Tvorbu a použitie sociálneho fondu upravuje zákon č. 152/1994 Z. z. o sociálnom fonde a o zmene a doplnení zákona č. 286/1992 Zb. o daniach z príjmov v z. n. p. (ďalej len „zákon o sociálnom fonde“). Sociálny fond je fond zamestnávateľa na realizáciu jeho sociálnej politiky v oblasti starostlivosti o svojich zamestnancov. Tvorbu sociálneho fondu, výšku a použitie sociálneho fondu, podmienky poskytovania príspevkov zo sociálneho fondu zamestnancom a spôsob preukazovania výdavkov zamestnancov si obce, rozpočtové a príspevkové organizácie dohodnú v kolektívnej zmluve, a ak v týchto subjektoch nepôsobí odborová organizácia (čo je málo pravdepodobné), upravia tieto podmienky vo vnútornom predpise.
Tvorba sociálneho fondu
Povinnosť tvoriť sociálny fond má každý zamestnávateľ. Zamestnávateľom je podľa zákona o sociálnom fonde právnická osoba so sídlom na území Slovenskej republiky alebo fyzická osoba s miestom trvalého pobytu alebo miestom podnikania na území Slovenskej republiky, ktorá zamestnáva zamestnanca v pracovnom pomere alebo v obdobnom pracovnom vzťahu. Zamestnávateľom je teda podľa tejto zákonnej definície aj obec, rozpočtová a príspevková organizácia.
Sociálny fond sa tvorí ako úhrn:
- povinného prídelu vo výške 0,6 % až 1 % zo zákonom stanoveného základu; základom na určenie ročného prídelu do sociálneho fondu je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za kalendárny rok; základom na určenie mesačného prídelu do sociálneho fondu je súhrn hrubých miezd alebo platov zúčtovaných zamestnancom na výplatu za príslušný kalendárny mesiac,
- ďalšieho prídelu vo výške
- dohodnutej v kolektívnej zmluve alebo vo vnútornom predpise, najviac vo výške 0,5 % zo zákonom stanoveného základu alebo
- sumy potrebnej na poskytnutie príspevkov na úhradu výdavkov na dopravu do zamestnania a späť zamestnancom, ktorí spĺňajú zákonom stanovené podmienky, najviac však vo výške 0,5 % zo zákonom stanoveného základu,
c. ďalších zdrojov sociálneho fondu, ktorými sú napríklad zdroje podľa iných všeobecne záväzných právnych predpisov, dary, dotácie a príspevky poskytnuté zamestnávateľovi do sociálneho fondu; ak zamestnávateľ vytvára zisk, môže prispievať do sociálneho fondu prídelmi z použiteľného zisku.
Zo zákonných podmienok tvorby sociálneho fondu je zrejmé, že sa sociálny fond rozdielne tvorí v závislosti od toho, či je zamestnávateľ podnikateľským subjektom alebo nie a rozlišuje sa aj skutočnosť, či je alebo nie je u zamestnávateľa uzatvorená kolektívna zmluva.
Upozornenie: Obce, rozpočtové a príspevkové organizácie sú subjektmi verejnej správy a pri tvorbe sociálneho fondu určia rozpätie povinného prídelu do sociálneho fondu v rámci možnost9 svojho rozpočtu.
Upozornenie: Obce, rozpočtové a príspevkové organizácie sú zamestnávateľmi, ktorých pracovnoprávne vzťahy upravuje zákon č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme v z. n. p. a zákon č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v z. n. p. Pre kolektívne vyjednávanie sa podporne aplikujú aj na tieto pracovnoprávne vzťahy ustanovenia zákona č. 2/1991 Zb. o kolektívnom vyjednávaní v z. n. p., ktoré sa uplatňujú aj v prípade kolektívneho vyjednávania pri výkone práce vo verejnom záujme. Podľa citovaného zákona kolektívna zmluva je aj kolektívna zmluva vyššieho stupňa uzavretá pre zamestnávateľov, ktorí pri odmeňovaní postupujú podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri vý