Zmeny úloh obcí voči hazardným hrám od 1.1.2017 a 1.1.2018

Vydáno: 37 minút čítania
Zmeny úloh obcí voči hazardným hrám od 1.1.2017 a 1.1.2018
Doc. JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Miroslava
Rusnáková
V očiach verejnosti v súčasnosti prevláda vnímanie významu slovenských obcí najmä na úseku rozvoja komunálnej infraštruktúry. Do popredia sa dostáva výstavba chodníkov, správa miestnych a účelových komunikácií, výstavba a rekonštrukcia stavieb vo vlastníctve obcí a pod. Významnou úlohou obcí je však aj podpora a regulácia činností v oblasti duchovnej a telesnej kultúry svojich obyvateľov. Podľa § 4 ods. 3 písm. h) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p. (ďalej len "zákon o obecnom zriadení"): "Pri samospráve obec ... utvára a chráni zdravé podmienky a zdravý spôsob života a práce obyvateľov obce ... utvára podmienky na ... kultúru, osvetovú činnosť, záujmovú umeleckú činnosť, telesnú kultúru a šport." Predkladaný príspevok analyzuje jeden z okruhov spoločenských vzťahov, kde zákonodarca zakotvil významné oprávnenia obce s cieľom dosahovania zdravého spôsobu života jej obyvateľov. Touto oblasťou je právna regulácia hazardu na území obce.
Povaha pôsobnosti obce voči hazardu
Pôsobnosť obce na úseku regulácie hazardných hier je samosprávnou kompetenciou obce a nie preneseným výkonom štátnej správy. Táto skutočnosť vyplýva z generálnej klauzuly § 4 ods. 4 zákona o obecnom zriadení:
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
"Ak zákon pri úprave pôsobnosti obce neustanovuje, že ide o výkon prenesenej pôsobnosti štátnej správy, platí, že ide o výkon samosprávnej pôsobnosti obce."
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Povahu samosprávnej kompetencie obcí na úseku hazardu judikoval zhodne aj Ústavný súd SR v náleze sp. zn. PL. ÚS 4/2016-125 z 10. mája 2017.
Hazard predstavuje tiež
"formu kultúry"
, teda vypĺňania voľného času obyvateľstva spojeného s dosahovaním napätia. V súčasnosti je však hazard vnímaný ako
negatívny sociopatogénny jav
a vedú sa
rozsiahle diskusie
o zákaze hazardných hier na území obcí v Slovenskej republike. Faktormi odôvodňujúcimi neustále sprísňovanie právnej regulácie hazardu sú najmä ochrana spotrebiteľa, prevencia kriminality, ochrana verejnej morálky a ochrana rodín hráčov.
V protiklade negatívnym spoločenským vplyvom hazardných hier
stojí ekonomický záujem obcí
na príjmoch plynúcich z hazardu do rozpočtu slovenských obcí. Tento ekonomický faktor má za následok, že drvivá väčšina slovenských obcí k zákazu hazardu na svojom území dosiaľ nepristúpila. Ako príklady obcí zavádzajúce zákaz hazardu možno uviesť napr. obec Beluša alebo mesto Dolný Kubín.
Dôsledkom právnych i širších celospoločenských diskusií
"pre a proti hazardu"
početné legislatívne zmeny
vo vzťahu ku kompetenciám obcí voči hazardu na ich území v období od 1. januára 2013 až do 1. januára 2017, kde za tri roky nadobudlo účinnosť celkom šesť noviel
zákona č. 171/2005 Z.z. o hazardných hrách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p.
(ďalej len "zákon o hazardných hrách"). Vybrané ustanovenia zákona o hazardných hrách sa stali aj predmetom súdneho prieskumu Ústavného súdu SR o ich súlade s Ústavou SR č. 460/1992 Zb. v znení neskorších ústavných zákonov (ďalej len "Ústava SR") voči niektorým týmto zmenám.
Právna úprava hazardu
Právna úprava hazardu v platnom právnom poriadku je obsiahnutá predovšetkým v zákone o hazardných hrách. Zákon o hazardných hrách v súčasnosti predstavuje rozsiahlu "kvázi kodifikáciu" hazardu. Príspevok sa zameriava výlučne na časti týkajúce sa vzťahu obcí a jej kompetencií voči hazardným hrám.
Zásadnou novelou pre obce je posledná veľká novela zákona o hazardných hrách publikovaná v Zbierke zákonov pod číslom
386/2016 Z.z.
(ďalej len "novela č. 386/2016 Z.z.").
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Novela č. 386/2016 Z.z. je:
-
účinná od 1. januára 2017 ako celok