Kontraktačná povinnosť obce vo verejnom obstarávaní

Vydáno: 26 minút čítania

Príspevok analyzuje jednu z oblastí tzv. nevrchnostenskej správy obce, a to oblasť verejného obstarávania. Vstup obce do obchodnoprávnych alebo občianskoprávnych vzťahov, širšie civilných vzťahov, nie je výkonom verejnej správy. Verejné obstarávanie je jednou z dominantných nevrchnostenských aktivít verejnej správy a dlho­dobo púta pozornosť odbornej, ba i širšej občianskej verejnosti. Svojou komplexnosťou, dynamickosťou vývoja právnej úpravy a zložitosťou spôsobuje množstvo nevyjasnených právno-aplikačných otázok ústiacich do početných súdnych sporov. Ťažiskovo sa pozornosť venuje parciálnej otázke verejného obstarávania, a to existencii alebo neexistencii kontraktačnej povinnosti obce po vykonanom verejnom obstarávaní.

Kontraktačná povinnosť obce vo verejnom obstarávaní
doc. JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Advokát www.tekeli.sk
Vstup obce do obchodnoprávnych alebo občianskoprávnych vzťahov, širšie civilných vzťahov, nie je výkonom verejnej správy. Obec v civilných vzťahoch nevystupuje ako nositeľ verejnej moci. Ide teda o nevrchnostenskú činnosť. Napriek tomuto podlieha účasť obce v civilných vzťahoch, napr. pri uzatváraní kúpnych zmlúv, nájomných zmlúv, zmlúv o dielo, koncesných zmlúv, zmlúv o poskytovaní služieb, etc. prísnej právnej regulácii. Dôvodom je, že ak obec vstupuje do civilnoprávnych vzťahov, nakladá s verejným majetkom.
Pregnantne to vyjadril Ústavný súd SR v náleze sp. zn. III. ÚS 389/08 z 1. apríla 2009:
"Majetok obce ako majetok verejnoprávnej korporácie, slúžiaci predovšetkým na plnenie jej úloh daných kompetenciami pri výkone samosprávy, ktoré sa realizujú v prospech jednotlivých subjektov práva, majúcich k územiu obce právne relevantný vzťah, nemožno z hľadiska právneho režimu nakladania s ním porovnávať s majetkom iných subjektov súkromného práva."
K právnym inštitútom limitujúcim vstup obce do civilnoprávnych vzťahov patria najmä:
-
verejnoprospešný účel použitia majetku obce;
-
rozdelenie kompetencií orgánov obce pri vstupe do civilného právneho vzťahu;
-
garancia foriem vnútornej a vonkajšej kontroly;
-
inštitút slobodného prístupu k informáciám a
-
proces verejného obstarávania pred vstupom do civilného právneho vzťahu.
Spôsob financovania a rozpočtové hospodárenie slovenských obcí je dlhodobo nastavené tak, že vlastné príjmy obcí sú zásadne plne dostačujúce na krytie bežných výdavkov obce. Pri realizácii významnejších kapitálových investícií sú však slovenské obecné samosprávy odkázané na financovanie formou nenávratných finančných výpomocí z externých zdrojov. Základnými zdrojmi financovania kapitálových investícií obcí sú prostriedky zo štrukturálnych fondov Európskej únie alebo nenávratné finančné výpomoci zo štátneho rozpočtu. Keďže ide o verejné externé zdroje, navyše spravidla vo vysokých objemoch, použitie prostriedkov zo štrukturálnych fondov Európskej únie alebo nenávratných finančných výpomocí zo štátneho rozpočtu (ďalej len "NFP") obcami podlieha prísnemu režimu verejného obstarávania.
Proces verejného obstarávania je detailne regulovaný v zákone č. 343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "zákon o verejnom obstarávaní"). Podľa § 2 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní:
"Verejné obstarávanie sú pravidlá a postupy podľa tohto zákona, ktorými sa zadávajú zákazky, koncesie a súťaže návrhov."
Obce sú verejnými obstarávateľmi podľa § 7 ods. 1 písm. b) z

Související dokumenty

Súvisiace články

Základná finančná kontrola pri disponovaní s majetkom
Kapitálové výdavky pri verejnom obstarávaní v obci
Predkladanie výsledkov vyhodnocovania hospodárenia územnej samosprávy
Ako súvisí novela zákona o eurofondoch s „malou“ novelou zákona o verejnom obstarávaní
Národný potravinový katalóg
Použitie rezervného fondu
Nový zákon o verejnom obstarávaní a verejné obstarávanie v praxi škôl
Zmluva s dodávateľom energie - verejné obstarávanie
Účtovanie finančnej zábezpeky v obciach a v ich rozpočtových a príspevkových organizáciách
Vzor smernice o verejnom obstarávaní (I.)
Vzor smernice o verejnom obstarávaní (II.)
K novele zákona o finančnej kontrole a vnútornom audite
Zákonnosť a transparentnosť prevodov majetku obce
Elektronické trhovisko v praxi z hľadiska verejného obstarávateľa
Kontrola zverejňovania zmlúv, objednávok a faktúr
Kontrola zverejňovania súhrnných správ podľa zákona o verejnom obstarávaní
Zásadné zmeny pri zadávaní zákaziek s využitím elektronického trhoviska účinné od 2. augusta 2021
Obecné zastupiteľstvo a verejné obstarávanie
Možnosti zmeny zmluvnej ceny vo verejnom obstarávaní pre mimoriadne okolnosti

Súvisiace otázky a odpovede

Verejné obstarávanie
Verejné obstarávanie
Obecné zastupiteľstvo a verejné obstarávanie
Rámcové dohody na opakované dodanie tovaru
Verejné obstarávanie v prípade odstránenia havarijného stavu
Blízka osoba
Obchodná verejná súťaž
Použitie rezervného fondu
Účtovanie nákladov na verejné obstarávanie
Ekonomická klasfikácia výdavkov súvisiacich s projektami
Určenie druhu rizika podľa Postupov účtovania v PÚ
Stavba telocvične obcou pre školu
Správne poplatky vyberané obcou podľa zákona č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch v z. n. p.
Účtovanie kúpy auta obcou na základe kúpnej zmluvy od FO
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Súlad uvedenia smernice v pracovnej zmluve so Zákonníkom práce
Dotácia od Pôdohospodárskej platobnej agentúry (PPA)
Spotreba elektrickej energie - zariadenie poskytovateľa internetu
Doplnenie otázky - dotácia z PPA (5129)
Dlhopisový program - VODA SPIEVA

Súvisiace predpisy

343/2015 Z.z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov