Monitorovací režim, ozdravný režim a nútená správa obce

Vydáno: 25 minút čítania

Dňa 1. augusta 2023 nadobudla účinnosť novela zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. zákonom č. 294/2023 Z. z. (ďalej len „novela zákona“), ktorá v rámci rozpočtového hospodárenia územnej samosprávy zavádza nové inštitúty, a to monitorovací režim a konsolidáciu pohľadávok. V príspevku sa venujeme novelizovaným pravidlám rozpočtového hospodárenia územnej samosprávy, konkrétne zavedeniu monitorovacieho režimu, ozdravného režimu a nútenej správy.

Monitorovací režim
je legis­latívne upravený v ­novom o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon č. 583/2004 Z.z.").
Ozdravný režim a nútená správa
sú legislatívne upravené
konsolidácia pohľadávok
je legislatívne upravená v nových ustanoveniach
______________________________
Pravidlá monitorovacieho režimu, ozdravného režimu, nútenej správy a konsolidácie pohľadávok sa okrem obce rovnako vzťahujú aj na vyšší územný celok a mestské časti, ktoré sú právnickými osobami, u ktorých pôsobnosť Ministerstva financií SR vykonáva hlavné mesto Slovenskej republiky Bratislava a mesto Košice.
______________________________
 
Monitorovací režim
ustanovuje nový inštitút - monitorovací režim. Obec má podľa § 18a ods. 1 zákona č. 583/2004 Z.z. povinnosť monitorovať výšku svojich záväzkov po lehote splatnosti, a ak táto celková výška presiahne 10 % skutočných bežných príjmov obce predchádzajúceho rozpočtového roka, obec oznámi túto skutočnosť Ministerstvu financií SR do 3 dní od jej zistenia.
Dňom doručenia oznámenia tejto skutočnosti Ministerstvu financií SR sa začína na obci monitorovací režim. Okrem oznámenia tejto skutočnosti Ministerstvu financií SR oznamuje obec túto skutočnosť aj na úradnej tabuli a v obci obvyklým spôsobom.
Otázka č. 1:
Akým spôsobom a v akej lehote má obec zverejniť zavedenie monitorovacieho režimu?
Novela zákona nerieši spôsob a lehotu zverejnenia, a tak nie je zrejmé, akým spôsobom, v akej lehote a na akú dobu sa bude zavedenie monitorovacieho režimu zverejňovať. Asi len aplikačná prax samospráv prinesie praktické riešenia. Jedným z mnohých riešení môže byť, že napr. dňom doručenia oznámenia Ministerstvu financií SR obec zverejní oznámenie, že celková výška záväzkov obce po lehote splatnosti presiahla 10 % skutočných bežných príjmov obce predchádzajúceho rozpočtového roka a že sa v obci začína monitorovací režim. Toto oznámenie bude zverejnené počas celej doby trvania monitorovacieho režimu.
Otázka č. 2:
Musí obec zverejniť zavedenie monitorovacieho režimu aj na elektronickej úradnej tabuli?
Podľa § 34 ods. 2 zákona č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v z. n. p., ak osobitné predpisy ustanovujú pre orgán verejnej moci povinnosť zverejniť alebo vyvesiť elektronický dokument na úradnej tabuli, verejnou vyhláškou alebo iným obdobným spôsobom zverejnenia pre neurčitý okruh osôb, tak sa tento dokument zverejňuje aj na elektronickej úradnej tabuli. Zverejnenie na elektronickej úradnej tabuli nenahrádza povinnosť zverejnenia na úradnej tabuli.
Platí zásada, že orgán verejnej moci vykoná zverejnenie na elektronickej úradnej

Související dokumenty

Súvisiace články

Zúčtovanie finančných vzťahov so štátnym rozpočtom za rok 2016
Vyúčtovanie príspevkov na cestovné
Fondy tvorené z prebytku v obci
Prenesené kompetencie
Tvorba a použitie fondu rozvoja bývania v podmienkach obcí
Tvorba a použitie fondu prevádzky, opráv a údržby v podmienkach obcí od 1. januára 2018
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (I.)
Zásady účtovníctva a systém finančného riadenia pre vedúce školských jedální (II.)
Účtovanie prijatého transferu na zabezpečenie činnosti komisie na obnovu evidencie pozemkov
Vybrané príklady účtovania inventarizačných rozdielov v účtovníctve ROPO a obcí
Kompetencie obce pri financovaní škôl a školských zariadení
Kompetencie obce pri financovaní regionálneho školstva z rozpočtu obce
Sociálny fond
Zúčtovanie dotácie ÚPSVaR na stravu z inej obce
Účtovanie projektovej dokumentácie
Vyúčtovanie dopravných služieb
Energetický certifikát a rozpočtová položka
Kódy zdrojov financovania
Tvorba a použitie peňažných fondov v podmienkach územnej samosprávy

Súvisiace otázky a odpovede

Pracovný pomer pre študenta s dennou, individuálnou formou študia
preplatenie pracovnej cesty.
Osobný záujem verejného funkcionára
Účtovanie stravných lístkov
Účtovanie stravných lístkov
Dve pracovné pozície na jednu pracovnú zmluv
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Súlad uvedenia smernice v pracovnej zmluve so Zákonníkom práce
Výpočet nároku za dovolenku za rok 2022_materská dovolenka
Odvolanie z funkcie riaditeľa rozpočtovej organizácie obce pri uzatvorení dohody o skončení pracovného pomeru
Zaradenie do platových tried
Mzda
Označenie káblov v rozvádzači
Trvanie skúšobnej doby
Poverenie zamestnanca
Konateľ - povinnosť platiť zdravotní nebo sociálne poistenie?
Zaradenie učiteľky v MŠ do platovej triedy
Predĺženie pracovnej zmluvy
Posúdenie času na tuzemskej ceste v prípade sviatku, ktorý zamestnanec strávi cestovaním
Výpočet platu kontrolóra