Rokovanie obecného zastupiteľstva (II.)

Vydáno: 17 minút čítania
Rokovanie obecného zastupiteľstva (II.)
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Katedra ústavného práva a správneho práva, Právnická fakulta UPJŠ v Košiciach
(Pokračovanie z predchádzajúceho čísla)
Príspevok nadväzuje na analýzu v predchádzajúcom čísle časopisu venovanú predovšetkým zvolávaniu a príprave zasadnutí obecného zastupiteľstva (OZ). V pokračovaní príspevku autor následne logicky rozoberá samotný priebeh rokovania OZ a formy rozhodovacej činnosti OZ. Osobitnú pozornosť venuje účasti verejnosti na zasadnutí OZ.
Priebeh zasadnutia OZ
Zákon o obecnom zriadení začína upravovať samotný bezprostredný priebeh zasadnutia OZ počnúc ust. § 12 ods. 5. Podľa prvej vety tohto zákonného ustanovenia
"Obecné zastupiteľstvo schvaľuje návrh programu zasadnutia a jeho zmenu na začiatku zasadnutia."
Prvým bodom programu OZ je teda schvaľovanie programu zasadnutia a jeho prípadné zmeny. OZ schvaľuje program rokovania OZ, prípadne jeho zmenu
samostatným uznesením
. Okamihom schválenia programu zasadnutia OZ sa tento stáva pre celý priebeh rokovania OZ
záväzným.
Poradie a usporiadanie jednotlivých bodov programu zasadnutia OZ sú výhradnou záležitosťou OZ a v plnom rozsahu závisia od jeho úvahy o dôležitosti jednotlivých bodov programu rokovania, zohľadnenia účasti verejnosti na zasadnutí OZ, tradícií rokovania OZ tej-ktorej obce.
Vhodné štandardné usporiadanie bodov
programu zasadnutia OZ si môže OZ upraviť aj v
rokovacom poriadku
, avšak vždy si má ponechať možnosť operatívneho
ad hoc
určenia iného usporiadania programu na začiatku zasadnutia OZ, ak je to odôvodnené prerokúvanými bodmi.
Aplikačná prax preukazuje, že najčastejšie po kladnom odhlasovaní programu nasleduje kontrola plnenia uznesení OZ, odpovede na interpelácie poslancov z predchádzajúceho rokovania, úprava rozpočtu, nakladanie s majetkom obce, správa h