Štátny stavebný dohľad a štátny vodoochranný dozor so zameraním na domové studne

Vydáno: 28 minút čítania
Štátny stavebný dohľad a štátny vodoochranný dozor so zameraním na domové studne
Doc. JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Advokát.
Vzhľadom na zvýšenie cien vody dodávanej verejným vodovodom je v súčasnosti typický aj opätovný rast využívania odberu podzemných vôd vlastnými studňami obyvateľov obce. Studňa je vodnou stavbou a odber podzemnej vody je osobitným užívaním vôd, ktorých uskutočňovanie podlieha povoľovacím konaniam. V podmienkach Slovenska sú však zväčša domové studne fakticky nepovolenými stavbami a odber podzemnej vody prostredníctvom nich je nepovolený. Obce ako vecne príslušné orgány štátnej vodnej správy sú povinné kontrolovať a vyvodzovať administratívno - právnu zodpovednosť voči stavebníkom studní. Pre obce je však táto úloha náročná, keďže musia paralelne uplatniť právnu úpravu dvoch právnych predpisov, a to zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon") a zákona č. 364/2004 Z.z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch (vodný zákon) v z. n. p. (ďalej len "vodný zákon"). Cieľom príspevku je predstaviteľom obcí vysvetliť túto zložitú právnu úpravu, objasniť pojmy a princípy, na ktorých je vybudovaná, a to tak, aby následne dokázali zákonné ustanovenia v praktickej rovine správne aplikovať. Bez znalosti týchto východiskových poznatkov nedokážu obce vyvodiť administratívnu zodpovednosť voči stavebníkom nepovolených studní tak, aby ich rozhodnutia obstáli v prípadnom odvolacom a súdnom prieskume.
Obec a štátny stavebný dohľad a štátny vodoochranný dozor
Právny inštitút štátneho stavebného dohľadu má svoju normatívnu úpravu v deviatom oddiely druhej časti v ustanoveniach § 98 až § 104 stavebného zákona. Sankcie sú obsiahnuté v právnej úprave tretej časti stavebného zákona pojednávajúcej o priestupkoch, iných správnych deliktoch a o lehotách na ukladanie pokút a o výnosoch z pokút.
Právny inštitút štátneho vodo - ochranného dozoru je upravený v deviatej časti v ustanoveniach § 66 až 68 vodného zákona. Vodný zákon upravuje ako súčasť štátneho vodoochranného dozoru aj špecifický inštitút odborného technicko - bezpečnostného dozoru nad vodnými stavbami, ktorý vykazuje určité špecifiká, najmä čo do svojho predmetu. Orgány štátnej vodnej správy vykonávajú odborný technicko - bezpečnostný dozor nad vodnými stavbami, ktorých stav by mohol ohroziť bezpečnosť osôb alebo majetku. Dozerajú najmä na to, ako vlastníci alebo užívatelia týchto vodných stavieb zabezpečujú na nich odborný technicko - bezpečnostný dohľad a vykonávajú potrebné opatrenia na ich bezpečnosť.
Vo vzťahu k vodným stavbám používa stavebný zákon pojem štátny stavebný
"dohľad"
a vodný zákon pojem štátny vodoochranný
"dozor
". V právnej teórii medzi pojmami
dohľad
a
dozor
existujú principiálne rozdiely, ale na účely praxe postačuje poznatok, že použitie pojmu dohľad v stavebnom zákone a dozor vo vodnom zákone je iba legislatívnou nepresnosťou a výrazom legislatívnej tradície.
Z hľadiska charakteru činností predstavujú oba inštitúty - tak štátny stavebný dohľad, ako aj štátny vodoochranný dozor - čo do podstaty administratívny (správny) dozor. Sú prejavom špecifickej formy kontroly vo verejnej správe vo vzťahu k adresátom verejnej správy, t.j. stavebníkom studní a osobám, odoberajúcim podzemnú vodu prostredníctvom nich.
V najvšeobecnejšom chápaní možno oba analyzované inštitúty podradiť pod pojem kontrola vo verejnej správe. Ide teda o proces, ktorým sa zisťuje a hodnotí, či a ako činnosť právnických a fyzických osôb podliehajúcich kontrole (stavebníkov vodných stavieb) zodpovedá požiadavkám, ktoré sú určené v právnych normách alebo v rozhodnutiach vydaných na ich vykonanie.
Zákonodarcom zvolené legálne označenie štátneh