Opatrenia z Fondu na spravodlivú transformáciu

Vydáno: 14 minút čítania

Článok sa zaoberá podmienkami poskytovania prostriedkov z Fondu na spravodlivú transformáciu územiam najpostihnutejším klimatickou transformáciou, ktoré budú poskytovať Ministerstvo investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR, Ministerstvo hospodárstva SR, Ministerstvo životného prostredia SR, Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR a Slovenská inovačná agentúra.

Európska únia je odhodlaná stať sa do roku 2050 prvým zoskupením štátov na svete, ktoré bude klimaticky neutrálne, a Fond na spravodlivú transformáciu (ďalej len "Fond") je novým európskym fondom v rámci politiky súdržnosti, ktorý je zameraný na riešenie negatívnych ekonomických, sociálnych a environmentálnych vplyvov transformácie (dekarbonizácie) v súvislosti s prechodom na klimatickú neutralitu.
Transformácia na klimaticky neutrálne hospodárstvo je výzvou pre všetky členské štáty. Najnáročnejšia bude pre tie, ktoré sú alebo donedávna boli veľmi závislé od fosílnych palív alebo priemyselných činností náročných na emisie skleníkových plynov, ktoré je potrebné utlmiť alebo prispôsobiť v dôsledku transformácie na klimaticky neutrálne hospodárstvo, ako aj pre tie štáty, ktoré na to nemajú dostatok finančných prostriedkov.
Cieľom tohto Fondu je zmierniť nepriaznivé účinky klimatickej transformácie tým, že podporí najpostihnutejšie územia a dotknutých pracovníkov, ako aj podporiť vyváženú socioekonomickú transformáciu. Opatrenia podporované z Fondu by mali priamo prispieť k zmierneniu účinkov transformácie zmenšením jej negatívneho vplyvu na zamestnanosť a financovaním diverzifikácie a modernizácie miestneho hospodárstva. Všetky činnosti by mali byť vykonávané pri plnom rešpektovaní záväzkov a priorít Únie v oblasti klímy a životného prostredia a v sociálnej oblasti. Pri podpore opatrení v oblasti energetickej účinnosti by sa mali podporovať investície prispievajúce k znižovaniu energetickej chudoby, hlavne zlepšením energetickej účinnosti bytového fondu. Všetky podporované činnosti by mali byť vykonávané pri plnom rešpektovaní záväzkov a priorít Únie v oblasti klímy a životného prostredia a v sociálnej oblasti.
Aby bola transformácia úspešná a sociálne prijateľná pre všetkých, musí byť spravodlivá a inkluzívna. Únia, členské štáty a ich regióny preto musia od samého začiatku brať do úvahy sociálne, hospodárske a environmentálne účinky transformácie a využiť všetky možné nástroje na zmiernenie jej nepriaznivých dôsledkov.
Slovenská republika disponuje v rámci Fondu alokáciou vo výške 459 mil. eur (pre druhý a tretí pilier ide o sumu 82,5 mld. eur.). Viac ako polovica týchto prostriedkov pochádza z nástroja "NextGenerationEU" a zvyšná č

Související dokumenty

Súvisiace články

Tvorba a použitie fondu rozvoja bývania v podmienkach obcí
Tvorba a použitie fondu prevádzky, opráv a údržby v podmienkach obcí od 1. januára 2018
Fondy tvorené z prebytku v obci
Obecné nájomné byty
Finančné zábezpeky
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (II.)
Tvorba a použitie peňažných fondov v podmienkach územnej samosprávy
Fond prevádzky, opráv a údržby - tvorba a použitie v roku 2019
Fond rozvoja bývania – tvorba a použitie v podmienkach obcí
Tvorba fondu prevádzky, údržby a opráv
Peňažné fondy obce – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Zákonnosť používania a účtovanie sociálneho fondu
Fond prevádzky, údržby a opráv – tvorba a použitie v podmienkach miest a obcí
Tvorba, použitie sociálneho fondu a jeho účtovanie v štátnych ROPO
Tvorba a použitie fondu prevádzky, údržby a opráv v roku 2022
Peňažné fondy a základná finančná kontrola
Peňažné fondy obce v roku 2022
Používanie fondov
Zúčtovanie finančných vzťahov so štátnym rozpočtom za rok 2016

Súvisiace otázky a odpovede

Príspevok zamestnávateľa na poistenie zamestnanca
Dve pracovné pozície na jednu pracovnú zmluv
Konateľ - povinnosť platiť zdravotní nebo sociálne poistenie?
Použitie fondu opráv nájomných bytov
Práceneschopnosť a doplnkové dôchodkové poistenie
Postup pri zrušení živnosti
Vyúčtovanie pracovnej cesty a správny kurz
Cesta z práce domov ako náklad?
Doplnenie k otázke č. 4443
Majiteľ/konateľ s. r. o. a odchod do predčasného starobného dôchodku
Vymeriavací základ na účely materskej dovolenky
Predčasný starobný dôchodok
Pozastavená živnosť a výpočet základu dane
Technické požiadavky na elektronickú registračnú pokladňu
Prihlásenie zamestnanca do SP- Otázka nelegálneho zamestnávania
Otec SZČO na materskej dovolenke
Zamestnanecké stravovacie karty
Debetné stravovacie karty
Stravovacie služby poskytnuté škole
Stravovacie služby poskytnuté škole