zaznamenávanie zvuku. Doteraz bolo možné toto právo účastníka konania odvodiť len zo
stanoviska Konzultačného zboru Ministerstva vnútra SR pre aplikáciu správneho poriadku
zo 16. januára 2003 č. 1, uverejnené vo vestníku vlády SR, čiastka 1/2003.
Zo spomínaného stanoviska jednoznačne vyplýval záver, že
účastník konania môže nahrávať priebeh ústneho pojednávania v konaní o priestupku zvukovým záznamovým zariadením. „Uvedené oprávnenie vyplýva z čl. 26 ods. 2 Ústavy SR, podľa ktorého „každý má právo ... slobodne vyhľadávať, prijímať a rozširovať .... informácie“. Ak to môže slobodne robiť každý, musí platiť, že to môže robiť aj účastník konania, o ktorého v konaní ide v prvom rade. Informáciou je akákoľvek informácia, teda aj výpoveď alebo prednes urobený na ústnom pojednávaní.
Za prípadné porušenie (nerešpektovanie) práv a právom chránených záujmov dotknutých osôb zverejnením zvukového záznamu z ústneho pojednávania
nesie zodpovednosť ten, kto vyhotovuje zvukový záznam, a nie správny orgán
, ktorý nemá žiadnu právnu možnosť limitovať osobu prítomnú na ústnom pojednávaní v dispozícii s vyhotoveným zvukovým záznamom z ústneho pojednávania (pozri Nález Ústavného súdu SR sp. zn.
Správny orgán môže vyhotovovanie zvukového záznamu zakázať
a)
ak by to rušilo priebeh ústneho pojednávania,
b)
ak sa prejednávajú utajované skutočnosti8d) alebo skutočnosti tvoriace tajomstvo chránené osobitným zákonom,
c)
v prípade iného dôležitého záujmu osoby prítomnej na ústnom pojednávaní.
______________________________
8d) Zákon č. 215/2004 Z.z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
V tomto odseku sa upravuje možnosť správneho orgánu zakázať osobe prítomnej na ústnom pojednávaní vyhotovovanie zvukového záznamu z ústneho pojednávania a dôvody pre takýto zákaz sú vymenované taxatívne (ich výpočet je konečný).
Správny orgán môže vyhotovovanie zvukového záznamu zakázať:
a)
ak by to rušilo priebeh ústneho pojednávania; môže ísť o prípad zlej funkčnosti samotného nahrávacieho zariadenia,
b)
ak sa prejednávajú utajované skutočnosti alebo skutočnosti tvoriace tajomstvo chránené osobitným zákonom;
c)
v prípade iného dôležitého záujmu osoby prítomnej na ústnom pojednávaní. Môže ísť o prípad, ak by zvukovým záznamom z priebehu ústneho pojednávania mohla byť ohrozená mravnosť, verejný poriadok alebo dôležitý záujem účastníkov konania alebo svedkov - pôjde napríklad o prípad nahrávania časti dokazovania, ktoré sa týka intímnej sféry určitej osoby.
K dôvodu uvedenému pod písmenom b) [ak sa prejednávajú utajované skutočnosti alebo skutočnosti tvoriace tajomstvo chránené osobitným zákonom] treba poznamenať, že novela v poznámke pod čiarou odkazuje len na zákon č. 215/2004 Z.z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Ďalej uvádza „skutočnosti tvoriace tajomstvo chránené osobitným zákonom“ a týmito sú napr.:
-
obchodné tajomstvo (§ 17 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p.),
-
bankové tajomstvo (§ 91 zákona č. 483/2001 Z.z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.),
-
daňové tajomstvo [§ 11 zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.]
-
poštové tajomstvo (§ 10 zákona č. 324/2011 Z.z. o poštových službách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.),
-
telekomunikačné tajomstvo (§ 117 zákona č. 452/2021 Z.z. o elektronických komunikáciách v z. n. p.)
V prípade, že správny orgán zakáže vyhotovovanie zvukových záznamov, uvedené je nutné
zaznamenať v zápisnici
o ústnom pojednávaní.
Tomu, kto sťažuje postup konania nerešpektovaním zákazu vyhotovovania zvukového záznamu, môže správny orgán rozhodnutím uložiť
poriadkovú pokutu
do výšky 165 eur v zmysle § 45 správneho poriadku.
Vyhotovovanie obrazových záznamov alebo obrazovo-zvukových záznamov z ústneho pojednávania nie je prípustné.
V tomto odseku sa explicitne zakazuje vyhotovovanie obrazových a obrazovo-zvukových záznamov z priebehu ústneho pojednávania. Aj v tomto prípade platí, že za nerešpektovanie uvedeného zákazu možno uložiť poriadkovú pokutu tak, ako je uvedené v komentári k odseku 5.

Související dokumenty

Súvisiace články

Najnovšia amnestia vo veciach priestupkov
Čas spáchania priestupku a premlčanie
Právomoci obcí pri povoľovaní reklamných stavieb po novele stavebného zákona
Komentár k novelám zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Vyvodzovanie zodpovednosti za priestupky záškoláctva obcami
Miestna príslušnosť obce pri priestupku zanedbávania povinnej školskej dochádzky
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (4. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (3. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (2. časť)
Komentár k priestupkom podľa § 105 stavebného zákona (1. časť)
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (10. časť)
Evidencia obce o vodách
Reklamné stavby po novele stavebného zákona (2. časť)
Priestupky podľa § 27c zákona o obecnom zriadení
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
Správne delikty porušenia všeobecne záväzných nariadení
Priestupky podľa zákona o ochrane nefajčiarov v územnej samospráve (1. časť)
Priestupky podľa zákona o ochrane nefajčiarov v územnej samospráve (2. časť)
Zmeny v postihovaní záškoláctva

Súvisiace otázky a odpovede

Denný stacionár - účtovanie
Pálenie pneumatík
Rokovací poriadok
Komu nemôže obec uložiť pokutu za priestupok
Pokuty a trovy za porušenie školskej dochádzky
výrub stromov
Letná a vianočná odmena a hlavný kontrolór
Vysporiadanie prebytku hospodárenia obce
Oprávnené náklady obce
Oprávnené náklady obce 2
Používanie fondov
Prijatie úveru v obci na realizáciu projektov
Príspevok do DDS
Vedúca školskej jedálne
Zastupovanie prednostu obecného úradu iným (vedúcim) zamestnancom obecného úradu
Zaúčtovanie dotácie poskytnutej z fondu na podporu kultúry národnostných menšín
Zriadenie Infocentra a Multifunkčnej miestnosti
Čerpanie kapitálových príjmov na bežné výdavky
Vodné, stočné a zrážky obec
Doplnenie otázky 5331

Súvisiace predpisy

380/2024 Z.z. , ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov
372/1990 Zb. o priestupkoch
36/2005 Z.z. o rodine a o zmene a doplnení niektorých zákonov
161/2015 Z.z. Civilný mimosporový poriadok
71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok)
460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky
513/1991 Zb. Obchodný zákonník
483/2001 Z.z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov
563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov