Zostavenie záverečného účtu obce - legislatívne
východiská
Ing.
Ingrid
Konečná Veverková
V príspevku sa zameriame na legislatívne východiská zostavenia záverečného účtu obce.
Upriamime pozornosť na povinnosti, ktoré súvisia so zostavením záverečného účtu, a to tak zo strany
starostu a volených funkcionárov obce, ako aj zo strany hlavného kontrolóra a zamestnancov
obce.
Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v
znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom
zriadení"), ktorý vymedzuje postavenie obcí a jej orgánov, ich práva a povinnosti pri výkone
samosprávnych funkcií obce, neustanovuje povinnosť obce zostaviť na konci rozpočtového roka
záverečný účet obce. Zákon o obecnom zriadení len vymedzuje v
§ 11 ods. 4 písm. b) kompetenciu obecného
zastupiteľstva schvaľovať záverečný účet obce a v § 9
ods. 2 povinnosť obce zverejniť záverečný účet rovnakým spôsobom ako rozpočet obce, t.j. pred
jeho schválením najmenej na 15 dní spôsobom v obci obvyklým, aby sa k nemu mohli vyjadriť obyvatelia
obce.
Základnou legislatívnou normou, ktorá upravuje zostavenie záverečného účtu obce je
zákon č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách
územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len
"zákon o rozpočtových pravidlách územnej
samosprávy"). Tento zákon je základným finančným zákonom územnej samosprávy; ide o
legislatívnu normu, ktorá okrem iných skutočností podrobne upravuje zostavenie záverečného účtu
obce, jeho náležitosti a obsah.