Kompetencie obcí a ich oprávnenie vydávať VZN v oblasti poskytovania sociálnych
služieb a školstva (II.).
Ing.
Ingrid
Konečná Veverková
V predchádzajúcom príspevku sme sa venovali
oprávneniu obce vydávať všeobecne záväzné nariadenia (VZN) ako normatívne právne akty, ktoré
obsahujú všeobecne záväzné pravidlá konania fyzických a právnických osôb, obmedzené územnou
pôsobnosťou obce. Začali sme analýzou vydávania VZN v oblasti poskytovania sociálnych služieb a v
oblasti školstva.
Zámerom tohto príspevku je praktickým spôsobom pomôcť riešiť problematiku vydávania VZN v
oblasti školstva. Obce plnia mnohé významné úlohy v oblasti školstva, a to tak na úseku
samosprávnych kompetencií (často označovaných aj ako originálne kompetencie), ako
aj na úseku
preneseného výkonu štátnej správy v školstve (tzv. prenesené kompetencie).
Obce v procese vydávania VZN v oblasti školstva musia rovnako vychádzať prioritne z
ustanovenia § 6 ods. 1 a
ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení
v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom
zriadení").
Obce v oblasti školstva vykonávajú viaceré činnosti, na ktoré ich splnomocňuje platná
legislatíva. K základným zákonom pre úpravu pomerov a vzťahov v školstve na úrovni územnej
samosprávy patrí zákon č. 596/2003 Z.z. o štátnej
správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej
len "zákon č. 596/2003 Z.z.").
V cit. zákone je niekoľko ustanovení, ktoré splnomocňujú obec na vydanie VZN:
a)
podľa § 6 ods. 1 obec pri
prenesenom výkone štátnej správy zriaďuje a zrušuje VZN základné školy podľa siete,
b)
podľa § 6 ods. 2 obec pri výkone
samosprávy zriaďuje a zrušuje VZN:
-
základné umelecké školy (ZUŠ),
-
materské školy (MŠ),
-<