Zákaz diskriminácie pri podmienkach zmlúv o plnení vyhradených povinností a zodpovednosť výrobcov za porušenie zákonných povinností

Vydáno: 11 minút čítania

V príspevku poukážeme na dôvody, prečo môže byť snaha organizácií zodpovednosti výrobcov (ďalej len „OZV“) o znižovanie poplatkov v individuálnych prípadoch výrobcov (napríklad ponúkanie nižších sadzieb mimo cenníka vybraným výrobcom) problematická aj z hľadiska zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o odpadoch“).

Na slovenskom trhu odpadového hospodárstva pôsobí niekoľko OZV. Hoci ide o regulované trhové prostredie, medzi jednotlivými OZV prebiehajú pomerne dynamické konkurenčné a akvizičné snahy o získanie zákazníkov - výrobcov vyhradených výrobkov. Z hľadiska informácií z trhu sa javí, že viaceré OZV v snahe získať do zmluvného vzťahu ďalších výrobcov, sa až "predháňajú" v znižovaní ponúkaných sadzieb najmä pri obaloch a neobalových výrobkoch platných pre rok 2022. Pri takýchto výrazne znížených sadzbách však už vystupuje do popredia otázka toho, či sú tieto sadzby kompatibilné s reálnymi nákladmi, ktoré musia OZV vynaložiť na nakladanie s odpadmi podľa zákonných pravidiel a či sú kompatibilné so zákonným princípom nediskriminácie.
 
Znižovanie poplatkov z hľadiska OZV v kontexte možného porušenia princípu nediskriminácie
V súlade s § 28 ods. 4 písm. b) zákona o odpadoch je OZV povinná uzavrieť zmluvu o plnení vyhradených povinností s výrobcom za
nediskriminačných podmienok
. Podľa tohto ustanovenia by teda OZV mala uzatvárať zmluvy s výrobcom na nediskriminačnom základe, avšak zákon o odpadoch bližšie nešpecifikuje, akým spôsobom má jednotlivá OZV k uzatvoreniu zmlúv s výrobcami pris

Související dokumenty

Súvisiace články

Komentár k novelám zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Manažment rizík pri plochách odberu vody určenej na ľudskú spotrebu
Zodpovednosť za neoprávnené nakladanie s odpadom - priestupok alebo trestný čin?
Preprava odpadu medzi krajinami EÚ - ukladanie sankcií, Vec C-487/14 - TOTAL WASTE RECYCLING
100 analýz triedeného zberu
Výrobcov pod rozšírenou zodpovednosťou výrobcov čaká úprava poplatkov
Účtovanie finančných prostriedkov získaných z Environmentálneho fondu
Poplatok za komunálny odpad a zabezpečenie kompostovacích zásobníkov
Klasifikácia príjmu z poplatkov za uloženie odpadov
Účtovanie účelovej finančnej rezervy
Ročné ohlásenie o vzniku odpadov a nakladaní s ním pre obec
Komunálne zdaňovanie v konkrétnych príkladoch obcí a miest SR – inšpirácie a podnety pre samosprávy (II.)
Vplyv turizmu na výber miestnych daní v obci Podhájska
Podania daňového subjektu
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)
Čo sa mení novelou zákona o miestnych daniach?
Postup pri preberaní poštových zásielok
Povinnosti obce pri odpredaji šrotu
Povinnosti obce pri triedenom zbere biologicky rozložiteľného odpadu

Súvisiace otázky a odpovede

Sankcie pre obec
Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Vstup na pozemok suseda
Poplatok za uloženie nebezpečného odpadu
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Procesný postup správcu dane
Pálenie pneumatík
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?

Súvisiace predpisy

79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov