Poskytovanie dotácií alebo iných opatrení z prostriedkov obce

Vydáno: 18 minút čítania

Pre posúdenie, či je potrebné pri poskytnutí dotácie alebo iného opatrenia dodržať pravidlá štátnej, resp. minimálnej pomoci, je kľúčové posúdenie, či príjemca pomoci vykonáva hospodársku činnosť. Pravidlá štátnej pomoci sa totiž vzťahujú len na tie subjekty, ktoré vykonávajú hospodársku činnosť - ponuku tovarov alebo služieb, a to bez ohľadu na ich právne postavenie (hospodársku činnosť môže vykonávať aj neziskový subjekt), a spôsob, akým sú financované. Činnosť, na ktorú má byť poskytnutá pomoc, sa vždy posudzuje, či je hospodárskou činnosťou. Takýto subjekt, ktorý ju vykonáva, potom označujeme za podnik. Ak žiadateľ o pomoc vykonáva hospodárske aj nehospodárske činnosti, považuje sa za podnik len v súvislosti s vykonávaním hospodárskej činnosti a pravidlá štátnej pomoci sa vzťahujú iba na pomoc na hospodárske činnosti. Príjmy na hospodárske, resp. nehospodárske činnosti musia byť oddelené a účtované na základe zásad nákladového účtovníctva, resp. tieto činnosti musia byť oddelené. Pri fyzickej osobe, ktorá je spoločníkom alebo akcionárom právnickej osoby treba posúdiť, či táto osoba vykonáva alebo nevykonáva hospodársku činnosť spočívajúcu v ponuke tovarov alebo služieb.

Štátna pomoc
je v Zmluve o fungovaní Európskej únie (ďalej len "ZFEÚ") definovaná ako pomoc, ktorá:
-
je poskytovaná členským štátom alebo zo štátnych prostriedkov v akejkoľvek forme (za štátne prostriedky sa považujú všetky verejné zdroje, teda aj prostriedky z rozpočtu obce),
-
narúša hospodársku súťaž alebo hrozí jej narušením,
-
selektívne zvýhodňuje určitých podnikateľov alebo výrobu určitých druhov tovaru,
-
ovplyvňuje (aj potenciálne), obchod medzi členskými štátmi EÚ.
Tieto kritériá sa nazývajú aj test štátnej pomoci a musia byť splnené kumulatívne.
V prípade poskytnutia pomoci na vykonávanie hospodárskej činnosti a pri splnení uvedených kritérií štátnej pomoci ide o poskytnutie
štátnej pomoci
alebo
minimálnej pomoci
.
Na jednotlivé účely pomoci (napr. regionálnu pomoc, pomoc na kultúru) sú stanovené limity, resp. stropy v príslušných predpisoch buď ako intenzita (percentuálny podiel z oprávnených nákladov), alebo určením maximálnej výšky pomoci.
Poskytnutú pomoc treba zaregistrovať do Centrálneho registra: http://sempsecure.kti2dc.sk. Ak poskytovateľ pomoci ešte nie je zaregistrovaný, je potrebné tak urobiť na uvedenej stránke cez registráciu: žiadosť o zriadenie/zrušenie/zmena prístupu používateľa IS SEMP. Po vyplnení formulára je potrebné ho zaslať do DataCentra, ktoré následne pridelí príslušné prístupové mená a heslá. Potom je možné zaznamenať údaje do Registra minimálnej pomoci, resp. Registra štátnej pomoci. Pri minimálnej pomoci je potrebné opatrenie zaevidovať už pri podaní žiadosti o stanovisko. Poskytnutú pomoc je potrebné zaznamenať do 5 pracovných dní odo dňa poskytnutia pomoci. Nedo­držanie tejto lehoty je porušením zákona č. 358/2015 Z.z. o úprave niektorých vzťahov v oblasti štátnej pomoci a minimálnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o štátnej pomoci) v z. n. p (ďalej len "zákon o štátnej pomoci").
 
Minimálna pomoc

Související dokumenty

Súvisiace články

Výkon verejných právomocí a základné znaky štátnej pomoci
Financovanie športu obcami z hľadiska štátnej pomoci
Odpustenie sankcie alebo povolenie úľavy zo sankcie pri daniach z hľadiska štátnej pomoci
Pomoc štátu zamestnávateľom počas COVID-19
Financovanie športu z verejných zdrojov
Vklad prostriedkov obce do základného imania súkromnej obchodnej spoločnosti
Budúci predaj pozemkov vo vlastníctve obce za pevnú cenu a nedovolená štátna pomoc
Prenájom a predaj nehnuteľného majetku obce a štátna pomoc
Zverejňovanie v praxi organizácií samosprávy
Aktivácia dlhodobého majetku v príspevkových organizáciách
Rozpočtové hospodárenie a účtovníctvo obce a rozpočtovej organizácie
Zatriedenie a účtovanie výdavkov na opravu
Účtovanie rezervného fondu, peňažných fondov v obciach a VÚC
Dotácia z obce
Ocenenie majetku obce
Vyúčtovanie príspevkov na cestovné
Ekonomická klasifikácia
Malé obce – kontrola zameraná na evidenciu a nakladanie s pozemkami
Návratné zdroje financovania v podmienkach územnej samosprávy od 1. januára 2017

Súvisiace otázky a odpovede

Štátny príspevok počas pandémie Covid -19
Účtovanie - poskytnutie návratnej finančnej pôžičky zo ŠR pre obce
Energetický certifikát a rozpočtová položka
Pracovný pomer pre študenta s dennou, individuálnou formou študia
Prevádzková doba herne v obci
Povinnosti s. r. o. pri otvorení prevádzky
Predaj elektriny výnosový účet
Verejné obstarávanie
preplatenie pracovnej cesty.
Náklady na obecný traktor
Osobný záujem verejného funkcionára
Účtovanie stravných lístkov
Účtovanie stravných lístkov
Dve pracovné pozície na jednu pracovnú zmluv
N.o. a technické zhodnotenie majetku
Prenájom pozemku obce
Správne poplatky vyberané obcou podľa zákona č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v z. n. p.
Účtovanie kúpy auta obcou na základe kúpnej zmluvy od FO
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Súlad uvedenia smernice v pracovnej zmluve so Zákonníkom práce