Niekoľko odporúčaní pre starostov obcí v súvislosti so zamestnávaním vo verejnom
záujme
JUDr. Ing.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
Starosta obce je štatutárnym orgánom obce, môže teda podpisovať pracovné zmluvy a
dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru zamestnancov obce, a preto by mal komplexne
ovládať právnu úpravu, ktorá ustanovuje vznik, zmenu a zánik pracovnoprávnych vzťahov pri
špecifickom výkone práce vo verejnom záujme, ktorú predstavuje aj výkon závislej práce v miestnej
samospráve. V článku som sa preto zameral na predzmluvné právne vzťahy pri zamestnávaní v miestnej
samospráve, na upozornenia a odporúčania v súvislosti so vznikom pracovného pomeru v samospráve a v
neposlednom rade poukážem na problémové oblasti právnej úpravy, ktorá je značne roztrieštená do
veľkého počtu právnych predpisov, pokiaľ ide o zamestnávanie v samospráve v právom ustanovenom
rozsahu.
Niekoľko odporúčaní pre starostov obci v súvislosti s právnou
úpravou
Platná právna úprava zamestnávania pri výkone práce vo verejnom záujme je nesúrodá a je
rozdelená do veľkého počtu právnych predpisov a zamestnávanie v rámci miestnej samosprávy je vecne
rozdelené do rôznych oblastí po decentralizácii verejnej správy, napríklad do oblasti školstva,
kultúry, zdravotníctva a podobne.
Upozorňujem starostov obcí, že pri zamestnávaní v miestnej samospráve treba rešpektovať
predovšetkým tieto právne predpisy všeobecného a osobitného charakteru:
-
zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej
republiky v znení neskorších predpisov, predovšetkým časť, ktorá pojednáva o hospodárskych a
sociálnych právach zamestnancov,
-
zákon č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce
v z. n. p. (ďalej len Zákonník práce"), hlavne
oblasť, ktorú neupravuje osobitná právna úprava,
-
zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce
vo verejnom záujme v z. n. p. (ďalej len "zákon o výkone práce vo verejnom záujme"),
-