Ukladanie úloh obecnému úradu zastupiteľstvom
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Katedra ústavného práva a správneho práva Právnická fakulta UPJŠ v
Košiciach
V posledných rokoch a najmä po prijatí novely
zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení
neskorších predpisov uverejnenej pod č. 102/2010 Z.z.
s účinnosťou od 1. apríla 2010 sa jednou zo zásadných konfliktných oblastí v kompetenciách orgánov
obce stala ich pôsobnosť vo vzťahu k obecnému úradu. Napätie medzi starostom obce a obecným
zastupiteľstvom sa prejavilo v širokom priereze kompetencií orgánov obce, no najmä obecného
zastupiteľstva vo vzťahu k obecnému úradu.
Ako príklady z praxe možno
uviesť predovšetkým:
-
prijímanie uznesení obecným zastupiteľstvom s jednoznačným nositeľom zodpovedným za
aplikáciu úloh obsiahnutých v uznesení,
-
prijímanie uznesení so stanoveným termínom splnenia úloh,
-
následná kontrolná pôsobnosť obecného zastupiteľstva vo vzťahu k výkonu prijatých
uznesení a
-
vzťah obecného zastupiteľstva k prednostovi obecného úradu a iným zamestnancom
obce.
Naznačené napätia vyústili do konfliktných situácii v mnohých samosprávach a vo viacerých
prípadoch aj s uplatnením prostriedkov prokurátorského dozoru a následným prieskumom v správnom
súdnictve.
Uvedené problémy sú podporené, podľa môjho právneho názoru, nekoncepčnou zmenou
legislatívneho zakotvenia obecného úradu a to novelou zákona
č. 369/1990 Z.z. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov -
zákonom č. 102/2010 Z.z. (ďalej len
"zákon o obecnom zriadení").
Dôsledkom sú
protichodné výkladové prístupy
v odbornej verejnosti na jednej strane a
v aplikačnej praxi, v dozorovej činnosti prokuratúry a "precedentnom súdnom rozhodnutí" na druhej
strane.Pre správne pochopenie kompetencie orgánov obce vo vzťahu k obecnému úradu, a jeho zložkám
aj personálnemu zamestnaneckému substrátu preto potreba zrealizovať
dôslednú právnu
interpretáciu
.Zákonodarca upravuje inštitút obecného úradu v ustanovení
§ 16 zákona o obecnom zriadení. Na túto úpravu
nadväzuje úprava riadenia obecného úradu v