Právna zodpovednosť obce za výkon delegovanej štátnej správy

Vydáno: 19 minút čítania
Právna zodpovednosť obce za výkon delegovanej štátnej správy
JUDr. Ing.
Ladislav
Hrtánek
PhD.
Proces delegovania výkonu štátnej správy súvisí s decentralizáciou verejnej správy, ktorá popri aktuálnej reforme verejnej správy ESO bola poslednou systémovou reformou verejnej správy a stále prebieha. Samospráva v tomto procese zohráva dôležitú úlohu, nakoľko na ňu prešla podstatná časť prevažne miestnej štátnej správy, s výkonom ktorej sa musela náležite vysporiadať. Právny poriadok Slovenskej republiky obsahuje rámcové právne predpisy, ktoré sú podstatné pre fungovanie decentralizácie verejnej správy. Popri tom platí aj osobitná právna úprava, ktorá prispôsobuje rámcovú právnu úpravu na konkrétnu oblasť čiastkovej správy, napríklad správy školstva. Preto sa v úvodnej časti článku zameriam nie len na rámcovú charakteristiku právnej úpravy decentralizácie verejnej správy, ale aj osobitnú právnu úpravu. V následnej časti článku budem analyzovať jednotlivé druhy právnej zodpovednosti obce v zmysle platnej právnej úpravy.
Právna úprava decentralizácie verejnej správy
Pod decentralizáciou verejnej správy je vo všeobecnosti možné rozumieť proces postupného presunu kompetencií, kompetenčných okruhov zo štátnej správy na miestnu a regionálnu samosprávu. Tento proces sa opiera o ústavnú, rámcovú, ale aj osobitnú právnu úpravu. Ide o tieto právne predpisy:
-
Zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, predovšetkým Čl. 71, ktorý umožňuje z ústavného hľadiska presun kompetencií zo štátnej správy na samosprávu, pričom výkon kompetencií delegovanej štátnej správy riadi a kontroluje vláda Slovenskej republiky. Náklady preneseného výkonu štátnej správy uhrádza štát, pričom podrobnosti takejto kontroly a riadenia delegovaného výkonu štátnej správy sú ponechané na zákonnú právnu úpravu.
-
Zákon č.369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z.n.p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"), predovšetkým § 5, ktorý predstavuje konkretizáciu ústavnoprávnej úpravy, pričom umožňuje prenos kompetenčných okruhov zo štátnej správy na obce a mestá na základe kritéria racionálnosti a efektívnosti. Pokiaľ nedôjde k výkonu delego