Zákaz diskriminácie pri podmienkach zmlúv o plnení vyhradených povinností a zodpovednosť výrobcov za porušenie zákonných povinností

Vydáno: 11 minút čítania

V príspevku poukážeme na dôvody, prečo môže byť snaha organizácií zodpovednosti výrobcov (ďalej len „OZV“) o znižovanie poplatkov v individuálnych prípadoch výrobcov (napríklad ponúkanie nižších sadzieb mimo cenníka vybraným výrobcom) problematická aj z hľadiska zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o odpadoch“).

Na slovenskom trhu odpadového hospodárstva pôsobí niekoľko OZV. Hoci ide o regulované trhové prostredie, medzi jednotlivými OZV prebiehajú pomerne dynamické konkurenčné a akvizičné snahy o získanie zákazníkov - výrobcov vyhradených výrobkov. Z hľadiska informácií z trhu sa javí, že viaceré OZV v snahe získať do zmluvného vzťahu ďalších výrobcov, sa až "predháňajú" v znižovaní ponúkaných sadzieb najmä pri obaloch a neobalových výrobkoch platných pre rok 2022. Pri takýchto výrazne znížených sadzbách však už vystupuje do popredia otázka toho, či sú tieto sadzby kompatibilné s reálnymi nákladmi, ktoré musia OZV vynaložiť na nakladanie s odpadmi podľa zákonných pravidiel a či sú kompatibilné so zákonným princípom nediskriminácie.
 
Znižovanie poplatkov z hľadiska OZV v kontexte možného porušenia princípu nediskriminácie
V súlade s § 28 ods. 4 písm. b) zákona o odpadoch je OZV povinná uzavrieť zmluvu o plnení vyhradených povinností s výrobcom za
nediskriminačných podmienok
. Podľa tohto ustanovenia by teda OZV mala uzatvárať zmluvy s výrobcom na nediskriminačnom základe, avšak zákon o odpadoch bližšie nešpecifikuje, akým spôsobom má jednotlivá OZV k uzatvoreniu zmlúv s výrobcami pris

Související dokumenty

Súvisiace články

Komentár k novelám zákona o podmienkach predaja na trhových miestach
Preprava odpadu medzi krajinami EÚ - ukladanie sankcií, Vec C-487/14 - TOTAL WASTE RECYCLING
Zodpovednosť za neoprávnené nakladanie s odpadom - priestupok alebo trestný čin?
Manažment rizík pri plochách odberu vody určenej na ľudskú spotrebu
100 analýz triedeného zberu
Výrobcov pod rozšírenou zodpovednosťou výrobcov čaká úprava poplatkov
Čo sa mení novelou zákona o miestnych daniach?
Postup pri preberaní poštových zásielok
Povinnosti obce pri odpredaji šrotu
Vplyv turizmu na výber miestnych daní v obci Podhájska
Vnútorný predpis pre oblasť účtovníctva obce (I.)
Účtovanie finančných prostriedkov získaných z Environmentálneho fondu
Podania daňového subjektu
Komunálne zdaňovanie v konkrétnych príkladoch obcí a miest SR – inšpirácie a podnety pre samosprávy (II.)
Ako môžu obce a mestá splniť legislatívne ciele v odpadovom hospodárstve
Všeobecne záväzné nariadenia obce (2. časť)
Záväznosť "EIA-rozhodnutí" v následných povoľovacích konaniach podľa stavebného zákona (1. časť)
Ako viesť evidenčný list odpadov pri zmluvnom vzťahu obce s obchodníkom odpadov
Odpadové hospodárstvo pod kontrolou

Súvisiace otázky a odpovede

Sankcie pre obec
Samostatne hospodáriaci roľník a daň z pozemkov
Urbárske spoločenstvo a daň z pozemkov
Dodatočné daňové priznanie
Komu vyrubiť daň z nehnuteľností?
Zdaňovanie stavby hotela
Účtovanie dávky v hmotnej núdzi
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov
Chýbajúce náležitosti podania
Odvolanie sa proti platobnému výmeru
Kompetencie obecného zastupiteľstva
Procesný postup správcu dane
Pálenie pneumatík
Veterné mlyny a daň zo stavieb
Poplatník z hľadiska zákona o miestnych daniach
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Určenie výšky poplatku
Zaúčtovanie poplatkov za komunálny odpad v účtovníctve mesta
Vstup na pozemok suseda
Úľava pri poplatku za komunálne odpady

Súvisiace predpisy

79/2015 Z.z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov