Postavenie prednostu obecného úradu

Vydáno: 19 minút čítania

Zákonná úprava postavenia prednostu obecného úradu v zákone č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení") je dlhodobo neuspokojivá. Nedostatočná právna úprava vyvoláva interpretačné nejasnosti. Prednosta obecného úradu je zo strany obecného zastupiteľstva vnímaný ako "človek starostu". Príspevok analyzuje najdôležitejšie otázky spojené s právnym postavením prednostu obecného úradu.

Zákonodarca upravuje v § 17 zákona o obecnom zriadení fakultatívnu funkciu prednostu obecného úradu:
"Ak je v obci zriadená funkcia prednostu obecného úradu, obecný úrad vedie a jeho prácu organizuje prednosta. Prednostu vymenúva a odvoláva starosta."
Právna úprava postavenia prednostu obecného úradu v zákone o obecnom zriadení je pomerne stručná, pričom ani iný právny predpis status prednostu obecného úradu bližšie nekonkretizuje. V rovine návrhov na zmenu právnej úpravy je vhodné presadenie dôslednejšej zákonnej úpravy statusu prednostu obecného úradu, najmä pokiaľ ide o vymedzenie jeho vzťahu k obecnému zastupiteľstvu, pracovnoprávne postavenie a aspoň príkladný výpočet jeho úloh.
Fakultatívnosť funkcie prednostu obecného úradu spočíva v tom, že platná právna úprava nepredpisuje povinnosť zriadiť funkciu prednostu v žiadnej kategórii obcí. Neustanovuje sa, že by funkcia prednostu obecného úradu musela byť konštituovaná v obci s istým počtom obyvateľov alebo zamestnancov.
V obciach s väčším počtom zamestnancov môže byť zriadená funkcia prednostu obecného úradu. Ak teda starosta obce po dôslednom vyhodnotení relevantných skutočností dospeje k záveru, že je odôvodnená potreba konštituovania samostatného riadiaceho zamestnanca obecného úradu, rozhodne o zriadení funkcie prednostu obecného úradu.
Rozhodnutie starostu obce o zriadení funkcie prednostu obecného úradu sprevádza zodpovedajúca úprava rozpočtu obce obecným zastupiteľstvom. Táto úprava musí predchádzať uzatvoreniu pracovnej zmluvy s prednostom obecného úradu. Uzatvoreniu pracovnej zmluvy rovnako predchádza úprava organizačného poriadku obce vydávaného starostom obce.
Podpis pracovnej zmluvy medzi obcou a prednostom obecného úradu nemôže byť samostatným, ničím nepodmieneným úkonom starostu obce ako štatutárneho orgánu obce konajúceho v pracovnoprávnych vzťahoch obce. Naopak, ide o súbor na seba sukcesívne nadväzujúcich právnych skutočností, predovšetkým:
1.
rozhodnutie zamestnávateľa o organizačnej zmene (kompetencia starostu obce) v podobe zriadenia funkcie prednostu obecného úradu,
2.
zmena organizačného poriadku obce (kompetencia starostu obce) zohľadňujúca novú funkciu v štruktúre obecného úradu,
3.
zmena rozpočtu obce (kompetencia obecného zastupiteľstva) spočívajúca vo vymedzení objemu mzdových a ostatných materiálnych prostriedkov na činnosť prednostu obecného úradu,
4.

Související dokumenty

Súvisiace články

Náplň práce prednostu obecného úradu
Zriadenie funkcie prednostu obecného úradu
Odvolanie prednostu obecného úradu
Kompetencie prednostu obecného úradu
Vzťah poslancov k prednostovi obecného úradu
Funkcia prednostu obecného úradu a výberové konanie
Špecifiká niektorých funkcií zamestnancov obsadzovaných vymenovaním a voľbou
Pozícia prednostu obecného úradu
Skrátená pracovná doba zamestnanca na obecnom úrade
Pracovnoprávne postavenie prednostu obecného úradu
Odvolanie prednostu mestského úradu
Bezpečnosť spracúvania osobných údajov obcami podľa nariadenia o ochrane osobných údajov
Organizačný poriadok a organizačná zmena
Overenie zápisnice a jej zverejnenie
Obecný úrad a úrad samosprávneho kraja - nedostatky v legislatíve a praxi
Práca nadčas
Poslanec vyžadujúci informácie od zamestnancov
Odstupné odvolanému prednostovi úradu
Kompetencie starostu a obecného zastupiteľstva vo vzťahu k riadeniu obecného úradu

Súvisiace otázky a odpovede

Zastupovanie prednostu obecného úradu iným (vedúcim) zamestnancom obecného úradu
Energetický certifikát a rozpočtová položka
Prevádzková doba herne v obci
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj elektriny výnosový účet
Verejné obstarávanie
preplatenie pracovnej cesty.
Náklady na obecný traktor
Osobný záujem verejného funkcionára
N.o. a technické zhodnotenie majetku
Prenájom pozemku obce
Správne poplatky vyberané obcou podľa zákona č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v z. n. p.
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Dotácia od Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA)
Spotreba elektrickej energie - zariadenie poskytovateľa internetu
Doplnenie otázky - dotácia z PPA (5129)
Dlhopisový program - VODA SPIEVA
Záverečný účet obce
DPH
Zaradenie do platovej triedy