Financovanie amatérskych športovcov a športových klubov v obci

Vydáno: 33 minút čítania
Financovanie amatérskych športovcov a športových klubov v obci
Doc. JUDr.
Jozef
Tekeli
PhD.
Advokát
Dňa 1. januára 2016 nadobudol účinnosť zákon č. 440/2015 Z.z. o športe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. (ďalej len "ZoŠ"). ZoŠ predstavuje po veľmi dlhom čase tak potrebnú "kodifikáciu športového práva", pričom nahradil prežitú a nedostatočnú úpravu telesnej kultúry rozptýlenú vo viacerých právnych predpisoch, najmä v zákone č. 300/2008 Z.z. o organizácii a podpore športu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Prijatím ZoŠ vzniklo samostatné právne odvetvie "športové právo". Príspevok sa zameriava iba na analýzu úlohy obcí vo vzťahu k športu.
Pôsobnosť obcí vo vzťahu k športu vymedzuje § 64 ZoŠ:
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
"Obec pri výkone samosprávy
a)
vypracúva koncepciu rozvoja športu na podmienky obce,
b)
podporuje výstavbu, modernizáciu, rekonštrukciu, údržbu a prevádzkovanie športovej infraštruktúry v obci v spolupráci so športovými organizáciami,
c)
zabezpečuje využívanie športovej infraštruktúry v základných školách, ktorých je zriaďovateľom, a športovej infraštruktúry vo vlastníctve alebo v správe obce na šport pre všetkých so zameraním na mládež najviac za náklady s tým spojené,
d)
môže zriadiť so športovým zväzom a športovým klubom športové stredisko na vykonávanie športu pre všetkých so zameraním na mládež pod vedením športového odborníka,
e)
podporuje organizovanie súťaží športu pre všetkých a športu zdravotne postihnutých v obci,
f)
podieľa sa na vytváraní podmienok na vykonávanie športu pre všetkých a športu zdravotne postihnutých v obci,
g)
oceňuje športovcov a športových odborníkov pôsobiacich v obci."
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Viaceré obce na splnenie citovaných úloh vynakladajú výrazné finančné prostriedky. Podpora športu na obecnej úrovni má aj svoj komunálno-politický rozmer. Športová komunita je významným voličským potenciálom. "Priaznivci športu" veľmi často ovplyvňujú výsledok voľby starostu obce a športovci majú takmer vždy svoje zastúpenie v obecných zastupiteľstvách ako poslanci. Pri výkone získaných mandátov môžu títo reprezentanti presadzovať jednu zo základných samosprávnych funkcií obce podľa § 4 ods. 3 písm. h) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v z. n. p., t.j. podporu telesnej kultúry a zdravého spôsobu života obyvateľov.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Tento cieľ a presadzovanie záujmov sú plne legitímne, ale ak športový klub nakladá s finančnými prostriedkami poskytnutými od obce, tak nakladá s verejnými prostriedkami, a toto nakladanie musí byť:
-
hospodárne
- napr. bolo by plytvaním, ak v oblastnej VII. futbalovej lige by boli z verejných zdrojov kúpené kopačky za 330 €,
-
zákonné
- napr. musia byť dodržané prípustné právne formy vyplácania odmien športovcom a
-
kontrolované zo strany obce.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Rozsah kontroly športových klubov zo strany obce
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-