Záverečný účet obce a príklady rozpočtového hospodárenia vyplývajúce z rozpočtového hospodárenia

Vydáno: 20 minút čítania

Podľa zákona č. 583/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách územnej samosprávy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon č. 583/2004 Z. z.) po skončení rozpočtového roka obec údaje o rozpočtovom hospodárení súhrnne spracuje do záverečného účtu obce.

Návrh
záverečného účtu je obec povinná prerokovať najneskôr do šiestich mesiacov po uplynutí rozpočtového roka.
Záverečný účet podľa ustanovenia § 16 zákona č. 583/2004 Z.z. obsahuje najmä:
a)
údaje o plnení rozpočtu v členení podľa § 10 ods. 3 zákona č. 583/2004 Z.z., t.j. v členení na bežný rozpočet, kapitálový rozpočet a finančné operácie v súlade s rozpočtovou klasifikáciou,
b)
bilanciu aktív a pasív,
c)
prehľad o stave a vývoji dlhu,
d)
údaje o hospodárení príspevkových organizácií v ich pôsobnosti,
e)
prehľad o poskytnutých dotáciách podľa § 7 ods. 4 zákona č. 583/2004 Z.z. v členení podľa jednotlivých príjemcov, ak nie sú obcou zverejnené iným spôsobom,
f)
údaje o nákladoch a výnosoch podnikateľskej činnosti,
g)
hodnotenie plnenia programov obce.
Ak možno použiť v rozpočtovom roku v súlade s osobitným predpisom
nevyčerpané
účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku zo štátneho rozpočtu, rozpočtu ­Európskej únie alebo na základe osobitného predpisu,
tieto
nevyčerpané prostriedky sa na účely tvorby peňažných fondov pri usporiadaní prebytku rozpočtu obce podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b)z
tohto prebytku vylučujú
.
Nevyčerpané
účelovo určené prostriedky obec prevedie na osobitný účet a v nasledujúcich rozpočtových rokoch ich zaradí do rozpočtu obce ako
príjmovú finančnú operáciu
. Použitie prostriedkov na určený účel je výdavkom rozpočtu obce v nasledujúcich rozpočtových rokoch.
O použití
prebytku
rozpočtu podľa § 16 ods. 6 zákona č. 583/2004 Z.z.rozhoduje obecné zastupiteľstvo pri prerokúvaní záverečného účtu obce.
Prebytkom
rozpočtu obce
je kladný rozdiel
medzi príjmami a výdavkami bežného a kapitálového rozpočtu obce. Súčasťou prebytku rozpočtu nie sú finančné operácie.
Prebytok rozpočtu
zistený podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona č. 583/2004 Z.z.
upravený
o nevyčerpané účelovo určené prostriedky poskytnuté v predchádzajúcom rozpočtovom roku je
zdrojom rezervného fondu prípadne ďalších peňažných fondov.
Schodok
rozpočtu podľa § 10 ods. 3 písm. a) a b) zákona č. 583/2004 Z.z.obec v priebehu roka financuje predovšetkým z rezervného fondu, z ďalších peňažných fondov alebo z návratných zdrojov financovania; tento spôsob financovania schodku rozpočtu obecné zastupiteľstvo
potvrdzuje
pri prerokúvaní záverečného účtu obce.
Schodkom
rozpočtu obce
je záporný rozdiel
medzi príjmami a výdavkami bežného a kapitálového rozpočtu obce. Súčasťou schodku rozpočtu nie sú finančné operácie.
________________________________________ Vysvetlivky: RO - rozpočtová organizácia, BR - bežný rozpočet, KR - kapitálový rozpočet, FO - finančné operácie, EK - ekonomická klasifikácia, RF - rezervný fond, BÚ - bankový účet, ÚJ - účtovná jednotka, ŠR - štátny rozpočet. ________________________________________
Príklady rozpočtového hospodárenia v roku 2022:
Príklad č. 1

Rozpočet obce

Skutočné plnenie príjmov v €

Skutočné čerpanie výdavkov v €

Hospodárenie obce

v €

Bežný rozpočet (vrátane RO s právnou subjektivitou)

40 000,−

25 000,−

15 000,−

Kapitálový rozpočet (vrátane RO s právnou subjektivitou)

25 000,−

20 000,−

5 000,−

Spolu BR + KR

65 000,−

45 000,−

<

Související dokumenty

Súvisiace články

Nevyčerpané prostriedky z predchádzajúcich rokov použité v roku 2021
Účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Záverečný účet obce – účtovanie výsledku rozpočtového hospodárenia
Podnikateľská činnosť rozpočtových a príspevkových organizácií
Rezervný fond, zákonný rezervný fond, rezervy
Ako sa vyhýbať chybám v účtovníctve (II.)
Povinnosti obcí na konci roka
Rôznorodosť subjektov verejnej správy z hľadiska účtovníctva a daní
Nevyčerpané účelovo určené prostriedky a ich použitie v nasledujúcich rozpočtových rokoch
Založenie, zrušenie ROPO bez likvidácie zriaďovateľom a založenie, zrušenie alebo rozdelenie obce (II.)
Vlastné imanie – účtová trieda 4
Účtová trieda 4 – Vlastné imanie a dlhodobé záväzky (II.)
Individuálna účtovná závierka v štátnej správe a samospráve (II.)
Zostavenie výročných správ v samospráve II.
Revitalizácia obecného domu
Špecifické prípady účtovníctva a financovania obce
Aktivácia dlhodobého majetku v príspevkových organizáciách
Obstaranie majetku z prostriedkov štátneho rozpočtu z účtovného hľadisk
Osobitosti prechodného zníženia hodnoty majetku na vybraných príkladoch

Súvisiace otázky a odpovede

Úprava základu dane-zásoby opravených náhradných dielov
Predaj elektriny výnosový účet
Náklady na obecný traktor
Účtovanie kúpy auta obcou na základe kúpnej zmluvy od FO
Spotreba elektrickej energie - zariadenie poskytovateľa internetu
Účtovanie spoločného stavebného úradu
Účtovanie úveru
Bežný alebo kapitálový výdavok
Účtovanie príspevku na stravovanie
Ďalší peňažný vklad nezvyšujúci základné imanie
Vodovod a kanalizácia - refakturacia
Darovanie prebytočného hnuteľného majetku štátu /tabletový počítač/ obci
Zmluva o užívaní priestorov
Obstaranie dochádzkového systému rozpočtovou organizáciou
Poskytnutie návratnej finančnej pôžičky OZ
Zapojenie zostatku prostriedkov ŠR a rezervného fondu
Vrátenie nevyčerpaných prostriedkov
Účtovníctvo materskej spoločnosti na Slovensku
Penalizácia a sankcie za nedokončené dielo
Recyklačný poplatok