Nestanovené alebo povrchne stanovené environmentálne aspekty a vplyvy

Ak nám záleží na tom, aby v organizácii došlo k environmentálnemu zlepšeniu, tak je dôležité popísať všetky procesy, ku ktorým pri činnosti organizácie dochádza, ako aj jednotlivých aspektov a vplyvov na životné prostredie. Je chybou, ak sú tieto procesy stanovené povrchne, prípadne nie sú stanovené vôbec. Pre lepšiu názornosť je článok vhodným spôsobom doplnený aj o konkrétne pozitívne či negatívne príklady z praxe.
Priebeh, úspech a časový horizont budovania systému environmentálneho manažérstva závisia hlavne od angažovanosti vedenia. Vedenie organizácie je zodpovedné za stanovenie a realizáciu environmentálnej politiky, ktorá je základným dokumentom organizácie pri budovaní daného systému. Pri jej definovaní sa musí zabezpečiť, že environmentálna politika:
-
je primeraná k charakteru, rozsahu a environmentálnym vplyvom jej činností,
-
obsahuje záväzok na neustále zlepšovanie a prevenciu znečistenia,
-
obsahuje záväzok na dodržiavanie príslušných právnych požiadaviek a iných požiadaviek, ktoré sa organizácia zaviazala plniť a vzťahujú sa na jej environmentálne aspekty,
-
je zdokumentovaná, implementovaná a udržiavaná,
-
komunikuje sa so všetkými osobami pracujúcimi v organizácii alebo pre organizáciu,
-
je prístupná verejnosti. [1]
V tabuľke 1 vidíme environmentálny vplyv na jednotlivé zložky životného prostredia s vymedzením ich pôsobenia, stanovením cieľov pre jednotlivé oblasti, sledovaných limitov či odporúčaného merateľného ukazovateľa, ako aj účinkov na životné prostredie a čo tieto nepriaznivé účinky spôsobuje. [2]

Tabuľka 1 Rozbor faktorov environmentálnej koncepcie podniku (Zdroj: Frischer, 1997) [3]

Voda Ovzdušie Pôda Ľudské zdroje Prírodné zdroje
Zníženie produkcie
odpadových vôd (OV)
Zníženie vypúšťania emisií Zníženie depozitného spádu Zlepšenie zdravotného
stavu
Hospodárne využívanie surovín
Limit vypúšťania
odpadových vôd
Limit vypúšťania emisií Limit kontaminácie

Související dokumenty

Súvisiace články

Hlavné kroky pri budovaní systému environmentálneho manažérstva
Politika systému environmentálneho manažérstva
Nedostatočná identifikácia environmentálnych aspektov a vplyvov
Účtovanie finančných prostriedkov získaných z Environmentálneho fondu
Poplatok za komunálny odpad a zabezpečenie kompostovacích zásobníkov
Klasifikácia príjmu z poplatkov za uloženie odpadov
Príspevok z Environmentálneho fondu
Účtovanie účelovej finančnej rezervy
Štátna podpora formou úveru z Environmentálneho fondu
Ročné ohlásenie o vzniku odpadov a nakladaní s ním pre obec
Zákon o poplatkoch za uloženie odpadov od 1. januára 2019
Účtovanie vývozu komunálneho odpadu
Určenie poplatníka za komunálny odpad pri zriadení vecného bremena
Komunálne zdaňovanie v konkrétnych príkladoch obcí a miest SR – inšpirácie a podnety pre samosprávy (II.)
Zánik poplatkovej povinnosti v priebehu roka
Vplyv turizmu na výber miestnych daní v obci Podhájska
Podania daňového subjektu
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)
Komentár k novelám zákona o podmienkach predaja na trhových miestach

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zber BRKO a frekvencia vývozu
K niektorým náležitostiam platobného výmeru
Dodávateľ (platiteľ DPH) fakturuje firme (tiež platiteľovi DPH) podľa zmluvy o nájme samostatnými faktúrami
Zdaňovanie stavebného pozemku
Kompetencie obce u vlastníkov neudržiavaných záhrad
Tvorba daňových rezerv
Zánik poplatkovej povinnosti v priebehu roka
Miestne dane a poplatky
Opravná položka k nedokončenej investícii
Odovzdanie starých strojov do zberných surovín
Poplatok za komunálny odpad
Fakturácia zahraničnej osobe registrovanej podľa § 5
Režim DPH pri predaji majetku kúpeného ako oslobodeného od DPH
Odpisovanie skládky
Daňové tajomstvo
Miestne dane za náhradné pozemky
Registrácia pre DPH v ČR
Miesto dodania služby vzťahujúcej sa na nehnuteľnosť
Dotácia z rozpočtu obce

Súvisiace predpisy

343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov