Účtovanie zamestnaneckých výhod v organizáciách štátnej správy a samosprávy

Vydáno: 19 minút čítania

Poskytovanie zamestnaneckých výhod je zamerané na profesijný a osobnostný rast zamestnancov, podporu rodiny, sociálnu starostlivosť, starostlivosť o zdravie a regeneráciu pracovnej sily. V praxi často vzniká otázka, ako posudzovať zamestnanecké výhody z hľadiska účtovníctva. Poskytovanie zamestnaneckých výhod je upravené osobitnými predpismi, kolektívnou zmluvou, vnútorným predpisom zamestnávateľa, pracovnou zmluvou alebo inou zmluvou uzatvorenou medzi zamestnancom a zamestnávateľom. Jedným zo základných pilierov v oblasti starostlivosti o zamestnanca je tvorba a použitie sociálneho fondu zamestnávateľa.

Účtovanie sociálneho fondu

Právnou normou upravujúcou tvorbu a použitie sociálneho fondu je zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov v z. n. p. (ďalej len „zákon o sociálnom fonde“).

Tvorbu sociálneho fondu, jeho výšku, použitie fondu, podmienky poskytovania príspevkov zo sociálneho fondu zamestnancom a spôsob preukazovania výdavkov zamestnancom dohodne zamestnávateľ s odborovým orgánom v kolektívnej zmluve alebo upraví vo vnútornom predpise, v prípade, ak u neho nepôsobí odborová organizácia.

Sociálny fond povinne tvoria zamestnávatelia v rozsahu a za podmienok určených zákonom o sociálnom fonde, ktorými podľa § 2 zákona sú:

  • právnické osoby so sídlom na území Slovenskej republiky alebo
  • fyzické osoby s miestom trvalého pobytu alebo miestom podnikania na území Slovenskej republiky,

ktoré zamestnávajú zamestnanca, resp. zamestnancov v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu.

Právnickou osobou, ktorá je zamestnávateľom, môže byť:

  • obchodná spoločnosť – verejná, komanditná, akciová, spoločnosť s ručením obmedzeným,
  • družstvo – spotrebné, výrobné, bytové, poľnohospodárske,
  • štátny podnik, rozpočtová a príspevková organizácia, banka, poisťovňa,
  • občianske združenie, záujmové združenie, nezisková organizácia, cirkev, politická strana alebo hnutie,
  • účelové združenie – nadácia, fond,
  • obec, vyšší územný celok,

ak zamestnáva aspoň jedného zamestnanca v pracovnom pomere alebo obdobnom pracovnom vzťahu. Obdobným pracovným vzťahom sa rozumie napr. štátna služba podľa zákona č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len „zákon o štátnej službe“), štátna služba podľa zákona č. 73/1998 Z. z. o štátnej službe príslušníkov Policajného zboru, Slovenskej informačnej služby, Zboru väzenskej a justičnej stráže SR a Železničnej polície v z. n. p., štátna služba podľa zákona č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v z. n. p. a pod.

U zamestnávateľa, ktorého činnosť nie je zameraná na dosahovanie zisku, sa sociálny fond povinne tvorí vo výške 0,6 % zo základu, podľa § 4 zákona o sociálnom fonde. Vo výške 1 % zo základu sa tvorí v prípade, ak to umožňuje rozpočet. Zamestnávateľ v rámci realizácie svojej sociálnej politiky poskytuje zamestnancom zo sociálneho fondu v súlade s § 7 zákona o sociálnom fonde príspevky na:

  • stravovanie zamestnancov nad rámec ustanovený § 152 zákonom č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v z. n. p. (ďalej len „Zákonník práce“),
  • dopravu do zamestnania a späť,
  • účasť na kultúrnych a športových podujatiach,
  • rekreácie a služby, ktoré zamestnanec využíva na regeneráciu pracovnej sily (okrem príspevkov na rekreáciu podľa § 152a Zákonníka práce),
  • zdravotnú starostlivosť,
  • sociálnu výpomoc a peňažné pôžičky,
  • doplnkové dôchodkové sporenie okrem príspevku na doplnkové dôchodkové sporenie, ktorý je povinný platiť zamestnávateľ,
  • ďalšiu realizáciu podnikovej sociálnej politiky v oblasti starostlivosti o zamestnancov.

Prostriedky sociálneho fondu nie je možné použiť na účely odmeňovania za prácu.

Účtovanie na účte sociálneho fondu

Text účtovného prípadu

MD

D

Povinný prídel a ďalší prídel do sociálneho fondu – predpis

527

Související dokumenty

Súvisiace články

Stravovanie zamestnancov školy nielen z pohľadu účtovníctva
Účtovanie stravovania prostredníctvom elektronických kariet
Stravovanie zamestnancov štátnych ROPO a spôsoby jeho účtovania
Účtovanie stravy dôchodcov
Účtovanie stravovacích poukážok (gastrolístkov) a finančného príspevku na stravovanie od 1. januára 2022
Obstaranie stravných lístkov a cenín v obci
Preplatky z ročného zúčtovania zdravotného poistenia
Účtovanie vráteného poistného
Účtovanie miezd za mesiac december v obciach, v rozpočtových a príspevkových organizáciách zriadených obcou
Účtovné prípady súvisiace so šírením ochorenia COVID-19
Účtovanie finančného príspevku na úhradu časti mzdy zamestnanca materskej školy
Účtovanie osobných ochranných pracovných pomôcok
Účtovanie školského stravovania
Účtovanie stravného
Účtovanie vráteného garančného poistenia
Účtovníctvo rozpočtových organizácií a postupy účtovania (V.)
Škoda a manko v účtovníctve štátnych rozpočtových organizácií
Vybrané prípady účtovania v zriaďovateľskej pôsobnosti
Vedenie a čerpanie sociálneho fondu

Súvisiace otázky a odpovede

Čo je originál priepustky od lekára (papierová forma) podľa zákona o účtovníctve? A podľa Zákonníka práce?
Príspevok zamestnávateľa na poistenie zamestnanca
Stravovanie zamestnancov vo vlastnej reštaurácii
Účtovanie stravných lístkov
Účtovanie stravných lístkov
Nárok na stravné
Poskytnutie príspevku na dovolenku
Strava zamestnancov vo vlastnom stravovacom zariadení
Dohoda o zrážkach zo mzdy
Príplatok na stravné
Čerpanie sociálneho fondu v RO obce
Príspevok na stravovanie
Stravovanie zamestnancov
Analytický účet sociálneho fondu
Tvorba sociálneho fondu
Stravné lístky
Tvorba sociálneho fondu
Sociálny fond a vstupenka na muzikál
Tvorba sociálneho fondu a spoločník v s.r.o.
Hodnota stravných lístkov