Nestanovené alebo povrchne stanovené environmentálne aspekty a vplyvy

Ak nám záleží na tom, aby v organizácii došlo k environmentálnemu zlepšeniu, tak je dôležité popísať všetky procesy, ku ktorým pri činnosti organizácie dochádza, ako aj jednotlivých aspektov a vplyvov na životné prostredie. Je chybou, ak sú tieto procesy stanovené povrchne, prípadne nie sú stanovené vôbec. Pre lepšiu názornosť je článok vhodným spôsobom doplnený aj o konkrétne pozitívne či negatívne príklady z praxe.
Priebeh, úspech a časový horizont budovania systému environmentálneho manažérstva závisia hlavne od angažovanosti vedenia. Vedenie organizácie je zodpovedné za stanovenie a realizáciu environmentálnej politiky, ktorá je základným dokumentom organizácie pri budovaní daného systému. Pri jej definovaní sa musí zabezpečiť, že environmentálna politika:
-
je primeraná k charakteru, rozsahu a environmentálnym vplyvom jej činností,
-
obsahuje záväzok na neustále zlepšovanie a prevenciu znečistenia,
-
obsahuje záväzok na dodržiavanie príslušných právnych požiadaviek a iných požiadaviek, ktoré sa organizácia zaviazala plniť a vzťahujú sa na jej environmentálne aspekty,
-
je zdokumentovaná, implementovaná a udržiavaná,
-
komunikuje sa so všetkými osobami pracujúcimi v organizácii alebo pre organizáciu,
-
je prístupná verejnosti. [1]
V tabuľke 1 vidíme environmentálny vplyv na jednotlivé zložky životného prostredia s vymedzením ich pôsobenia, stanovením cieľov pre jednotlivé oblasti, sledovaných limitov či odporúčaného merateľného ukazovateľa, ako aj účinkov na životné prostredie a čo tieto nepriaznivé účinky spôsobuje. [2]

Tabuľka 1 Rozbor faktorov environmentálnej koncepcie podniku (Zdroj: Frischer, 1997) [3]

Voda Ovzdušie Pôda Ľudské zdroje Prírodné zdroje
Zníženie produkcie
odpadových vôd (OV)
Zníženie vypúšťania emisií Zníženie depozitného spádu Zlepšenie zdravotného
stavu
Hospodárne využívanie surovín
Limit vypúšťania
odpadových vôd
Limit vypúšťania emisií Limit kontaminácie

Související dokumenty

Súvisiace články

Hlavné kroky pri budovaní systému environmentálneho manažérstva
Politika systému environmentálneho manažérstva
Nedostatočná identifikácia environmentálnych aspektov a vplyvov
Účtovanie finančných prostriedkov získaných z Environmentálneho fondu
Povinnosti obce pri triedenom zbere biologicky rozložiteľného odpadu
Zákon o poplatkoch za uloženie odpadov od 1. januára 2019
Poplatok za komunálny odpad a zabezpečenie kompostovacích zásobníkov
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)
Príspevok z Environmentálneho fondu
Klasifikácia príjmu z poplatkov za uloženie odpadov
Účtovanie účelovej finančnej rezervy
Štátna podpora formou úveru z Environmentálneho fondu
Čo sa mení novelou zákona o miestnych daniach?
Postup pri preberaní poštových zásielok
Vplyv turizmu na výber miestnych daní v obci Podhájska
Zánik poplatkovej povinnosti v priebehu roka
Komunálne zdaňovanie v konkrétnych príkladoch obcí a miest SR – inšpirácie a podnety pre samosprávy (II.)
Podania daňového subjektu
Komentár k novelám zákona o podmienkach predaja na trhových miestach

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Zber BRKO a frekvencia vývozu
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Odpisovanie skládky
Vrátenie dane z členského štátu EÚ
Vyrubenie dane za vodné plochy
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Oslobodenie od dane podľa § 43 zákona o DPH
Úradná pečiatka
Likvidácia kovového odpadu
Vstup na pozemok suseda
Zmluva s poslancom mestského zastupiteľstva
Vyrubenie dane a odvolacie konanie
Správny poplatok
Rodinný dom a miestne dane
Vlastník časti stavby a jej odstránenie
Sankcie pre obec

Súvisiace predpisy

343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov