Kompetencie obcí a ich oprávnenie vydávať VZN v oblasti poskytovania sociálnych služieb a školstva (II.).

Vydáno: 17 minút čítania
Kompetencie obcí a ich oprávnenie vydávať VZN v oblasti poskytovania sociálnych služieb a školstva (II.).
Ing.
Ingrid
Konečná Veverková
V predchádzajúcom príspevku sme sa venovali oprávneniu obce vydávať všeobecne záväzné nariadenia (VZN) ako normatívne právne akty, ktoré obsahujú všeobecne záväzné pravidlá konania fyzických a právnických osôb, obmedzené územnou pôsobnosťou obce. Začali sme analýzou vydávania VZN v oblasti poskytovania sociálnych služieb a v oblasti školstva.
Zámerom tohto príspevku je praktickým spôsobom pomôcť riešiť problematiku vydávania VZN v oblasti školstva. Obce plnia mnohé významné úlohy v oblasti školstva, a to tak na úseku samosprávnych kompetencií (často označovaných aj ako originálne kompetencie), ako
aj na úseku preneseného výkonu štátnej správy v školstve (tzv. prenesené kompetencie).
Obce v procese vydávania VZN v oblasti školstva musia rovnako vychádzať prioritne z ustanovenia § 6 ods. 1 a ods. 2 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o obecnom zriadení").
Obce v oblasti školstva vykonávajú viaceré činnosti, na ktoré ich splnomocňuje platná legislatíva. K základným zákonom pre úpravu pomerov a vzťahov v školstve na úrovni územnej samosprávy patrí zákon č. 596/2003 Z.z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 596/2003 Z.z.").
V cit. zákone je niekoľko ustanovení, ktoré splnomocňujú obec na vydanie VZN:
a)
podľa § 6 ods. 1 obec pri prenesenom výkone štátnej správy zriaďuje a zrušuje VZN základné školy podľa siete,
b)
podľa § 6 ods. 2 obec pri výkone samosprávy zriaďuje a zrušuje VZN:
-
základné umelecké školy (ZUŠ),
-
materské školy (MŠ),
-<