Vymenúvanie riaditeľa školy a školského zariadenia
JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Katedra ústavného práva a správneho práva Právnická fakulta UPJŠ v
Košiciach
Príspevok je voľným pokračovaním článku uverejneného v predchádzajúcom čísle časopisu
na tému "Vznik a skončenie pracovného pomeru riaditeľa školy a školského zariadenia", ktorý sa
zaoberal pracovnoprávnym statusom riaditeľa školy/školského zariadenia, čo sa týka jeho vzniku,
zmeny a skončenia. U riaditeľa školy/školského zariadenia treba rozlišovať dve roviny vzťahov, a to:
rovinu funkčnú, t.j. funkčný vzťah riaditeľa k škole/ školskému zariadeniu a k obci na jednej
strane, a rovinu pracovnoprávnu, t.j. pracovnoprávny vzťah riaditeľa k škole/školskému zariadeniu na
druhej starne. Kým predchádzajúci príspevok dôsledne analyzoval pracovnoprávny status riaditeľa
školy/školského zariadenia, tak tento príspevok sa zameriava na funkčný status riaditeľa
školy/školského zariadenia. Dôraz sa pritom kladie na vznik funkcie riaditeľa školy.
Východiská právnej analýzy vymenovania riaditeľa školy/ školského
zariadenia
Podľa § 3 ods. 6 zákona č. 596/2003 Z.z. o
štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v
znení neskorších predpisov (ďalej len "zákon o štátnej
správe v školstve a školskej samospráve") je riaditeľ školy/ školského zariadenia, ktorý v
právnych vzťahoch vystupuje vo svojom mene a má zodpovednosť vyplývajúcu z týchto vzťahov
(škola/školské zariadenie s právnou subjektivitou), zamestnancom školy/školského
zariadenia.
Samotnému vzniku pracovnoprávneho vzťahu zamestnanca školy/školského zariadenia s
dohodnutým druhom práce: riaditeľ školy/školského zariadenia však predchádza jeho ustanovenie do
funkcie.
* * *
Práve v otázke vymenúvania osoby do funkcie riaditeľa školy/školského zariadenia došlo
novelou zákona o štátnej správe v školstve a školskej
samospráve pod číslom č. 188/2015 Z.z. s
účinnosťou od 1. septembra 2015 k zásadnej kompetenčnej zmene, teda úprave právomocí orgánov obcí a
orgánov školskej samosprávy.
S ohľadom na doterajšiu krátku dobu účinnosti predmetnej novely bol podľa nových pravidiel
v aplikačnej praxi obsadený doposiaľ minimálny počet riaditeľov škôl/školských zariadení. Až
následný aplikačný vývoj preukáže účelnosť a vhodnosť vykonanej zmeny.
Znenie novelizovaného zákona o štátnej správe v
školstve a školskej samospráve účinné od 1. septembra 2015 však vyvolalo už v etape prípravy
ostrú odbornú aj širšiu celospoločenskú diskusiu vo vzťahu k primeranosti posilnenia kompetencie
zriaďovateľa odmietnuť menovať riaditeľa školy navrhnutého radou školy. Podľa dikcie účinnej do 31.
augusta 2015 bol návrh rady školy kandidáta na riaditeľa pre zriaďovateľa záväzný.
Podľa môjho názoru novou právnou úpravou dochádza k
výraznému nežiadúcemu zásahu do
samostatnosti špeciálnej