Poslanci nášho obecného zastupiteľstva prejavili záujem o kontrolu zamestnancov stavebného úradu, a to aj tým spôsobom, že chcú vytvoriť aplikáciu, kde bude uvedená registratúra, dátum žiadosti, rozpracovanosť, doplnenie chýbajúcich dokladov stavebníkom, začaté konanie, vydané rozhodnutie a právoplatnosť. Je v právomoci poslancov kontrola uvedených záležitostí v zmysle stavebného zákona? Aký paragraf alebo zákon sa prípadne na to vzťahuje?
Z opísanej situácie je zjavné, že poslancom nie je zrejmý vzťah medzi ustanoveniami
zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení
v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") na jednej strane a
zákonom č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku
(stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon") na strane druhej. Inak povedané, poslanci nerozlišujú medzi prípadmi, keď obec podľa uvedených zákonov vykonáva svoju
samosprávnu pôsobnosť
(tzv. originálne kompetencie), a keď obec vykonáva tzv.
prenesený výkon štátnej správy
. Ide pritom o dve samostatné pôsobnosti obce.Samosprávu obce
upravuje § 4 zákona o obecnom zriadení a podľa § 4 ods. 3 písm. j) zákona o obecnom zriadení
obec pri výkone samosprávy najmä
obstaráva a schvaľuje územnoplánovaciu dokumentáciu obcí a zón
, koncepciu rozvoja jednotlivých oblastí života obce, obstaráva a schvaľuje programy rozvoja bývania a spolupôsobí pri utváraní vhodných podmienok na bývanie v obci.Obstarávanie a schvaľovanie územnoplánovacej dokumentácie upravujú v prvej časti stavebného zákona (s názvom Územné plánovanie) ustanovenia § 16 až 26 stavebného zákona, pričom podľa § 26 ods. 3 stavebného zákona
územné plány obcí a zón schvaľuje obec
.Podľa § 27 ods