Tvorba práva Úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky a regionálnymi úradmi verejného zdravotníctva

Vydáno: 10 minút čítania

Pre obce ako tvorcov právnych predpisov s miestnou pôsobnosťou, ale aj ako adresátov práva je podstatné, aby boli zachované legislatívne kompetencie subjektov tvorby práva a tým sa zabezpečila právna istota. Vyhlášky vydávané Úradom verejného zdravotníctva Slovenskej republiky ako právne predpisy s miestnou pôsobnosťou tejto požiadavke nezodpovedajú, pretože nie sú vydávané vo forme právneho aktu, ktorý je úrad verejného zdravotníctva oprávnený prijímať. Nie sú vyhlásené zákonom stanoveným spôsobom, a preto nemôžu nadobudnúť platnosť, ktorá je podmienkou pre vznik účinnosti.

Nežiaducim trendom v rámci procesu tvorby vykonávacích právnych predpisov je rozširovanie subjektov tvorby vykonávacích právnych predpisov. Na celoštátnej úrovni sa uvedený trend prejavil v roku 2001 na základe novelizácie zákona č. 1/1993 Z.z. o Zbierke zákonov Slovenskej republiky, ktorá okrem existujúcej právomoci ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy zakotvila aj právomoc iných orgánov štátnej správy, ak tak ustanoví zákon, vydávať všeobecne záväzné právne predpisy. Zdalo sa, že opačná situácia nastala na miestnej úrovni, pokiaľ ide o miestnu štátnu správu, a to po ostatnej reforme miestnej štátnej správy 1) , keď sa špecializovaná štátna správa transformovala do roviny všeobecnej (integrovanej) koncepcie miestnej štátnej správy.
Po 1. októbri 2013 sa právotvornej činnosti ujali okresné úrady a v súlade s ustanovením § 5 zákona o organizácii miestnej štátnej správy vydávajú "vyhlášky" ako všeobecne záväzné právne predpisy miestnych orgánov štátnej správy. Pre objektívnosť sa žiada uviesť, že vecná pôsobnosť zákona o organizácii miestnej štátnej správy z hľadiska normotvorného, sa vzťahuje na celú miestnu štátnu správu a nielen na okresné úrady.
No

Související dokumenty

Súvisiace články

Legislatívna technika všeobecného záväzného nariadenia
Zmena VZN priamo na zasadnutí
Aplikácia miestneho poplatku za rozvoj v obci
Dotácia z obce
Vyúčtovanie príspevkov na cestovné
Dotácia CVČ mimo územia obce
VZN na originálne kompetencie
Spracovanie administratívy obecného zastupiteľstva, obecnej rady a komisií obecného zastupiteľstva
Praktické odporúčania pri spracovaní všeobecného záväzného nariadenia
Všeobecne záväzné nariadenia obce po 1. apríli 2018
Platnosť VZN v prípade jeho nezverejnenia na internetovej stránke obce
Opakované hlasovanie o všeobecne záväznom nariadení a jeho číslovanie
Zmena prílohy všeobecne záväzného nariadenia
Kvórum na zmenu všeobecne záväzného nariadenia
Postavenie súkromnej umeleckej školy
Určenie daňovníka z hľadiska práva k nehnuteľnosti
Obecné zastupiteľstvo a plán činnosti hlavného kontrolóra
Rozsah zverejnenia návrhu všeobecného záväzného nariadenia
Zmeny rozpočtu a VZN pri ich prerokovaní

Súvisiace otázky a odpovede

Miestny poplatok za uloženie KO v podzemných kontajneroch
Elektronické zasielanie faktúr a upomienok obcou občanom
VZN o vydávaní VZN
Dotácia z rozpočtu mesta pre vlastnú obchodnú spoločnosť
Starosta verzus obecné zastupiteľstvo
Poplatok za komunálny odpad
Terminológia pri vydávaní VZN
Postih za porušenie VZN
Určenie účinnosti VZN
Daň z nehnuteľnosti - protest proti rozhodnutiu
Účel použitej dotácie z obce
Účinnosť VZN
Financovanie školských zariadení obcou
Poplatok za hrobové miesta
Obmedzenie predaja alkoholu
Účastník účtovnej operácie na pokladničnom doklade
Odpustenie alebo zníženie poplatku
Posúdenie žiadosti poplatníka o zníženie alebo odpustenie poplatku
Výdavky z rozpočtu obce
Zníženie dane z nehnuteľnosti z dôvodu nedostatku finančných prostriedkov