Odporúčania pre starostov obci pri ukončovaní pracovného
pomeru
JUDr. Ing.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
Podľa platnej právnej úpravy je starosta obce štatutárnym orgánom obce a má oprávnenie
podpisovať pracovné zmluvy, ktorými sa zakladá pracovný pomer pri výkone práce vo verejnom záujme v
samospráve. Taktiež má oprávnenie rozhodovať o spdsoboch skončenia pracovného pomeru, či už
výpoveďou, dohodou alebo okamžitým skončením pracovného pomeru. Preto sa v článku zameriam na
jednotlivé spdsoby skončenia pracovného pomeru a uvediem odporúčania možného postupu v prípadoch,
keď je právna úprava neúplná a vyžaduje si svoju konkretizáciu.
Platná právna úprava ukončovania pracovného pomeru je roznorodá a rozdelená do niekolkých
právnych predpisov, čo značne sťažuje orientáciu pri práci s ňou a pri procese ukončovania
pracovného pomeru v samospráve; právna úprava, ktorú starostovia musia zohladňovať pri ukončovaní
pracovného pomeru v samospráve je nasledovná:
-
zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej
republiky v znení neskorších predpisov, predovšetkým časť, ktorá pojednáva o hospodárskych a
sociálnych právach,
-
zákon č. 311/2001 Z.z. Zákonník práce v
z.n.p., najma ustanovenia, ktoré subsidiárne platia, pretože ich neupravuje
zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme v
z.n.p.,
-
zákon č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo
verejnom záujme v z.n.p. (ďalej len "zákon o výkone
práce vo verejnom záujme"), napríklad v prípade straty predpokladu bezúhonnosti, ktorá je
predpokladom pre výkon práce vo verejnom záujme,
-
zákon č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní
niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v z.n.p., predovšetkým v prípade, pokial sa využívajú sankčné nástroje za porušenie pracov
nej disciplíny, ktoré možu súvisieť s procesom pred skončením pracovného pomeru,
-