Obchodná verejná súťaž po novele zákona o majetku obcí

Vydáno: 26 minút čítania
Obchodná verejná súťaž je v podmienkach obce považovaná za jeden z najtransparentnejších a najvhodnejších spôsobov prevodu, ako aj prenájmu majetku obce. Spolu s priamym predajom a dobrovoľnou dražbou predstavuje jeden z troch trhových spôsobov prevodu majetku obce. V článku sa venujeme zmenám, ktoré priniesla novela zákona o majetku obcí vo vzťahu k obchodnej verejnej súťaži.
Výhoda obchodnej verejnej súťaže spočíva okrem iného aj v možnosti obce zadefinovať a zohľadňovať aj iné kritériá okrem kritéria ceny. Pre obce tak predstavuje dostatočne flexibilný nástroj, ktorý zároveň vedia aplikovať a realizovať vo vlastnej réžii na rozdiel od dobrovoľnej dražby. Zároveň pre ňu neplatia obmedzenia, aké sa uplatňujú vo vzťahu k inštitútu priameho predaja, t.j. obmedzenie vo vzťahu k maximálnej hodnote prevádzaného majetku, ako aj obmedzenie vo vzťahu k osobám, ktorým sa tento majetok prevádza, resp. prenajíma.
Do 31.10.2023 bola právna úprava obchodnej verejnej súťaže v zákone č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v z. n. p. (ďalej len "zákon o majetku obcí") veľmi stručná a v zásade bola zredukovaná na povinnosť obce zverejniť podmienky obchodnej verejnej súťaže minimálne na 15 dní pred uzávierkou na podávanie návrhov do súťaže a kompetenciu obecného zastupiteľstva schvaľovať podmienky obchodnej verejnej súťaže v prípade, ak ide o prevod nehnuteľného majetku obce.
Obec pri využívaní tohto inštitútu vychádzala predovšetkým z ustanovení § 281 až § 288 zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v z. n. p. (ďalej len "Obchodný zákonník"). Nadobudnutím účinnosti zákona č. 137/2023 Z.z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady o majetku obcí a zákon Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "novela") sa tento stav zmenil a do zákona o majetku obcí sa dostala čiastočná úprava obchodnej verejnej súťaže, ktorá dáva dôraz na transparentnosť procesu a zároveň zohľadňuje špecifiká obce pri aplikácii tohto inštitútu.
Pred bližším skúmaním zmien v obchodnej verejnej súťaži, ktoré priniesla novela, je potrebné vymedziť vzťah medzi právnou úpravou obchodnej verejnej súťaže v zákone o majetku obcía právnou úpravou tohto inštitútu v Obchodnom zákonníku.
 
V zásade možno vymedziť štyri základné situácie, a to:
1.
1. situácia:
Keď zákon o majetku obcíupravuje povinnosti nad rámec právnej úpravy obchodnej verejnej súťaže uvedenej v Obchodnom zákonníku, ktorý uvedené neupravuje vôbec, napr. povinnosť zverejnenia všetkých podaných návrhov do obchodnej verejnej súťaže, povinnosť oznámiť záujemcovi vylúčenie jeho návrhu z obchodnej verejnej súťaže spolu s odôvodnením v zákonom stanovenej lehote
1)
, alebo povinnosť podať návrh cez elektronickú schránku v prípade, ak ju má aktivovanú.
2.
2. situácia:
Keď zákon o majetku obcíneobsahuje osobitnú úpravu, ale táto je obsiahnutá iba v 

Související dokumenty

Súvisiace články

Prevod vlastníctva pozemku obce z podnetu záujemcov o kúpu
Novela zákona o majetku obcí
Predaj majetku obce
Prenájom a predaj nehnuteľného majetku obce a štátna pomoc
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2024
Financovanie investícií obce
Obstaranie majetku obce, rozpočtových a príspevkových organizácií na vybraných príkladoch
Zverenie majetku obce do správy správcu
Zverenie majetku do správy podľa zákona o majetku obcí
Monitoring osobných vozidiel v majetku obce
Kontrola hospodárenia s majetkom územnej samosprávy (III.)
Inventarizácia, vyraďovanie a likvidácia majetku
Odňatie majetku zo správy podľa zákona o majetku obcí
Formy podnikania obce
Vybrané príklady účtovania pre rozpočtové organizácie, príspevkové organizácie a obce
Majetok obce a jej podnikateľská činnosť
Osobitosti prechodného zníženia hodnoty majetku na vybraných príkladoch
Špecifiká územnej samosprávy a ich odraz v účtovníctve a účtovnej závierke (III.)
Postupy a metódy pre zostavenie konsolidovanej účtovnej závierky územnej samosprávy – obce/mesta (II.)

Súvisiace otázky a odpovede

Zaradenie pozemkov po pozemkových úpravách
Letná a vianočná odmena a hlavný kontrolór
Vysporiadanie prebytku hospodárenia obce
Oprávnené náklady obce
Oprávnené náklady obce 2
Používanie fondov
Prijatie úveru v obci na realizáciu projektov
Príspevok do DDS
Vedúca školskej jedálne
Zastupovanie prednostu obecného úradu iným (vedúcim) zamestnancom obecného úradu
Zaúčtovanie dotácie poskytnutej z fondu na podporu kultúry národnostných menšín
Zriadenie Infocentra a Multifunkčnej miestnosti
Čerpanie kapitálových príjmov na bežné výdavky
Vodné, stočné a zrážky obec
Doplnenie otázky 5331
Čerpanie dovolenky po MD, RD a PN
Žiadosti na zapracovanie zmien a doplnkov do územného plánu
Záväzky po zmene veriteľa
Práceneschopnosť a výkon funkcie starostu obce?
Návšteva lekára