Právna úprava iných reklamných prostriedkov a zariadení

Vydáno: 31 minút čítania

Tento článok sa venuje iným reklamným, informačným a propagačným prostriedkom a zariadeniam, než sú reklamné stavby podliehajúce povoleniu podľa zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v z. n. p. (ďalej len "stavebný zákon").

Právna úprava iných reklamných prostriedkov a zariadení
JUDr.
Helena
Spišiaková
Na území obce sa totiž často umiestňujú (vylepujú) na rôznych verejne viditeľných miestach všelijaké tabule, plachty, plagáty, pútače, letáky a ďalšie väčšinou tlačené prostriedky. Tieto slúžia najmä ako nosiče informácií, na reklamu, propagáciu, inzerciu a tiež v rámci predvolebnej kampane.
Tieto prostriedky a zariadenia, ktoré
nemajú charakter reklamných stavieb
podľa § 43 ods. 2
stavebného zákona, nepatria do náplne činnosti stavebného úradu
.
Reklamné prostriedky a zariadenia sú v právnych predpisoch upravené len okrajovo a práve nedostatočná zákonná úprava spôsobuje obciam v praxi problémy.
 
Predvolebná kampaň
S umiestňovaním tlačených prostriedkov nepochybne súvisí aj vylepovanie plagátov v rámci predvolebnej kampane, ktorú od 1.7.2015 upravuje
zákon č. 181/2014 Z.z. o volebnej kampani
a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z.z. o politických stranách a politických hnutiach v z. n. p. (ďalej len "zákon o volebnej kampani").
Umiestňovanie volebných plagátov
upravuje
§ 16
zákona o volebnej kampani nasledovne:
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Obec
, v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a v meste Košice mestská časť,
všeobecne záväzným nariadením vyhradí miesta a ustanoví podmienky na umiestňovanie volebných plagátov na verejných priestranstvách počas volebnej kampane
pre voľby do Národnej rady Slovenskej republiky, voľby do Európskeho parlamentu, voľby do orgánov samosprávnych krajov a voľby do orgánov samosprávy obcí. Vyhradená plocha musí zodpovedať zásadám rovnosti kandidujúcich subjektov.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Zákon o volebnej kampani obsahuje aj nové skutkové podstaty
priestupkov
a napr. podľa
§ 20 ods. 1 písm. a)
:
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Priestupku sa dopustí ten, kto po uplynutí času podľa § 2 ods. 2
na verejne prístupnom mieste
propaguje politickú stranu alebo kandidáta vo voľbách, najmä slovnými prejavmi,
umiestňovaním volebných plagátov
alebo poskytovaním vecných darov.
*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*-*
Za priestupok uloží
okresný úrad
pokutu vo výške
od 300 eur do 1 000 eur
. Priestupok sa vzťahuje
len na obdobie moratória
na volebnú kampaň, pretože podľa § 2 ods. 2 zákona o volebnej kampani začína
volebná kampaň
dňom uverejnenia rozhodnutia o vyhlásení volieb v Zbierke zákonov Slovenskej republiky a
končí 48 hodín predo dňom konania volieb
.
Správne delikty
upravuje § 19 zákona o volebnej kampani a pokuty politickým stranám a ďalším subjektom ukladá Štátna komisia pre voľby a kontrolu financovania politických strán alebo Ministerstvo vnútra SR.
V súvislosti so všeobecne záväzným nariadením (ďalej len "VZN") o podmienkach na umiestňovanie volebných plagátov (ktoré obec schváli podľa § 16 zákona o volebnej kampani) sa žiada poukázať aj na potrebu rozlíšenia, či VZN poruší:
a)
fyzická osoba
, vtedy ide o
priestupok
,
b)
právnická osoba
alebo
fyzická osoba oprávnená na podnikanie
, vtedy ide o tzv.
správny delikt
.

Související dokumenty

Súvisiace články

Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (3. časť)
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (4. časť)
Ohlasovanie drobných stavieb, stavebných úprav a udržiavacích prác obci (9. časť)
Legislatívne zmeny v samospráve za rok 2021 (2. časť)
Reklamné stavby po novele stavebného zákona (1. časť)
Reklamné stavby po novele stavebného zákona (2. časť)
Príspevok na prevádzku kancelárie spoločného stavebného úradu platené pozadu (napr. za rok 2017, vyfakturované v roku 2018)
Obec ako platiteľ DPH a stavebné práce
Účtovanie miestneho poplatku za rozvoj
Podnikateľská činnosť obcí z hľadiska DPH (I.)
Účtovanie prijatého transferu na zabezpečenie činnosti komisie na obnovu evidencie pozemkov
Štátny stavebný dohľad
Právny režim ohlásenia drobných stavieb
Odvolanie podľa § 140c ods. 8 stavebného zákona
Výkon stavebného konania spoločnými obecnými úradmi
Rekonštrukcia sochy v správe mestskej časti
Výmena stĺpov verejného osvetlenia v obci
Rekonštrukcia kríža padlým vojakom z obce
Účtovanie projektovej dokumentácie

Súvisiace otázky a odpovede

Pracovný pomer pre študenta s dennou, individuálnou formou študia
preplatenie pracovnej cesty.
Osobný záujem verejného funkcionára
Účtovanie stravných lístkov
Účtovanie stravných lístkov
Dve pracovné pozície na jednu pracovnú zmluv
Zákon o výkone práce vo verejnom záujme a zamestnanci súkromnej ZŠ
Súlad uvedenia smernice v pracovnej zmluve so Zákonníkom práce
Výpočet nároku za dovolenku za rok 2022_materská dovolenka
Odvolanie z funkcie riaditeľa rozpočtovej organizácie obce pri uzatvorení dohody o skončení pracovného pomeru
Zaradenie do platových tried
Mzda
Označenie káblov v rozvádzači
Trvanie skúšobnej doby
Poverenie zamestnanca
Konateľ - povinnosť platiť zdravotní nebo sociálne poistenie?
Zaradenie učiteľky v MŠ do platovej triedy
Predĺženie pracovnej zmluvy
Posúdenie času na tuzemskej ceste v prípade sviatku, ktorý zamestnanec strávi cestovaním
Výpočet platu kontrolóra

Súvisiace predpisy

50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)
181/2014 Z.z. o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z.z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov