Zostavenie záverečného účtu obce - legislatívne východiská

Vydáno: 11 minút čítania
Zostavenie záverečného účtu obce - legislatívne východiská
Ing.
Ingrid
Konečná Veverková
V príspevku sa zameriame na legislatívne východiská zostavenia záverečného účtu obce. Upriamime pozornosť na povinnosti, ktoré súvisia so zostavením záverečného účtu, a to tak zo strany starostu a volených funkcionárov obce, ako aj zo strany hlavného kontrolóra a zamestnancov obce.
Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), ktorý vymedzuje postavenie obcí a jej orgánov, ich práva a povinnosti pri výkone samosprávnych funkcií obce, neustanovuje povinnosť obce zostaviť na konci rozpočtového roka záverečný účet obce. Zákon o obecnom zriadení len vymedzuje v § 11 ods. 4 písm. b) kompetenciu obecného zastupiteľstva schvaľovať záverečný účet obce a v § 9 ods. 2 povinnosť obce zverejniť záverečný účet rovnakým spôsobom ako rozpočet obce, t.j. pred jeho schválením najmenej na 15 dní spôsobom v obci obvyklým, aby sa k nemu mohli vyjadriť obyvatelia obce.
Základnou legislatívnou normou, ktorá upravuje zostavenie záverečného účtu obce je zákon č. 583/2004 Z.z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy"). Tento zákon je základným finančným zákonom územnej samosprávy; ide o legislatívnu normu, ktorá okrem iných skutočností podrobne upravuje zostavenie záverečného účtu obce, jeho náležitosti a obsah.